show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2010 21:56 #837760 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Tja, de olie is nog steeds vrij helder. Er is 8.000 km (1 jaar) gereden met die olie en ik ga 'm weer verversen.
Het ziet er niet naar uit dat ik meer dan 7.500 km per jaar ga rijden, maar ik ververs wel elk jaar de olie. Daarom de vraag of ik dan niet beter de goedkope meuk kan gebruiken...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2010 22:29 #837761 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Dat zou ik zeker doen, die 25 euro per liter voor een premium olie is dan echt weggegooid geld.
Ik gooi er zelf het huismerk van de automaterialenzaak in. Nu is er tijdens de sleuteldag Castrol Olie in gegaan geloof ik. Heeft Truush ook een mazzeltje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-07-2010 23:05 #837766 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

Bodejodel;149755 schreef : of gewoon de olie van de Hema of de Action, als je regelmatig wisselt komt het toch nooit zover dat de smerende eigenschappen verloren gaan... Zeker niet met jouw rustige rijstijl.


De kwaliteit van huismerk olie nu is meestal beter dan de kwaliteit van premium merk oli?n in de tijd dat je auto nieuw was..... Zeker als je regelmatig wisselt zou ik me daar geen zorgen om maken. Bij extreme belasting zou ik wel voor premium olie gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-07-2010 00:08 #837773 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Ik heb in mijn diesel Castrol rivermax rx + 15w40 zitten. Deze olie is heel duur (dezelfde die ik aan boord gebruik) Ik merk totaal geen verschil met de goedkope bouwmarktolie. Dus als mijn 20 liter jerrycan leeg is gaat er weer gewoon bouwmarktolie in!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-07-2010 07:41 #837776 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Gewone goedkope meuk zou ik ook doen! Ik rijdt nu ook rond met een olie van circa 2.5 euro per liter! Is voor dat geld nog een Esso Ultra 10w40 olie, semi synthetisch... Gekocht in Makro, vandaar de lage prijs, maar ik moet zeggen dat ik bij mijn beide wagens (1.4 en 1.7) geen verschil merk, geen meerverbruik enz...

@Ben, ik heb gisteren een antwoord gehad, maar ik kan er niets over vinden, vermoedelijk is het vakjargon geweest van hier op het werk, dus vandaag maar is wat meer over vragen... Ik laat nog wat weten ivm electroden!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2010 08:51 #837779 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Ik zou, zeker als de auto meer stil staat dan rijd, kiezen voor de kwaliteitsmeuk.
Die heeft dopes erin zitten die de goedkope olien missen (daarom is ie ook duurder) en die je motor ook beter beschermen als ie stil staat.
Olie heeft de neiging te verzuren bij het stil staan waardoor je motor bij stilstand wordt aangevallen.
Ik ben het er wel mee eens dat de kwaliteit algemeen gesproken verbeterd is.
Maar wat men vergeet is dat de rol van de auto
veranderd is (van werkpaard naar "showbeest").

Maar goed, ieder zijn vrijheid. Ik denk als je bekijkt hoe je auto gebruikt wordt je wel zult beseffen wat nodig is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-07-2010 09:07 #837781 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

Ben340DL;149720 schreef : Heeel graag Karsten ! Ik heb namelijk een hele goede en dure lastrafo. Ik ben op zoek geweest naar een MIG/Mag lasapparaat, maar eentje die voldoet aan mijn eisen is stervensduur ! De laspennen die ik aan boord gebruik zijn van het formaat sigaar, dus zeer ongeschikt om dunne plaat te lassen.
Wel kan ik allerlei laspennen bestellen, dit is geen probleem. Alleen als ik tegen die gasten zeg dat ik de kleinste laselektroden wil hebben, krijg ik eerst 3 keer de verkeerde, en die tijd heb ik niet.


Aan Ben en alle andere hobby-lassers: het antwoord is gevonden. De term die ik gisteren gekregen hebt, was idd zoals ik al vermoedde intern vakjargon en dus chinees voor zowel mij als wss ook voor jullie.
Wat je dus nodig hebt is, hoe raar het ook klinkt een electrode om Inox te lassen (inox-inox). De reden dat er een Inox-electrode wordt gebruikt, is omdat deze wat lekkerder vloeit dan een gewone rutiel electrode.

De electrode is volgens de
DIN norm: E19.12
BN-norm: E316L-16
Rutiel-basisch Cr-Ni-Mo
Inox roestvast
2 mm, +- 45A

Op basis hiervan zou je een juiste te pakken moeten kunnen krijgen! Hier op het werk hebben we ze toch al volgens de merken Oerlikon, Selectarc...

Ik hoop dat iedereen hiermee gebaat is, dus begin maar te bakken en te braden zou ik zeggen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2010 19:10 #837812 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Bedankt voor de antwoorden :)

De auto wordt voornamelijk gebruikt voor langere ritten en staat tussendoor veel stil. Vooral als ik vanaf volgende maand in Nijmegen zit; ik verwacht veel op de fiets te gaan doen en de auto alleen te gebruiken voor het heen en weer rijden tussen Nijmegen en Ulft (1x per week).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2010 14:03 #837856 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Zo, de lak is binnen!
Uiteindelijk is het toch professionele lak geworden; relatief goedkoper dan spuitbusjes en het geeft een beter resultaat.

Nog een klein stukje schuren en dan kan de primer erop. Hopelijk kan ik die primer er vandaag nog op krijgen, er is wederom noodweer op komst dus de 345 gaat bijtijds de garage weer in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2010 15:15 #837859 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Ik had MGM High Mileage Olie in de 340. Was iets van 3 euro zoveel of 4 euro zoveel per liter. Die verversde ik om de 10.000km (zo'n 3x per jaar) :D. Als je minder dan 10.000km rijdt, 1x per jaar vervangen idd Joost;) top.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD