show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2010 08:24 #842641 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Dat klinkt helemaal niet goed!? :eek:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2010 10:19 #842649 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Dat leek mij ook..?

Afgelopen week heb ik de olie ververst maar daar zat geen "pruttel" in.

Misschien dat de demper zelf de oorzaak is? Ik zal zo een fotootje maken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-08-2010 23:42 #842709 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
ja, klinkt logisch. schilfers van het aluminium coating laagje aan de binnenkant van de pijp, die loskomen

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2010 13:47 #843148 door 16673-dummy
Oeps, het gaat wel heel hard met de olie nu.

Na zo'n 300 km/een week is er al 0,3 liter weg! Het overgrote deel daarvan is weggelekt.

Ik vrees dat 'ie heel veel in de garage zal gaan staan met een lekbak eronder, want ik heb geen flauw idee hoe ik die keerring moet vervangen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2010 14:02 #843151 door V300 register

volvofiel;152901 schreef : Oeps, het gaat wel heel hard met de olie nu.

Na zo'n 300 km/een week is er al 0,3 liter weg! Het overgrote deel daarvan is weggelekt.

Ik vrees dat 'ie heel veel in de garage zal gaan staan met een lekbak eronder, want ik heb geen flauw idee hoe ik die keerring moet vervangen.

Zit je nog steeds om en nabij de liter per 1000klm. Zijn mensen die vinden dat wel meevalle. (Sommige jappen vebruiken dat bijna std).
Heb het klusje ook afgelopen week getackled. Volvo gereedschapje maakt het goed monteren van de keerring wel een stuk makkelijker.
Is op zich goed te doen. Alleen voorzichtig zijn dat wanneer je de kap aan de voorkant van het onderblok verwijdert je de carterpanpakking heel laat. Anders ben je nog wel een dag extra bezig.

Olie is goedkoop (E2.50 per liter oid). Ik zou nog steeds op zoek gaan naar een vervanger. Misschien heeft Erik of William (of misschien Frits zelfs) wel een goede B200 liggen voor weinig, kun je meteen overstappen op renix ipv contactpunten.
Op marktpaats is een B21/23 of een B230 ook prima te vinden voor minder dan E200. Zitten genoeg slopers/crossers in jouw omgeving.

Als je het blok op een bok/motorstand zet is het veel makkelijker alles te vervangen. Dat olieverbruik is vervelend vooral i.v.m. de zooi.
In de tijd die ik samen met een vriend nodig had om het klusje te klaren + olie+filter+d-riem+spanrol (ooie dooie style) was een blok wisselen ook geen punt geweest. Helemaal niet voor iemand die zo bekend is met 300s als jij. Pakkingset kost bij nordicar geen drol, zowel voor het onderblok als de bovenkant.

auto-onderdelen.marktplaats.nl/volvo-ond...V5Xr&fta_ind=13&fs=1

Dat is toch helemaal dichtbij en mega goedkoop. Zet je jouw carb over, evt renix behouden of je eigen ontsteking. Kijken welke koppeling beter is. Klaar is Joost.
Zijn vast nog wel wat onderdelen daarbij die je kunt verkopen, heb je de aanschaf van het blok er wel uit (ik kan nog wel een carterpan en oliepomp gebruiken;) )

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2010 14:07 #843152 door 16673-dummy
Bedankt voor je antwoord Ruben! Ik moet je PB ook nog beantwoorden, maar ik heb het druk (intro nieuwe studie).
Volgende week heb ik nog een weekje vrij, eens kijken dat ik dan de 345 nog wat aandacht kan geven.

Maar wat betreft de techniek heb ik er totaal geen verstand van... een beurtje geven gaat nog maar verder kom ik niet.

Je slaat de spijker wel op z'n kop; die lekkage veroorzaakt een enorme zooi op straat/garagevloer etc. en als je het oliefilter wilt wisselen, moet je hem eerst uitgraven (vorige week nog).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2010 14:12 #843154 door V300 register
Misschien toch maar even de garage laten doen. Kost je vast de kop niet en ben je weer van een hoop gelazer af. Motorwissel kan altijd nog, maar om deze reden lijkt mij wat overdreven.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2010 14:14 #843155 door V300 register
Bij mij hangt er nog netjes die plastic plaat onder. Bij de meeste auto's niet, misschien een beetje beun de haas oplossing maar zet er een klein plat bakje onder met wat zip-ties. Mja, de zooi is nu het vervelendst.
De lekkage, een slechte keerring zorgt uiteindelijk wel voor slijtage van de krukas, die slijt dan in.

Pakkingen verwijderen en plaatsen kun jij ook. Schroeven los en vast draaien ook. Wat ontvetter op het blok smeren en afspoelen is niet moeilijk. Als je alles zover mogelijk klaar maakt kun je misschien nog wel bij Erik terecht voor het daadwerkelijk omhangen. Als hij zoiets tenminste ook doet.

Ik ben zelf ook geen sleutelwonder, het geeft mij nou niet echt veel genoegdoening om uren te sleutelen. Is meer noodzaak. Beetje hulp is af en toe wel fijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2010 14:16 #843157 door V300 register
Het mooie van deze club is dat we elkaar af en toe kunnen bijstaan. Erik is altijd enorm hulpvaardig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2010 14:17 #843158 door V300 register

Lucluc;152907 schreef : Misschien toch maar even de garage laten doen. Kost je vast de kop niet en ben je weer van een hoop gelazer af. Motorwissel kan altijd nog, maar om deze reden lijkt mij wat overdreven.

Ik denk dat ze er waarschijnlijk we 4/5 uur voor rekenen. Wordt toch al snel duur.

Viscofan los
D-riem kappen los
Krukaspoelie los
Riem los
Hulpaspoelie los
Afdekplaat los (zit waarschijnlijk enorm vast)
Pakkingresten verwijderen
Schoonmaken
Nieuwe pakking plaatsen
Nieuwe keerringen plaatsen
Alles weer terug monteren
Alles op tijd zetten

Ik laat liever iemand als Erik, met een goed hart voor clubleden en de auto's aan mijn auto dan 9/10 garagebedrijven.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC