show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2009 17:30 #762147 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Er een zwerfzekering tussen zetten. Hoe je anders aan een continu plus moet komen weet ik ook niet. Er zouden alligt ergens draden van de radio moeten liggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2009 17:32 #762148 door V300 register
Vergelijk de bedrading van de GLS eens met die van de DLS. Dan kom je er vast wel uit. Of heeft de DLS ook geen bedrading voor de radio liggen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2009 17:36 #762150 door V300 register
Er ligt echt wel ergens een constante plus achter dat dashboard: kwestie van vraagbaak erbij met het schema, daar staat keurig in welke kleur draad je moet hebben. Hetzelfde geldt voor massa (bruine draad). Kwestie van aftappen, en dat kan op verschillende manieren, met van die blauwe blokjes, netjes met krimpkousjes, etc. Voordat je begint te prutsen nog even nameten met je multimetertje, dan kan er weinig mis gaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2009 17:48 #762152 door V300 register

volvofiel;93856 schreef : Er is in de verste verte geen stekkerblokje te zien.

Aan breuksporen te zien heeft er wel ooit iets ingezeten.

Dit heb ik w?l gevonden, heb er wel naar moeten zoeken. Deze draden zijn aan elkaar verbonden, maar zijn deze voor de radio? Een blauwgele draad en een bruine. Ze liggen wel op een verdachte plek: midden achter de radioconsole, met een ruime lus.

Yup, dat zijn ze. Ze horen er echter zo uit te zien:

[img

Bij Licht en Electra, om precies te zijn hier staat hoe het een en ander hoort te zitten in de stekker. Voor streepje hebben we een hele dashboardboom uit een sloper gehaald om rustig te kunnen vlechten.

De 'oudjes' hebben overigens geen geschakelde plus, alleen permanent. De draden zitten overigens met z'n twee?n in de stekker, daar ze doorverbonden moeten blijven. (vandaar ook de crea-bea oplosisng bij jou)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2009 17:50 #762153 door V300 register
Heb je een multimeter, dan is het zo gevonden.

Een constante plus kun je best vanaf de accu een nieuwe trekken. Dat heb ik ook gedaan achter mijn dashboard. Gewoon door het rubber bij o.a. de motorkap-opening trekken.

Anders kun je het zoeken bij je binnenverlichting. Die zijn geschakeld met een constante plus, en hebben een geschakelde massa met de deur-openingssensor. Ook de contactslotverlichting werkt zo, die zit dichter bij je radio.

Een massa kun je overal naartoe trekken, het makkelijkst is de linkerschroef onder je stuurkolom bij de knipperlichtschakelaar, daar zitten al 2 massa-ogen meer aan geloof ik.

Dit alles is van een mk3 trouwens, maar een mk1 zal daarin niet veel verschillen denk ik.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2009 17:53 #762154 door V300 register

huysmans;93876 schreef : Yup, dat zijn ze. Ze horen er echter zo uit te zien:

FOTO

Bij Licht en Electra, om precies te zijn hier staat hoe het een en ander hoort te zitten in de stekker. Voor streepje hebben we een hele dashboardboom uit een sloper gehaald om rustig te kunnen vlechten.

De 'oudjes' hebben overigens geen geschakelde plus, alleen permanent. De draden zitten overigens met z'n twee?n in de stekker, daar ze doorverbonden moeten blijven. (vandaar ook de crea-bea oplosisng bij jou)

Bij veel auto's is er een hoop gekloot met de radio. Vaak zitten er niet van die nette stekkerblokken aan. De radio is vaak het enige waar leken zich mee bemoeien, en dat gaat vaak fout.

Als tip geef ik dus mee het inderdaad eerst goed uit te zoeken, anders krijg je problemen.
Mijn 360 had ook kortsluiting achter de radio, geloof me, dat wil je niet! Ik ben erg lang bezig geweest om de oorzaak te zoeken. Er was een +kabel blootgesleten en tegen de massa aan gaan liggen. Alle elektronica van de auto werkte niet of vaag. Achterlichten gingen spontaan branden, als je het contact aanzet gaan de alarmlichten branden, startmotor doet niets meer etc.
Ga dan maar eens zoeken...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2009 18:18 #762161 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
De binnenverlichting is stuk (heb ik nog een nieuwe voor), contactslotverlichting heb ik niet maar een rechtstreekse plus van de accu halen kan wel natuurlijk.

Hoe groot moet de zekering zijn die ik er tussen moet zetten?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2009 18:33 #762164 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
10 ampere.

Jos360;93878 schreef : Bij veel auto's is er een hoop gekloot met de radio. Vaak zitten er niet van die nette stekkerblokken aan. De radio is vaak het enige waar leken zich mee bemoeien, en dat gaat vaak fout.

de reden waarom ik bij de aanschaf van m'n blauwe het blinde paneel even losgooide om te kijken of daar geknoeid was:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2009 20:32 #762179 door V300 register
Om dat eeuwige gek*dt met radio-bedrading te voorkomen, heb ik zowel de constante- als de geschakelde plus maar opnieuw getrokken. Binnenkort gaat de ground ("-") er ook aan geloven denk ik. Les 1: als je niet zeker bent van je zaak aangaande de bedrading: trek gewoon opnieuw. Zweefzekering er tussen (of als je meerdere dingen gaat klussen: extra zekeringkastje) en een relais met voetje voor de geschakelde dingen. Pies of keek, en een stuk veiliger dan in je boom gaan zitten hakken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2009 20:39 #762181 door V300 register

AvdAkker;93888 schreef : 10 ampere.

de reden waarom ik bij de aanschaf van m'n blauwe het blinde paneel even losgooide om te kijken of daar geknoeid was:)

Had ik ook moeten doen... Had een hoop uitzoektijd en herstelwerk gescheeld. Dat was eigenlijk de hoofdreden dat ik de hella grille en de verstralers weggehaald heb... Ik dacht, ik zal vast een foutje in de bekabeling gemaakt hebben... Dat was dus niet zo.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC