show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 360 GLE '83 van Steven

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2012 16:44 #907642 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLE '83 van Steven
Ok?, dan wacht ik tot de sleuteldag zelf met klepspeling controleren. Is sowieso wel fijn idee, ook m.b.t. eventueel gare kleppendekselpakking. Zojuist voelermaatjes gehaald, about time... ;)

Met "always rotate crankshaft with centre screw" bedoelen ze dus niet dat je de krukas niet m.b.v. een andere poelie in beweging mag zetten, maar dat je niet aan een van die 6 boutjes eromheen gaat morren (wat me nogal logisch lijkt)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2012 16:52 #907643 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 360 GLE '83 van Steven
die 6 boutjes er omheen, dat kunnen me toch krengen zijn!

Maar je kunt de motor heel eenvoudig op BDP zetten. Grote ringsleutel op de bout van de krukaspoelie zetten, bak in z'n vrij en draaien maar.
Op de nokkenaspoelie zit een uitsparinkje, op de plaat achter de nokkenaspoelie zit ook een uitsparinkje. Zet deze twee merktekens naast elkaar en je hebt het BDP te pakken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2012 16:53 #907644 door V300 register
O ja, B19 heeft die kleine boutjes nog :) Hoe dan ook, je kan er gewoon niet lekker bij, terwijl je eenvoudig sleutel 20 op de fan kan zetten. Is officieel natuurlijk niet de bedoeling. Heb het trouwens van Laurens zo geleerd.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2012 17:51 #907645 door V300 register
Ik ben mijn gereedschap nog aan het aanvullen, dus zulke grote ring/steeksleutels heb ik nog niet, wel doppenset, maar dat gaat niet passen denk ik; heb ik net ook al even bekeken. Gaat dus op m'n verlanglijstje voor m'n verjaardag. Wil wel duur spul namelijk ;)

@Joost, moet daarvoor die afdekkap los of kun je dat makkelijk(er) zien als 't kleppendeksel eraf is? En worden cilinder no. 3, 4 en 2 ook op datzelfde punt gecontroleerd, of zijn dat andere markeringen?

edit: de plaatjes in de Haynes laten zien dat de klepspeling wordt gecontroleerd terwijl de nokken totaal niet gelijk schuin omhoog wijzen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2012 21:21 #907653 door 16673-dummy
neuh afdekkap hoeft niet los, je kunt evt. met je vinger die kap een stukje opzij buigen maar op zich is dat niet nodig

nokken moeten wel gelijk schuin omhoog wijzen, op dat moment worden de in- en uitlaatklep van de betreffende cilinder niet langer aangeraakt en zitten dus precies de "ronde" (cirkel) stukken van de nokkenas boven de vulplaatjes (beetje lastig uitleggen). Dan kun je de speling gaan meten. Zo ga je per cilinder meten. Je gaat dus ook niet eerst alle inlaatkleppen en daarna alle uitlaatkleppen stellen, da's dubbel werk.
Zodra de nokkenas verder draait, komt op een gegeven moment de punt weer naar het vulplaatje en dan heb je dus geen betrouwbare meting meer.

He, lastig om zo uit te leggen. Moet je eigenlijk gewoon een keer zien of doen. Jammer dat je zo uit de buurt woont.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2012 22:17 #907661 door V300 register
Ik snap het principe prima uit de boekjes, ik vind alleen die foutjes uit de Haynes wel grappig/opvallend. Dit soort dingen is me al eens vaker opgevallen.

Alleen met cilinder 1 heb je dus referentie op het BDP, mijn vraag was eigenlijk: heb je datzelfde punt ook (als je doordraait) voor de andere cilinders? Of geldt dan gewoon: doordraaien totdat bij de volgende cilinder (3) beide nokken evenveel schuin omhoog staan?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2012 22:22 #907664 door 16673-dummy
in mijn herinnering is het BDP voor cilinder 1 als de merktekens op de nokkenaspoelie en motor gelijk aan elkaar staan

oftewel; de nokkenaspoelie een complete slag doordraaien (en dus weer op BDP voor cilinder 1 zetten) = een complete rotatie van de nokkenas. Dus binnen die slag zijn cilinder 2, 3 en 4 ook al geweest

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2012 22:23 #907665 door V300 register
Gaat er bij het meten van de klepspeling toch alleen om dat de nokkenas goed staat? maakt dan volgens mij niet op welke stand de krukas staat

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2012 22:31 #907666 door V300 register

volvofiel;199865 schreef : in mijn herinnering is het BDP voor cilinder 1 als de merktekens op de nokkenaspoelie en motor gelijk aan elkaar staan

oftewel; de nokkenaspoelie een complete slag doordraaien (en dus weer op BDP voor cilinder 1 zetten) = een complete rotatie van de nokkenas. Dus binnen die slag zijn cilinder 2, 3 en 4 ook al geweest

Ok?, dus dan heb je geen 'houvast' voor de andere cilinders en moet je net als bij de 1.4 gewoon goed kijken.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2012 22:32 #907667 door 16673-dummy
@ Joris: inderdaad, maar daar hebben we het ook niet over :)

Officieel mag je de motor alleen met de hand tornen via de centrale bout van de krukas. Dat is ook de enige manier om bij een B19 de motor te verdraaien, vanwege de montage van de fan (daarmee kun je de zaak niet verdraaien, v-snaartjes slippen door, de B200's hebben een andere fan)

Bovendien staat ook de krukas met de merktekens tegenover die op het blok, net als de hulpas en nokkenas dan doen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC