show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 360 GLS 1984 Hatchback

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-01-2011 21:54 #860017 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1984 Hatchback
Nee ik zeg ook niet dat het verzuipen van die bak aan de volvo ligt, mijn huisgenootje heeft wel 100 x dat ding lopen starten:P

totale revisie lijkt mij ook overbodig. Een onderhoudsbeurt is geen overbodige luxe misschien. Valse lucht heb ik een paar dagen geleden gecheckt, en kon niks vinden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2011 22:01 #860018 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 360 GLS 1984 Hatchback

flyhart;165377 schreef : Hij krijgt dus wel benzine, de chokekabel werkt naar behoren. Heb soms wel es last, dat als ik hem start (meestal als het best koud is) En ik laat 'm dan lopen, dat hij dan alsnog na een tijd uitvalt.

Heb je de choke dan vol uit? Welk toerental draait hij?

Als ik de auto start bij vrieskou gebruik ik driekwart choke en tijdens het starten geef ik een dotje gas, dan slaat hij aan. De motor begint dan met 1500 tpm en loopt snel richting de 2000, waardoor ik vrijwel direct de choke een heel stuk terugdruk tot ??nderde ongeveer.
Tijdens het krabben (oei, dat hoeft niet vaak, staat 99% in de garage :D) moet ik herhaaldelijk de choke verder terugdrukken omdat het toerental oploopt. Dat is ook zoals het hoort; het toerental moet oplopen en niet constant blijven.
Is dat bij jouw 360 ook het geval?

Als je een warme motor start, je trekt de choke half uit en je geeft gas, wat gebeurt er dan? Wat gebeurt er als je bij een warme motor het olievuldopje van de carb losdraait, eruit haalt, weer terugdrukt en dichtdraait? Gaat 'ie dan anders lopen?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2011 16:28 #860054 door 16673-dummy
Jos, ik heb nog eens wat geprobeerd n.a.v. je verhaal over de relatie tussen teveel ATF-olie en niet starten.

Ik heb mijn carb eens volgegooid met olie. Hij startte als normaal, maar het stationair toerental bij warme motor is aanmerkelijk lager. Het zou dus kunnen dat het overdrukgat z? geconstrueerd is dat hij enkel de olie eruit gooit die ervoor zou zorgen dat er teveel kracht op de zuiger staat waardoor de motor helemaal niet meer zou lopen.
Het oliepeil is dus wel degelijk van invloed op het toerental, maar alleen bij stationair en bij warme motor. In theorie zou de motor dus altijd moeten starten, tenzij het overdrukgat verstopt zit en er teveel olie in zit. Maar dan zou het dopje er echt met veel moeite opgedraaid moeten zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2011 11:44 #860425 door V300 register
Hi Allemaal, ik heb alweer eventjes niks van me laten horen. Ik heb 't afgelopen week ontzettend druk gehad met studie, werk, vriendin etc.

joost: heel erg bedankt voor het uitzoeken van die allemaal! De carb lijkt het weer helemaal goed te doen. Ik denk dat de combinatie half dode accu, te volle carb koud weer, en een onervaren persoon in de auto hem de das om hebben gedaan. Mocht het nou nog een keer gebeuren dan hou ik me sowieso aanbevolen om naarj e toe te komen en hem uit elkaar te halen! nogmaals thanks:D

Verder een update:
er zit een mega grote ster in m'n voorruit atm. gevalletje WA verzekering van iemand, dus is niet erg. Ruit wordt geplaatst hier voor de deur door onze vrienden van Carglass, 371 ? incl montage en rubbers. Niet heel duur toch? Zijn er nog dingen die ik tegen die vent moet zeggen?/ waar hij op moet letten, de chrome strip bijvoorbeeld?

Dit weekend ga ik het gebeun onder de motorkap (electra) netjes maken. En hopelijk nieuwe bandjes scoren, dus uit laten lijnen :) ben benieuwd naar het nieuwe rijgedrag/trillingen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2011 11:54 #860426 door 16673-dummy
Ah, de voorruit eruit. Leuk klusje.
De volgende werkwijze is de meest ideale om beschadiging van de carrosserie te voorkomen:

- Schroef aan de binnenzijde alle afdekpanelen eraf
- Schroef aan de binnenzijde de klemmen van het ruitrubber los (rechtsonder en linksonder)
- Steek in een bovenhoek (l of r dus) een schroevendraaier achter het rubber en wip het rubber naar buiten. Pak een volgende schroevendraaier en steek die ernaast, doe hetzelfde als bij nummer 1. Pak weer een schroevendraaier, steek die een eindje verderop etc. enz. tot je een mooi rijtje schroevendraaiers achter je rubber hebt. Op een gegeven moment "floept" het rubber naar buiten. Wel ??rst de bovenzijde!!
Daarna ga je de hoeken door en werk je tot helemaal onderaan. Op een gegeven moment komt de ruit los.
Ga de zaak niet forceren door tegen de ruit te trappen/hard te duwen. Soms wat kracht zetten mag natuurlijk wel, maar het is maar een dunne glasplaat dus let op.

