show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

360 met turbo intercooler

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2011 23:46 #631626 door V300 register
360 met turbo intercooler is gemaakt door V300 register
Zo ben ik begonnen! Eerst oude tufje eruit lepelen. jong geleerd is oud gedaan, dus proberen je hobby zo vroeg mogelijk door te geven.

Daarna alles onder de motorkap verwijderd. Ik had al een volvo 240 turbo motor, dus deze moet er passend in gemaakt worden. Iedereen weet al dat de red blocks oderling goed uit te wisselen zijn. Het wordt later iets gecompliceerder om de intercooler/dikke turbo/ontsteking en luchtweger netjes weg te werken. ik heb er voor gekozen om de motorkap anders scharnierend erop te maken, zodat ik aan de voorkant meer ruimte heb. Een slechte kap door midden geslepen om deze te gebruiken als mal om de scharnieren goed te plaatsen.

Zie afbeelding. Het voorfront heb ik demontabel gemaakt om zo gemakkelijk bij de motor te komen. Deze kun je er zo voorweg schroeven.

Ik heb eerst de motor e.d. passend in de carroserie gemaakt om beschadigingen later te voorkomen. Bij het rechter voorscherm hebben we een deel van het binnenscherm veranderd om de luchtweger te plaatsen . Deze is namelijk te hoog en komt anders tegen de kap aan. Het gat is om lucht aan te zuigen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-12-2011 02:47 #893341 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 met turbo intercooler
Lijkt het alleen maar zo door de kleine foto of heb je de hele voorbalk er ook afgehaald? Lijkt me verder een interessant project :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-12-2011 11:08 #893344 door V300 register
Ja, de hele frontbalk is losgeslepen. Ik had nog een donorauto die ooit schade voor heeft gehad. Daar hadden ze een nieuw front er los voor gezet , maar die auto is nooit meer de straat op gegaan. Dat nieuwe front kon ik dus perfect gebruiken voor mijn project gebruiken. Steeds als ik tijd heb zal ik stukje bij beetje met foto's laten zien hoe de auto is geworden. Ik gebruik de auto nu dagelijks. Hier kun je zien dat ik het front demontabel heb gemaakt zodat het er voor weg te halen is. Ook bepaal ik hier de plaats voor de inrercooler met slangen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-12-2011 11:19 #893345 door V300 register
Leuke optie zo'n demontabel front...
Maar uhhhhhhhhhhhh die voorbalk is wel onderdeel van het dragend gedeelte van de carrosserie.
Als je een beetje slimme APK meester hebt dan heb je n probleem ben ik bang!

Wat voor n intercooler is dit?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2011 11:38 #893347 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 360 met turbo intercooler
mooi project!:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-12-2011 11:39 #893348 door V300 register
Je rijdt er nu al dagelijks in? Ben benieuwd hoe ie er nu uitziet!

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
11-12-2011 14:07 #893357 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 360 met turbo intercooler

AvdAkker;189986 schreef : mooi project!:)

+1! Elke dag weer een beetje leesvoer erbij dus :)

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2011 20:23 #893370 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic 360 met turbo intercooler
Ziet er goed uit. Ik zag vanavond pas je bericht in mijn PB(een beetje te laat).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-12-2011 22:50 #893379 door V300 register
Ik ben zelf ook keurmeester, dus ik weet waar ik mee bezig ben. Voor de keuringseisen wordt hier niet aan getoetst. Je moet natuurlijk wel de stijfheid v/d carroserie in acht nemen. Als je op de plaatsen van de puntlassen een boutje maakt heb je dezelfde sterkte.
Jammer elpee,
Ik had hem graag even wilen laten zien, maar er zullen nog wel meer evenementen komen.

De bekende plekken van roest ontdoen. Dit zijn de binnenschermen .Ook de kokerbalken zijn aangepakt. Ik heb de kokers uit de doorauto gehakt en daarna de binnenkoker van de buitenkoker verwijdert. De buitenkoker weer passend gemaakt op de auto. Voordeel is dat je de binnenkoker ook goed kunt behandelen tegen onze slechtste tegenstander ROEST. Ook weet je dat de pasvorm gewoon goed is.

Hier teken ik de buitenkoker af , voordeel is zeker dat je maar eeen klein lasnaadje hebt. Dus weinig strak maak werk.
Dit ziet er dan weer minder uit. De donor auto wordt stukje bij beetje ontdaan van zijn delen. Koker bewerkt en in de andere auto gezet, zie andere foto's.

Dit isdan de binnen koker. Zoals je ziet zit hier ook roest. Normaal kun je dit bijna niet behandelen. Je komt er gewoonweg niet bij. Alle roest is verwijdert en behandelt. Daarna hebben we de buitkoker er weer tegen aan gelast. Orginele puntlassen losgeboord, zodat we deze met bevestigen weer konden proplassen. Auto blijft dus netjes e orgineel. ( op dit vlak dan... ha ha. )

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-12-2011 23:17 #893380 door V300 register
nou ben ik benieuwd, hoe je het rdw technisch met de motor hebt aangepakt? ik gok dat je als keurmeester de regels goed kent? zou je dat hier kunnen vertellen?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC