show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2010 18:35 #828424 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Wat is die veerpoot een KRENG om los te halen zeg! Crisis, vier uur bezig geweest en nu heb ik hem net op de werkbank liggen en de bovenste veerschotel afgenomen.

Het ding stinkt als een otter; er ligt een dikke laag bagger, doordrenkt met olie, in de veerschotel. Nu zit er nog een of andere platte moer die de schokdemper op z'n plaats houdt. Ik denk dat ik de complete poot in de bankschroef zet en dan de poot ga draaien, want er is geen beweging in te krijgen.

Ik denk dat de 345 maar moet overnachten op de krik, want ik moet ook nog een nieuw setje stofhoesjes hebben. Het taatslager zit dik in het vet, maar rammelt wel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2010 18:58 #828429 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
je moet er iig zeker niet met alternatief handgereedschap op aan de gang gaan, ik neem aan dat je geen sleutel 47 rond hebt slingeren:)

het makkelijkste is inderdaad de veerpoot op z'n kop in een goede bankschroef klemmen (op het moer gedeelte, niet op de buitenste ronding!) en dan ff flink kracht zetten

ik heb hier in 't verleden wel eens een simpel bankschroefje mee in 2en gekregen, het kan wel eens vastzitten dus

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2010 19:27 #828434 door 16673-dummy
Dank Anjo. We hebben een loodzware, degelijke bankschroef (nog van voor de oorlog geloof ik) dus dat moet lukken.

Ik heb alleen de stofhoes gemold (nouja, hoes, het ding was keihard geworden) dus ik moet even kijken hoe ik dat ga oplossen. Er staat hier nog een veerpoot met een goede, maar daar zit nog een veer op en ik heb maar 1 setje veerspanners die nu al in gebruik is :crazy1:

Tip voor anderen; wacht NIET met vervangen tot de dempers lek zijn, je hebt dan echt ?lles onder de olie en je klauwen zijn binnen vijf minuten moddervet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-05-2010 19:31 #828435 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Monteer je dan gasgevulde schokdempers aan de voorzijde?
Bij een nieuwe set schokdempers zit meestal ook een set nieuwe opsluitmoeren.
Met een waterpomptang en flink wat hang-, duw- en trekwerk kreeg ik
die moeren altijd wel los. Inderdaad met de veerpoot in de bankschroef geklemd.

Heb je die set veerpoten van de sloop niet alvast laten stralen?
Dan kun je nu alles netjes overzetten.
Ondertussen kun je dan de delen die eraf komen laten stralen en spuiten.
Het wordt pas echt een hels karwei als de 2 bouten van de remklauwhouder
los moeten, bijvoorbeeld als je schijven moet wisselen of het binnenste wiellager.

Maar je weet, WD40 en een beetje geduld, scheelt de helft van het werk.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2010 21:57 #828444 door 16673-dummy
Fran?ois, die poten die we samen met jou van de sloop hebben gehaald zijn voor de rode DLS.
Ik moet alleen mijn schokdempers vervangen en wil daarbij mijn eigen veerpoten behouden. Het is inderdaad gelukt door de poot ondersteboven in de bankschroef te klemmen en met een balk hout (van een meter!) als hefboom de moer los te draaien.

Er kwam me toch een putlucht uit... volgens mij hebben ze er afgewerkte olie in gedaan. Zelfs de gare en verbrande olie uit de automaatbak van de 850 rook fris in vergelijking met deze olie.

Overigens heb ik de oude schokdemper totaal gemold; hij kwam er in onderdelen uit, hij ligt totaal uit elkaar zonder dat ik er iets voor heb hoeven doen.
Na drie kwartier bikken en beitelen heb ik eindelijk de bodem van de veerschotel bereikt. Ongelooflijk wat een harde zooi. Het lijkt wel leemachtige klei o.i.d. In eerste instantie dacht ik dat de schotel wat roestig was, maar na wat gebeitel kwam er toch nog een zwarte schotel onder vandaan. Ook de afvoergaatjes heb ik weer uitgegraven. Hoe hier ooit die olie doorheen is gekomen.... :confused:

Afijn, weer een hele ervaring rijker. Die schotel lag echt tot het randje vol, de onderste winding was al niet meer zichtbaar. Dit was wel erg extreem... :crazy2:

EDIT ik hoop dat de rechterzijde wat schoner is, zit in ieder geval geen olie aan dus dat scheelt al een hoop. Morgen eerst deze poot er weer onder zetten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-05-2010 22:33 #828448 door V300 register
Joost;

De originele schokdempers zitten koud in de poot, dus zonder buitenhuls.
Bij mij was dat ook zo, dat hoort ;)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2010 10:51 #828460 door 16673-dummy
Ja, maar het lijkt me niet de bedoeling dat die demper er onderdeel voor onderdeel uit komt vallen :humor:
Eerst trok ik de zuiger eruit, toen een lading ringetjes en rubbertjes, toen nog wat olie en tot slot die buitenhuls. Die was dus wel aan vervanging toe.

Ik heb besloten om morgen maar een setje nieuwe stofhoesjes te halen want rechts is ook al keihard geworden. Les voor de volgende keer: niet op zaterdag na het middageten aan grote klussen beginnen, want dan zit alles hier dicht en als je dan nog iets nodig hebt heb je pech.... nu kan ik vandaag de hele dag niks doen en moet de 345 twee nachten op de krik staan :no:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2010 11:05 #828464 door 16673-dummy
O, trouwens, zijn die bumpstops pas vanaf een bepaald bouwjaar geleverd? Ze zitten er bij mij heel niet op..?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2010 18:43 #828504 door V300 register
Zou je wat fotootjes willen maken van de gedemonteerde veerpoot/demper/veren blahblah? Ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet in die toestand :)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2010 21:59 #828522 door 16673-dummy
Ligt nu in de vuilnisbak. Ik zal kijken of ik het morgen weer kan terugvinden. Best interessant om te zien inderdaad.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC