Volvo 360 GLS 1984 Hatchback
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;165259 schreef : Ah joh, maak je niet druk. Die olie is alleen bedoeld voor demping van de zuiger zodat je bij gas geven en gas loslaten geen last krijgt van een "stuiterende zuiger" en dus bokken en stoten.
Zonder olie moet de motor net zo starten als normaal, alleen stationair iets minder mooi.
Precies! Met olie is de gasreactie soepeler.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Het liften van de zuiger heeft verder geen smering nodig, dit gebeurt op motorvacu?m (vandaar dat grote zwarte membraan als je het deksel van de carb haalt) en een veer drukt de zuiger naar beneden. Je zou die veer eens kunnen nakijken, maar het lijkt me stug dat dat de veroorzaker is. Misschien zijn de zuigerwanden vuil. Kun je eenvoudig schoonmaken.
Dat zou meteen een goede gelegenheid zijn om de hele carb eens een opknapbeurt te geven. Nieuwe membranen, choke correct afstellen, diverse veertjes en clipjes vervangen (het membraam van de luchtdoseringsklep is ook zo'n belangrijke), naald + sproeierbuis vervangen, pakkingen vervangen, vlotter afstellen etc.
Let wel op bij de voetpakking van de carb dat je een kanaaltje vrijmaakt/-houdt voor de stationairboring.
De kosten voor dit alles weet ik niet meer precies, maar zat volgens mij om en nabij de 75 euro. Wat je direct merkt aan de loop van de motor en het verbruik.
- V300 register
- Verbannen
-
Gister best lang proberen te starten, maar dat ding sloeg gewoon niet aan. En nu is de accu natuurlijk dood. Het klonk echt alsof er geen benzine bij kwam. OP een gegeven moment had ik 'm wel lopend, maar zakte de toeren best snel en was hij weer door!
- V300 register
- Verbannen
-

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Kun je eens nader specificeren wat er aan de hand is? Hij start niet of wel?
Haal de benzinetoevoer eens los (links van de carb als je aan de passagierszijde van de motorruimte naar het blok kijkt) en ga starten. Kijk of hij wel benzine oppompt.
Rookt hij zwart? Loopt 'ie op 3 poten? Ontsteking in orde? Het dikke membraan bovenop nog intact? Dekseltje eraf schroeven en je kijkt er tegenaan. Je kunt hem er rustig uithalen en isnpecteren op scheurtjes, als je bij terugplaatsen het nokje maar in de uitsparing van de teur legt.
Kijk daarna eens naar het membraan van de luchtdoseringsklep. Dit is een soort driehoekig uitstekend dekseltje aan de zijkant van de carb (of aan de vliegwielzijde ?f aan de distributiezijde, weet ik zo even niet). Deze kun je losschroeven maar pas op, er zitten drie busjes achter de schroefjes en een veertje in het midden. Onthoud de volgorde van de membranen die erachter zitten; eerst komt een pakking, dan het membraan met een ijzeren rondje in het midden (zit het veertje op) en vervolgens weer een pakking. Is maar heel klein allemaal.
Dit membraampje zou stuk kunnen zijn, dan loopt 'ie alleen met flink gas en rookt hij zwart.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Toch lijkt me de carb een keer schoonmaken, membranen pakkingen ed vervangen geen slecht idee. Goed mijn conclusie is als volgt:
Paar dagen geleden probeerde ik 'm te starten. Dat lukte toen niet, Ik had gemerkt dat de ATF uit de carb was. Toen heb ik er vrij veel van dat spul ingebeund, en 'm net starten gekregen. Na hem warm te hebben gereden werkte dit prima. Kon hem gewoon herstarten. Nu probeerde mijn huisgenoot hem gister te starten, en die is niet gewend met oude auto's..ik denk dat ze de choke helemaal open heeft gebeukt, en de auto verzopen. Daardoor was m'n accu ook leeg.
Toen ik vannochtend keek zag ik ook dat de carb wel heeeel erg vol zat. Ik heb er dus wat uitgehaald, en (met een andere huisgenoot) de auto aangeduwd, rijden en gaan:) Dat werkt dus gewoon allemaal. Hij loopt nu ook weer als vanouds en soepel.
Wat denk jij Ruben, is het al tijd om die carb onder handen te nemen? Ik heb meestal zoiets van; zolang het nog goed werkt, niet aankomen.
Ik moet er morgen weer mee weg. Dus ben benieuwd of ik dan nog problemen heb.
Iig heeeel erg bedankt voor al jullie snelle adviezen en hulp!

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om de 345 te verzuipen; als ik teveel choke gebruik loopt de motor alleen erg stotend de eerste minuut (tipje van Wouter N.).
Als de auto niet start op de startmotor, maar wel door hem aan te duwen, zou ik denken aan een defecte stationairafsluiter. Werkt deze nog correct? Da's dat ding vlak achter het olievuldopje op de carb, er zit een stekkertje op.
Hij krijgt dus wel benzine? Chokekabel werkt ook naar behoren? Heeft 'ie nog contactpuntontsteking eigenlijk?
Probeer de volgende keer als hij niet wil starten eens te starten in de versnelling en koppeling los, dus wegrijden op de startmotor. De koppeling intrappen op het moment dat je verwacht dat hij aanslaat (dus als hij normaal na 2 sec aanslaat, na 2 sec de koppeling intrappen).
Op die manier forceer je de zuiger wat meer om los te komen dan enkel op het vacuum dat de startmotor cre?ert en kun je misschien achter de oorzaak van het slechte starten komen.
Schiet me zo ineens te binnen, misschien werkt het niet maar misschien ook wel.
Edit: probeer trouwens eerst eens met de hand om die zuiger omhoog en naar beneden de drukken. Even het harmonicahoesje tussen de carb en luchtfilterhuis eraf en je kunt er met je vingers bij. De zuiger moet soepel op en neer kunnen bewegen, maar moet wel tegendruk geven/de beweging moet gedempt worden.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb net de auto gestart, en met de gebruikelijke 1 slag van de startmotor Vroem, lopen..keurig netjes..
Hij krijgt dus wel benzine, de chokekabel werkt naar behoren. Heb soms wel es last, dat als ik hem start (meestal als het best koud is) En ik laat 'm dan lopen, dat hij dan alsnog na een tijd uitvalt.
Ik kon hem vandaag dus gewoon niet starten door een lege accu. Misschien is die ook wel aan z'n einde. Ik kan inderdaad een keer proberen weg te rijden op de startmotor. Hoe check ik of de stationairafsluiter nog werkt?
- V300 register
- Verbannen
-
Membraam of afsluiter kan natuurlijk goed.
Zoals Joost ook al aangeeft. Je kunt niet echt teveel ATF bijvullen.
Is me zelf ook nog niet gelukt om de motor te verzuipen. Dat een beetje gevoel bij het rijden met oude auto's niet verkeerd is kan ik beamen. Heeft verder niets met de GLS te maken, meer met je huisgenoot;)
Geen slechte slangen/afdichtingen met valse lucht als gevolg?
Heeft een Renix!