show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Bart's 340 GLE Millionaire

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2012 15:01 #909591 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's 340 GLE Millionaire
zeker wat betreft de waterpomp inderdaad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2012 18:22 #909602 door V300 register
Dus beter niet vervangen dan? Dat klinkt raar eigenlijk, wat is de gedachte daarachter? :wtf2:

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-06-2012 18:42 #909605 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Bart's 340 GLE Millionaire
Het motto: if it ain't broken, don't fix it ;)

Ik heb zomaar het vermoeden dat het ook te maken heeft met eventuele afbrekende bouten en lekkage's na montage.

De waterpomp op voorraad hebben kan natuurlijk nooit kwaad, mocht de huidige komen te overlijden dan heb je het vervangende exemplaar maar voor het grijpen liggen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2012 19:03 #909610 door V300 register
Daar zit inderdaad wat in :D

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2012 21:12 #909613 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Bart's 340 GLE Millionaire
tja, ik heb al drie jaar een reserve waterpomp in de kofferbak...

dit is een van de zeer weinige onderdelen dat nog steeds niet kapot is gegaan! (even afkloppen)

Zorg ervoor dat je schoon koelwater hebt en de v-snaren juist gespannen, scheelt al een hoop. Verder precies zoals Wouter zegt; als het goed werkt => afblijven

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2012 22:10 #909619 door V300 register
Nu zit ik weer te denken, zal die V-snaar niet poreus worden en knappen of zo omdat ik de auto maar weinig gebruik? Ik rijd namelijk nog geen 2500km per jaar... Zou het in dit geval niet slim zijn om enkel deze riem te vervangen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2012 22:25 #909621 door V300 register
Duurt wel even voordat die snaar verouderd is, reserve snaar kan, partner met nylons meenemen kan ook. Controleer de snaar (aan de binnenzijde) op haarscheuren en vervang wanneer die er zijn. Andere kant van het verhaal, kosten zijn laag dus prefentief vervangen brengt je waarschijnlijk niet gelijk aan de bedelstaf.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2012 00:39 #909627 door V300 register
een visuele inspectie van de polybelt kan geen kwaad. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is de motorkap te openen en je ogen uit te wrijven :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-07-2012 19:27 #910004 door V300 register
Radiateur vervangen

Dit is een leerzame ervaring geworden. Het was niet moeilijk, alleen ''ff koppie d'r bij'' zoals ze dat zeggen (nou ja, vervang koppie maar door forum :+).

Eerst de radiateur er uit. Dit was een eitje, behalve dat ik de kap onder de motor niet kon verwijderen (geen brug/put) en dat ik een te kleine opvangbak had. Je raadt het vast al, heel die kap nat en een klein milieu-delict over de klinkers :p
Overigens leken de slangen ook wel vastgelijmd, zo moeilijk gingen ze er af. Twee heb ik dus moeten snijden :hmmz2: Gelukkig paste de ene nog gewoon goed, en de andere heb ik vervangen door een stuk universele slang.

Verder viel het me op dat er weinig verontreiniging in de koelvloeistof zat. Ik heb het systeem gespoeld met gedemineraliseerd water (omdat het haast niks kost en sowieso beter is dan gewoon water), maar dat water kwam er zo schoon weer uit als het er in gegaan is :y:

De foto's:

Elk beugeltje, hangertje, dingetje,... dat ik demonteer, spuit ik in met roestomvormer, primer, en de originele kleur (glans zwart meestal). Indien mogelijk vervang ik ook alle kleine dingen als slangen, slangklemmen, en schroefjes voor nieuwe exemplaren, gewoon omdat het beter oogt.

De zijkanten, onderkant en bovenkant van de radiator heb ik ook meteen glans zwart gespoten (hier uiteraard geen roestomvormer). De koelribben heb ik voorzichtig schoongemaakt, en er als finishing touch net een beetje glans zwart over verneveld.

Een voorbeeld van het soort beugeltjes dat ik sowieso altijd spuit:

Ik heb ondertussen 3 radiators liggen, van links naar rechts: de lekke die er uit komt, die van Roel (zit er in), eentje van de sloop onder het motto ''kijk maar of je er iets mee kunt, en anders breng maar terug''

De kapotte ga ik nog wel een keer proberen te fixen, want enkel de aansluiting van de bovenste slang lekt. Ik denk dat dat met een brandertje en een handige opa als hulp en gezelschap wel te maken is :D Als dit klaar is komt deze er denk ik opnieuw in, die is dikker wat meer koelcapaciteit betekent.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2012 22:36 #910013 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Bart's 340 GLE Millionaire
Mooi werk Bart. Ik ga dit topic waarderen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC