Frits zijn nieuwe 360; Rally / Drift - build -
- V300 register
- Verbannen
-
Camberplates, moeten alleen nog iets beter pas gemaakt worden voor meer caster.
Met de camberplats kan ik dit bereiken, ik gok dat het ongeveer 2gr. is, misschien zelfs iets meer. Voorlopig genoeg lijkt me. Relaxt in ieder geval dat ik kan verstellen, want dan kan ik op nat makkelijk met minder camber rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ovlov 3.6L;155893 schreef : Daar komen de steuntjes op waaraan de stoelen weer worden bevestigd. Volgens de FIA-homolegatie moet de stoel namelijk vast staan op plaatwerk van minimaal 3mm dik en met een bepaalde oppervlakte. Om hieraan te voldoen zijn deze schetsplaten erin gelast.
Idem dito geldt overigens voor schetsplaten van de rolkooi enz. enz.
Klopt, die oppervlakte is 81 cm^2 per bevestigingpunt.
Ook het stoelframe moet van 3mm dik staal zijn.
rwdstudent;155944 schreef : Precies. Maar je doelt op het feit dat ze +- een cm dik lijken? Er zit structuur in de bodem, waardoor je ze niet plat op de bodem kan lassen. Om ze recht te monteren moet iets je vergelijkbaars maken zoals de "boxjes" van de rolkooi, wat resulteert in hetgeen wat je ziet. Als je goed kijkt zie je dat het vanaf de tunnel (en vanaf de dorpel hetzelfde) de plaat "plat" op de vloer ligt en dan vanaf halverwege de structuur van de vloer dieper gaat. Het gebruikte staal is 3mm dik inderdaad.
Afijn, zoals de fia regels voorschrijven dus. Tevens komt de stoel nu zo laag mogelijk te staan wat goed is voor het zwaartepunt. (ahum, en de ruimte die er overblijft tussen mijn helm en het dak/rolkooi....)
Bij mn Golf komt ook een ander stoelframe in, daarom heb ik de originele, dwars geplaatste tunnel er uit gehaald (zie laatste foto in het topic). Ik heb echter dubbele-H frames gemaakt van 30x30mm buizen van 3mm dik (FIA spec), welke dwars geplaatst wordt (dus een liggende, dubbele H in de auto zeg maar).
Aan de 4 hoeken van de H, waar deze tegen sill en tunnel gelast worden, komen 4 platen van 10x10cm (FIA spec).
De bodem recht maken is dus niet ?cht nodig, ook zit bij mij nog een gedeelte van de stoelrails erin, omdat je hiermee de stoel nog recht kan uitlijnen in de auto. De tunnel is sowieso niet recht, en al helemaal niet recht in de auto, en de sill is ook niet betrouwbaar recht. De H frames komen zo laag mogelijk, maar ik moet de bitumen ook nog kunnen verwijderen. Als dat gebeurt, wordt de auto ook meteen van binnen weer gespoten, want het verwijderen van de bitumen laat ook nog wat resten na.
Ook dit plaatje van je rolkooi, ik vind het er niet echt stevig uit zien. Bovendien is het geen geheel met de rest van de kooi, ondanks je dwarsbalk hoger achterin (voor de gordels wel handig), zou ik er onder nog een tussen zetten (liefst recht).
Ook zit je bovenste balk in de deur wel erg hoog :+
Je bent het toch aan het maken dus ik was voor een kruis gegaan, maar dat vind ik zelf mooier. (Heb het zelf ook (nog) niet).
Succes verder :y:
- V300 register
- Verbannen
-
Wat betreft die achterversteviging, die zit inderdaad niet aan de kooi vast. Het is ook geen deel van de rolkooi. De achter versteviging is om de extra krachten van de coilovers op te vangen. Gezien het feit dat de originele demperpunten nu ook de auto daadwerkelijk gaan dragen, is dit ook beter dan een rechte stang. Een rechte stang erbij zou zeker kunnen, wat ik misschien nog wel doe. De stang die de rolkooifabrikant namelijk bedoelt heeft als gordelbevestiging, zit te hoog.... Als ik met stoel in de auto zit, lopen de gordels met een kleine hoek naar boven.
Wat betreft een kruis in de deur etc, het kan allemaal wel, maar betekent ook meer werk/kosten etc. De originele deurbars zijn ook recht, dus nu is links en rechts hetzelfde. Hoogte is wat mij betreft prima, zeker voor als er een auto aan de zijkant naar binnen komt...
En laten we wel wezen, als ik een super budget had... Was de auto een jaar geleden naar een kooibouwer gebracht om een fullspec CrMo laskooi te laten zetten incl uitbreiding naar alle suspension punten.... In plaats van een 6 punts schroefkooi(tje).
Alles is een afweging qua tijd en kosten. Ik vat jou commentaar misschien wel iets te verdedigend op, maar ik denk dat we beiden heel goed weten wat we doen. Ik werk fulltime in de autosport en zie ook crashes met 200km/h.. Dus misschien moet ik jou opmerkingen niet proberen te verdedigen/ uitleggen, maar gewoon zien als goed bedoelde aanvulling. Waar ik uiteindelijk al dan niet iets mee doe.
Ik wil gewoon rijden, want dat is waar ik gewoon helemaal voor leef....
- V300 register
- Verbannen
-
Als de buizen zo aangeleverd zijn zoals ze nu gemonteerd zijn, is het natuurlijk makkelijker ze direct te bevestigen

Je gordels omhoog mag volgens mij niet, moeten een bepaalde hoek hebben (niet te groot) naar beneden. Bij mn Golf moet daar ook nog een buis voor bij, want ik vermoed dat mijn hoek ook te groot is

- V300 register
- Verbannen
-
Een kruis is absoluut steviger, maar symmetrie vond ik ook belangrijk. Het oog wil ook wat.
Gordels wordt aangeraden om 10gr. naar beneden te laten lopen. Toegestaan is echter tot een hoek van 45gr.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ga je ook de buitenkant zelf spuiten of laat je dat toch maar doen!
- V300 register
- Verbannen
-
DIKKE SHIT, BAREND!!!
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
rwdstudent;160018 schreef :
Nou creatief ben je in ieder geval wel!
rwdstudent;160018 schreef :
Die aluminium warme-lucht aanzuigbuis, is die nog origineel of heb je die vervangen? Waar kun je dit soort buizen krijgen? Heb eens zo'n buis van Gates gevonden, maar die was van veel dunner alu en binnen no-time kaput...
Verdr kudos voor je werk! Ziet er smooth uit!
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ga je die Velg-ventilator ook op de markt brengen?