Waarschijnlijk moet je het rubber hergebruiken, dus pas op dat je het heel houdt. De chromen strip hoeft er niet uit.

Bij montage zet je de ruit in het rubber, en zet je die eerst onderin de paravanrand. Vervolgens leg je een sterk koord, bijv. metselkoord, door het ruitrubber heen. Hang de uiteinden van dit koord alvast door de voorruitopening naar binnen. Je kunt nu het rubber op zijn plaats trekken. Je moet af en toe wel even helpen met een schroevendraaier om het rubber op zijn plaats te krijgen.

Last but not least: gebruik niet-lijmende ruitrubberkit (speciale kit van 3M, verkrijgbaar bij de automaterialenhandel) na montage. D.w.z. lift de rand van het rubber iets (aan de buitenzijde) als alles weer op zijn plek zit en spuit zo de hele rand vol met kit. Krijg je zeker weten geen lekkage meer.

Succes. Pas echt op voor beschadigingen aan de carrosserie.

Het is ons hier gelukt om een ruit met een ster en twee barsten heelheuids te verwijderen en weer terugplaatsen. Geduld is het devies.

PS Schrik niet als je roest tegenkomt als de ruit eruit ligt...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2011 12:44 #860427 door V300 register
Deze methode had ik mss ook beter toegepast ipv de methode uit de Haynes, dat zil zeggen, alles los en dan voeten tegen de ruit zetten, want toen ging het bij mij -KRAAAKKKK-...
Resultaat is een gebarsten voorruit en die is dus rijp voor de glasbak! SH*T dus! Was voor de rest een 100% goeie ruit, zonder krassen, barsten, sterren enz... Nu is het waardeloos!
Het voordeel is dat hij nu gebarsten is en ik er hem met grof geweld uit mag gaan halen, nadeel, mag weer gaan zoeken naar een goeie ruit met band bovenaan en in mijn buidel tasten.

9 van de 10 heeft carglass zijn eigen methodes om de ruiten te verwijderen en eigenlijk moet je je er niet teveel zorgen over maken, als hij weet waarmee hij bezig is, zal hij de ruit eruit halen en de nieuwe plaatsen zonder problemen! Bij lekkage ofzo wel direct bij hen gaan klagen en BLIJVEN klagen!

Aan de achterruit van de sedan ben ik nog niet eens durven beginnen, ben gewooon bang dat ik die straks ook nog nek en dan zit ik nog dieper in de shit! Ben erover aan het denken om er een vakman bij te halen en hem er de ruit te laten uithalen, als hij dan breekt, draait hij maar ineens op voor de vervangende ruit!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2011 13:49 #860433 door 16673-dummy
Het nadeel van carglass-figuren is dat die over het algemeen niet zo malen om een krasje meer of minder op een oude auto. Goed in de gaten houden dus, voorkomen is beter dan genezen. Vooral de schroevendraaier op de verkeerde manier gebruiken = toekomstig laswerk. Roest aan de paravan ontwikkelt zich razendsnel.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2011 14:23 #860436 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 360 GLS 1984 Hatchback
je hebt geen schroevendraaiers nodig, gewoon van binnenaf met je vinger in de breedte het rubber over de paravanrand heen wippen; eerst rondom om het los te maken en evt wat op te schuiven, 2e x over de rand heen drukken en tegelijkertijd voorzichtig de ruit over de breedte lichtjes eruit duwen. voorruit kun je op die manier prima in je eentje vervangen, zelfs als er meerdere sterren/scheuren/barsten in zitten.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2011 15:05 #860440 door 16673-dummy
Die schroevendraaiers heb ik wel degelijk nodig gehad omdat het rubber anders weer terug'floept' naar zijn oude positie. Vooral de eerste 20 cm waren de schroevendraaiers (ik heb er 3 gebruikt geloof ik) handig om het rubber 'buiten' te houden, daarna kon ik ze verwijderen en idd met de hand de rest van het rubber wegdrukken.
Hangt er misschien vanaf hoe stug/soepel het rubber is. Vandaar ook de tip om er ruitrubberkit achteraf onder te parkeren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2011 16:45 #860455 door V300 register

volvofiel;165809 schreef : Het nadeel van carglass-figuren is dat die over het algemeen niet zo malen om een krasje meer of minder op een oude auto. Goed in de gaten houden dus, voorkomen is beter dan genezen. Vooral de schroevendraaier op de verkeerde manier gebruiken = toekomstig laswerk. Roest aan de paravan ontwikkelt zich razendsnel.

Goed punt, ik denk dat ik er gewoon bij ga staan. Interesseert me geen flikker. Hij is er om mijn ruit te vervangen, alsie hulp nodig heeft wil ik 't m best geven:P

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC