show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

De autoavonturen van Ruben

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2011 13:42 #892957 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic De autoavonturen van Ruben
goed om te horen van je 360, balen van de hondenbeet.
en heb ik iets gemist .. rechtbank? verkeersboete?

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-12-2011 20:29 #892980 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De autoavonturen van Ruben

Ruben;189580 schreef : Gisteren nog een telefoontje van de hulpofficier uit D?ren gekregen, Maus ist tot, 24 dec naar de rechtbank in D?ren om de straf te bepalen.

Waar gaat dit over? Mysterieus hoor! :yeah:

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2011 22:19 #892988 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic De autoavonturen van Ruben
De muis is dood...
Zo'n tetanus-spuit is idd ook niet iets waar je op zit te wachten.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2011 23:30 #892998 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic De autoavonturen van Ruben
Zo'n spuit kan behoorlijk pijnlijk zijn, ook de komende dagen. In ieder geval kun je vanaf nu wel veilig dode muizen oprapen.......

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-12-2011 15:26 #893030 door V300 register

Lucluc;189608 schreef : Waar gaat dit over? Mysterieus hoor! :yeah:

Fratsen van Erik, vond het leuk om mij eens voor de gek te houden. Gelukkig viel het allemaal mee. Ging uiteindelijk om een verkeersboete van 15 euro......

EDIT:

Vandaag met de 360 naar school geweest. Dat is +- 35 klm heen, 35 terug. Nergens last van gehad.

De motor loopt weer op benzine. Nu het wat kouder is start dat toch wat beter (met de huidige afstel mogelijkheden) dan op E85.

Deze week wil ik graag:

-diff olie verversen, misschien de bak ook meteen doen
-scharnierpennen vernieuwen
-koppelstuk boutjes vernieuwen
-standaard gasklep terug monteren

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-12-2011 15:29 #893031 door V300 register
+1 voor erik :+

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2011 16:23 #893033 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic De autoavonturen van Ruben
Goed bezig!

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-12-2011 10:37 #893343 door V300 register
Nu heb ik weer een week met ongeveer 500klm op benzine (E10) achter de rug.

De Hongkong brandstofpomp doet het prima.

Positief aan benzine:
De auto start een stuk beter op benzine.
Als je ervoor kunt zorgen dat L-jet bij een koude start meer en langer injecteert moet een winterse start op E85 niet meer zo'n probleem zijn.

Nadelen aan het terugbouwen naar benzine:
De motor lijkt zo'n 10-15% minder koppel te hebben. Vooral beneden de 4000 toeren.
80km/u in de vijfde versnelling en dan gas geven gaat met E85 heel erg goed en soepel. Benzine stelt hier behoorlijk teleur.
Verbruik op benzine is ook niet bijzonder goed. De motor komt ook niet helemaal goed op temperatuur, misschien de thermostaat eens controleren.

Gisteren ben ik samen met Martijn en Fabian begonnen aan het inbouwen van de nagaz ontstekings piggyback. Inbouw ging best vlot.
Vervolgens met een universele LPG interface de nagaz piggyback aangesloten op een laptop. Wel vet. Daarna selecteer je het vliegwiel dat de auto gebruikt en kun je de ontsteking vervroegen/verlaten.

De nagaz herkende de sensor wel maar, ja het ging niet zo voorspoedig als gehoopt. De renix werkt nog niet helemaal mee. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het signaal van de renix en dat van de nagaz unit.
Hier komt Martijn weer kijken, mogelijk kan hij dat oplossen met een osciloscoop en een stimulator. Anders moet nagaz de code/software voor het vliegwiel en renix herschrijven.

Als alles goed verloopt kun je de ontsteking aanpassen in 2D en 3D, hieronder een voorbeeld van 3D.

Nog een screenshot uit de handleiding. De onstekingscurve voor motoren die op LPG/NG/E85 lopen mag best iets minder conservatief. Door de goede kwaliteit brandstof is er ook op Euro 95 en 98 genoeg te winnen door de ontsteking extra te vervroegen.

E85 kan onder de koppelpiek (bij een B200E+- 4000tpm) flink extra vermogen en koppel opleveren met voldoende vervroeging. Boven 5000 toeren is vervroegen niet nodig en kan zelfs averechts werken (verlaten is een optie).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-12-2011 15:15 #893848 door V300 register
Het Poolse ontstekingsding afgelopen weekend gecheckt (Martijn, niet ik) samen met een renix. Het werkt prima, probleem zat waarschijnlijk in een slechte massa. Na kerst nog een poging wagen.

Had vandaag een afspraak in universiteitsbibliotheek. Daar had de 360 niet zo'n zin in. Wilde niet starten. Het relais op de startmotor hoorde ik wel klikken maar vervolgens niets.
Accu gecheckt. Controlevenstertje was wit, hmm misschien accu kaduuk?
Ik haal de accu eruit om aan de lader te hangen.
Maar wie weet kan een tik op de startmotor helpen. Waterpomptang uit de auto gepakt, tik op de startmotor gegeven. Het venstertje van de accu was weer groen zonder er iets mee te hebben gedaan. Accu terug gezet, sleutel omgedraaid en alles functioneert weer zoals het hoort. Vreemd.
Naar Maastricht gereden en daar weer hetzelfde verhaal. Accu misschien toch slecht?
Voor de zekerheid net bij de Heuts een nieuwe accu gekocht. Die in de auto gezet en net alweer hetzelfde meegemaakt:(
Als de motor loopt is er niets aan de hand, starten is het probleem.

Weet iemand van jullie misschien wat dit kan zijn? Als ik de sleutel omdraai hoor ik het relais op de startmotor wel klikken maar vervolgens, niets.
Het wel en niet starten van de auto lijkt erg willekeurig.
Ik heb het kabelschema erbij gepakt. Zo heel veel lijkt het niet te kunnen zijn.

-Startmotor slecht?
-Kabel tussen accu en startmotor slecht?
-Stuurrelais? ( als ik het goed zie pin 87b?) Startmotor relais klikt, iedere keer.
-Zekering tussen stuurrelais en startmotor? Zekering is toch meestal gewoon kapot/goed, niet?
-Contactslot? Lijkt me toch niet, aangezien het relais op de startmotor klikt.
-Massaprobleem?

Het wordt tijd dat ik eens een multimeter aanschaf.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
19-12-2011 15:18 #893849 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic De autoavonturen van Ruben
Is normaal idd de startmotor... Is wel een redelijk bekende kwaal als hij op zijn einde gaat.
Heb het met mijn 760 ook 3 keer gehad, helemaal niks. En na 5 keer start hij dan toevallig. Maar de laatste keer was deze zomer en daarna heeft hij het altijd gedaan.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC