Volvo 360i 2.3 liter
- V300 register
- Verbannen
-
Ik haal de drukgroep los en de koppelingsplaat er uit, en daar zie ik dat er slijtage in rondjes op de frictieplaat zit. Ik voel met mijn hand aan het vliegwiel en wat blijkt:
Alle 6 de bouten zijn losgelopen. En niet 1 slagje los, maar gewoon bijna er uit (als de frictieplaat iets verder naar achter zat waren ze er helemaal uit gevallen).....
Nu maar alles nieuw halen en vervangen... Anjo, weet jij toevallig wat voor bouten het beste zijn voor het vliegwiel, en welke loctite ik moet gebruiken?
En voor de rest:
Wie kan vertellen wat de kans is dat hierdoor de complete aandrijflijn schade heeft opgelopen? Ik wil het toch wel vervangen, maar ik wil toch wel weten of het echt nuttig is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
lijkt me dat de rest van de aandrijving hier niet van lijdt. zit de aandrijfas in het vliegwiel gelagerd??
if so, en als het vliegwiel ook zijdelings heeft kunnen bewegen, zou ik iig de aandrijfas goed controleren op rechtheid.
voor de rest kan er zeer weinig mis gaan

wat ik niet begrijp is waarom de motor nog wel goed stationair gelopen heeft met een los vliegwiel...
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb geen loctite gebruikt, en de bouten die er uit kwamen hergebruikt (rekbouten). 1 van de 2 vergeten kan weinig kwaad, maar beide is niet goed

De aandrijfas zit gelagerd in het vliegwiel. Voor de zekerheid vervang ik toch alles, ik ben nu toch bezig en zoveel werk wil ik niet voor niets doen.
- V300 register
- Verbannen
-
en er dan achter komen dat de splines uitgesleten zijn waardoor het geheel de schrotbak in kan.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
jos, de vliegwielbouten zijn m10x25 sterkte 12.9
op partsonline ingevoerd bij terberg, en niets gevonden, creatiever gezocht op m10 en 12.9, en toen kwam ik uit bij m10x40, dus ik dacht naa dan span ik ze even in de draaibank, maak ik ze wel 25 lang:). naar magazijn gegaan en de verdwaalde bak waar er 77 in zaten opgezocht, blijkt het 10.9 te zijn. onbruikbaar dus.
morgen eff me pa op pad sturen, die weet vast wel waar je dergelijke bouten kunt halen. ondertussen zelf ook eff googlen, wie weet:+
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
straks even bij m'n pa zeuren, die heeft klantnummers van fabory:)
- Mark Smeets
- Moderator
-
AvdAkker;84534 schreef : order.fabory.com/object.asp?id=041181000...=3423&catalogid=1486
Link werkt niet

Maar ik neem aan dat daar precies dat te zien is wat Jos zoekt...
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Bij Volvo konden ze ze niet bestellen (de dealer althans niet). Ik zou niet weten waar ik het dan nog kan vragen bij Volvo.