1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
- V300 register
- Verbannen
-
Zo'n DLS zou ik wel eens willen zien, een oude 300 met een echt Volvo blok heb ik nog nooit gezien...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Persoonlijk vind ik het jammer dat de DLS al de nieuwe neus heeft. Gelukkig heeft 'ie nog wel het oude interieur.
Maarre, Jos, denk niet dat er een glimmende auto voor komt rijden hoor... het is dat het een DLS is, anders had ik hem het predikaat "afgeragde roestbak" gegeven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;93927 schreef : Je mag wel zondag naar Erik komen om aan de caravanstekkeraansluitingen van de 343 te prutsen: er zit een constante plus op (ik denk voor de koelkast van een caravan) waardoor bij onze aanhanger het mistlicht continu brandt:D
Tja, pin 2 werd niet gebruikt, dus is, voornamelijk in nederland, die 'gebruikt' voor de permanente plus voor, inderdaad, de koelkast in de sleurhut. Afkoppelen en met een schakelaartje evt laten schakelen tussen permanent of de mistlampen. (waarbij ook nog eens de zeer uitdrukkelijke wens bestaat om die van de wagen uit te schakelen als die van de aanhanger aan is...)
Moet ik ook nog eens aan gaan klussen, kan ik ook weer een 2e mistlamp activeren op de scheepsdiesel. (gezeur, 1 is veiliger, anders verwar je ze met de remlichten... letten ze maar op, mist, 1 of 2, rem, meestal 3 lampen.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
huysmans;94059 schreef : (waarbij ook nog eens de zeer uitdrukkelijke wens bestaat om die van de wagen uit te schakelen als die van de aanhanger aan is...)
Volgens mij is dat geen wens, maar verplicht.
Anders kan ik me niet voorstellen dat pap in de 240 extra nog een kabel gaat trekken en een mistlampschakelaar extra koopt, om hem op die manier apart aan te kunnen zetten op de vouwwagen

Die 'regel' is er, omdat je anders op vouwwagens en (vooral) caravans een rode gloed over de voorkant van de caravan krijgt, als de mistlamp van de auto brand..
-
Overigens hebben wij op de 240 2 stekkerdozen

1 voor de originele kabelboom, en 1 voor alles wat pap erop heeft gezet:
- 2 witte lampjes aan de voorkant
- aan elke kant 2 oranje zijlichtjes
- een ijskast op 12 volt / 230, die dus onder het rijden meedraaid en zorgt voor ijskoud bier bij aankomst

Handig, zo'n zelf gelaste stalen disselbak

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Er is wel een regel van 'gezond verstand' die zegt dat je een idioot bent om met een aanhanger te gaan rijden als het zo mistig is dat je mistlampen nodig hebt......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
antiekeradio;94080 schreef : Er is wel een regel van 'gezond verstand' die zegt dat je een idioot bent om met een aanhanger te gaan rijden als het zo mistig is dat je mistlampen nodig hebt......
Wat een onzin! Waarom ben je dan een idioot? Omdat je auto 6 meter langer is dan normaal.. dat ding volgt vanzelf wel. En als je gewoon je snelheid aanpast, zodat je stil kunt komen, binnen de afstand dat je zicht hebt, is er bij mijn weten niks anders, als dat je zonder aanhangwagen zou rijden..
Overigens, hoevaak rij je met een vouwwagen / caravan in de mist? Tot nu toe 1 keer in Belgi? meegemaakt, dat er opeens nog maar minder dan 50 meter zicht was, voor de rest is het in de zomer toch eigenlijk altijd mooi weer, ook 's nachts.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
2 nadelen die je NIET wilt hebben als het heel mistig is.
zolang alles goed gaat is er niets aan de hand. maar het risico is gewoon veel hoger.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Maar vooral op die remweg moet je gewoon je snelheid aanpassen bij mist.
Iets wat veel mensen ook zonder aanhangwagen vergeten.
Overigens geef ik toe dat je rijden in gevaarlijke situaties (zeer dichte mist, extreme sneeuwval, gladheid, etc) idd moet proberen te vermijden.
Maar als het niet anders kan, en je je gewoon aanpast aan de situatie (en goed materiaal hebt), dan vind ik daar niks 'idioots' aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.