Volvo 360 GLE '83 van Steven
- V300 register
- Verbannen
-

Met "always rotate crankshaft with centre screw" bedoelen ze dus niet dat je de krukas niet m.b.v. een andere poelie in beweging mag zetten, maar dat je niet aan een van die 6 boutjes eromheen gaat morren (wat me nogal logisch lijkt)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Maar je kunt de motor heel eenvoudig op BDP zetten. Grote ringsleutel op de bout van de krukaspoelie zetten, bak in z'n vrij en draaien maar.
Op de nokkenaspoelie zit een uitsparinkje, op de plaat achter de nokkenaspoelie zit ook een uitsparinkje. Zet deze twee merktekens naast elkaar en je hebt het BDP te pakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

@Joost, moet daarvoor die afdekkap los of kun je dat makkelijk(er) zien als 't kleppendeksel eraf is? En worden cilinder no. 3, 4 en 2 ook op datzelfde punt gecontroleerd, of zijn dat andere markeringen?
edit: de plaatjes in de Haynes laten zien dat de klepspeling wordt gecontroleerd terwijl de nokken totaal niet gelijk schuin omhoog wijzen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
nokken moeten wel gelijk schuin omhoog wijzen, op dat moment worden de in- en uitlaatklep van de betreffende cilinder niet langer aangeraakt en zitten dus precies de "ronde" (cirkel) stukken van de nokkenas boven de vulplaatjes (beetje lastig uitleggen). Dan kun je de speling gaan meten. Zo ga je per cilinder meten. Je gaat dus ook niet eerst alle inlaatkleppen en daarna alle uitlaatkleppen stellen, da's dubbel werk.
Zodra de nokkenas verder draait, komt op een gegeven moment de punt weer naar het vulplaatje en dan heb je dus geen betrouwbare meting meer.
He, lastig om zo uit te leggen. Moet je eigenlijk gewoon een keer zien of doen. Jammer dat je zo uit de buurt woont.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Alleen met cilinder 1 heb je dus referentie op het BDP, mijn vraag was eigenlijk: heb je datzelfde punt ook (als je doordraait) voor de andere cilinders? Of geldt dan gewoon: doordraaien totdat bij de volgende cilinder (3) beide nokken evenveel schuin omhoog staan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
oftewel; de nokkenaspoelie een complete slag doordraaien (en dus weer op BDP voor cilinder 1 zetten) = een complete rotatie van de nokkenas. Dus binnen die slag zijn cilinder 2, 3 en 4 ook al geweest
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;199865 schreef : in mijn herinnering is het BDP voor cilinder 1 als de merktekens op de nokkenaspoelie en motor gelijk aan elkaar staan
oftewel; de nokkenaspoelie een complete slag doordraaien (en dus weer op BDP voor cilinder 1 zetten) = een complete rotatie van de nokkenas. Dus binnen die slag zijn cilinder 2, 3 en 4 ook al geweest
Ok?, dus dan heb je geen 'houvast' voor de andere cilinders en moet je net als bij de 1.4 gewoon goed kijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4

Officieel mag je de motor alleen met de hand tornen via de centrale bout van de krukas. Dat is ook de enige manier om bij een B19 de motor te verdraaien, vanwege de montage van de fan (daarmee kun je de zaak niet verdraaien, v-snaartjes slippen door, de B200's hebben een andere fan)
Bovendien staat ook de krukas met de merktekens tegenover die op het blok, net als de hulpas en nokkenas dan doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.