Volvo 360 GLE '86
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
volvo freak;62570 schreef : bij de deuren is dat een van de 'bekende plekken'van de volvo 300..
Klopt, ik wist ook wel dat het er zat, maar wist vantevoren nog niet hoe erg het niet-zichtbare gedeelte zou zijn. Viel allezins mee dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Vandaag voornamelijk beziggehouden met het verwijderen van deuren en voorschermen. Als eerste de passagierdeur voor kaal gemaakt. Dus bekleding eraf, raamstrips en rubbers eruit, raam eruit, CV eruit, slot eruit. Daarna was ik klaar om de deuren te demonteren.
Het demonteren van de deuren ging met het juiste gereedschap erg makkelijk. De benodigde ruimte voor het gereedschap is voldoende. Linksvoor eerste de inbusjes van de deurvanger los, daarna de deurpennen eruit. Stelde weinig voor zo. Linksachter zelfde verhaal. Overigens: met z'n 2en de deuren verwijderen is wel aan te raden. Mijn vader hielp me hier gelukkig bij. Passagierskant voor had meer problemen, aangezien we 1 van de beide inbussen van de deurvanger anbsolouut niet loskregen en zelfs dol draaiden. Uiteindelijk met heel veel moeite het kleine pennetje maar verwijderd. Rechtsachter ging ook weer met moeite, aangezien de deurvanger andersom gemonteerd zit t.o.v. de bestuurderskant. Hierdoor paste de trekstift er niet tussen. Ik moest aan de binnenkant de kap over de gordel (noemen ze dat de B-stijl?) loshalen om van binnenuit de inbussen los te halen. Deurvanger weggenomen en de deurpennen gelost. De deuren waren er nu uit, dit was een grote stap voor mij;) want hier zag ik toch aardig tegen op.
Na het verwijderen van de deuren de voorschermen los gemaakt. Sleutel 10 en boutjes lossen maar. Nadat alles los was beetje wrikken en her en der met een schroevendraaier helpen om het linkerscherm los te krijgen. Op het moment dat ie loskwam viel me op hoeveel modder en vuil onderin het voorscherm vastgekoekt zat; geen wonder dat het snel roest. Zie de foto.
Na het lossen van het linker voorscherm was de rechter aan de beurt. Hierin zat al een gat aan de buitenkant, aan de bovenkant van de wielkastrand. Ik verwachtte dus al wat meer. Inderdaad was het nogal roestig. Er stond hier nog meer modder en vuil in dan aan de andere zijde. Het scherm had her en der slechte plekken(lees: gaar) maar het binnenscherm was er het ergste aan toe. Bijna over de gehele rand stevige roest. Zie de foto. Bij het afnemen van het rechterscherm viel ook op dat op de plek waar het scherm de dorpel raakt, de boel ook lekker gaar is. Kon er meerdere gaten in prikken. Die schedehersteller zal hier toch een aardig klusje aan hebben.
Daarna nog even de trompetjes van het front verwijderd. Ook op het front zitten veel plekjes. Stelt allemaal nog niet zoveel voor maar moet zeker aangepakt worden. Toen was het tijd om een beetje op te ruimen, al kwam ik daar wegens tijdgebrek niet echt meer aan toe. Als laatste nog ff het voorraam eruitgedrukt. 'Nieuwe' gebruikte rubber (de huidige was verkracht door een bepaald bedrijf) zojuist lekker schoongemaakt. Lekker laten weken en daarna met afwasborstel en tandenborstel erdoorheen.
Nog 2 algemene impressiefoto's:
Morgen ben ik van plan om naar Nordhorn te gaan, Volvo demontagebedrijf. Daar wil ik een in kleur meegspoten voor bumper halen, motorbalk en wat kleinspul. Misschien, heeeel misschien nog naar GoRubber in 't Harde, maar daar zal ik wel geen tijd voor hebben.
Tot morgen;)
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Neem zo'n oud raamschraaprubber mee, misschien hebben ze wel wat voor ons!
www.gorubber.nl/artikelen.aspx?ID=7
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Vandaag (donderdag 17 juli) heb ik me beziggehouden met 4 dingen. Ten eerste het opruimen van alle onderdelen, het lag allemaal door elkaar. Alles is nu lekker geordend. Hierna ging ik het front verder kaalmaken; koplampen waren er al af, maar nu ook de trompetjes en de plastic sierstripjes. Achter alles wat op de front vast zit, zat toch nog behoorlijk wat roest. Behalve de radiateur alles van het front verwijderd.
's Middags ging ik eens een rondje Friesland doen, op zoek naar onderdelen, o.a. een in kleur meegespoten voorbumper. Bij auto Heerenveen nog in een bak met vermoedelijk raamschraaprubbers mogen zoeken maar helaas; niets voor V3xx en geen afstrijkrubbers die er op leken o.i.d. Dan maar naar Noordhorn, naar Staal Volvo Demontage. Vlak voor Drachten toch maar besloten even te bellen, of ie wel open is: hij is op vakantie tot 5 augustus. Dat was hele dikke pech want ik weet vrij zeker dat hij mij aan bijna alles kan helpen. Hier moet ik dus later naartoe. Op aanraden van Auto Heerenveen nog even naar Joure auto recycling geweest. Volvo's achter in de hoek, werd er gezegd. Ik liep er naartoe, in de stromende regen. Er stond helaas maar 1 3-serie en die was uit '83, dus te oud. Hij was wel erg mooi! Koperachtig rood metallic, met een rood interieur! 340 GL met 3 deurs, vario, helemaal compleet, zo leek me. De bestuurderstoelbekleding was niet ok, erg vies en een groot gat. De rest leek goed, achterbank plat geklapt. Had wel wat krokante plekken overigens. Toch, mooie kleur en mooi interieur.
Toen maar even via een telefoon opgegoogled welke demontagebedrijven er nog meer in Friesland zijn. Een stuk of 6 gevonden: nergens hadden ze nog 300-onderdelen. 150km verder en niet wijzer maar weer naar huis gegaan.
Nadat ik weer bijgekomen was van deze teleurstelling, me nog even druk gemaakt vanwege het schuifdak. Ik moest en zou hem eruit krijgen. Het is me gelukt:) Bleek uiteindelijk niet zo moeilijk te zijn. Ik was er wel gelukkig mee. Afdichting ervanaf getrokken en wow... behoorlijke roest. Van de buitenkant (wanneer afdichting erom zit) zie je helemaal niets! Zie de foto...
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
De laatste dag. Qua exterieur was ie kaal. Nu alleen nog bestuurdersstoelen, binnen/bodembekleding en raamrubber eruit. Raamrubber ging vrij lastig, omdat dit aan de onderkant vast zit met 2 klemmen. Om die los te krijgen moet het dashboard losgehaalt worden, dit lukte me niet goed. Uiteindelijk met wat kracht net genoeg ruimte gehad om de schroevendraaier er tussen te kunnen zetten. Bodembekleding was goed te doen, grappig om dat er eens uit te halen. Nu die helemaal kaal was viel me op hoeveel troep als steentjes, gruis, etenswaren e.d. er tussen/onder de bodembekleding komen! Eerst maar even stofgezogen.
Daarna auto buiten gezet. Viezigheid schoon gespoten. Het moment was daar. Ik moest afscheid nemen. Liefkozend gaf ik hem nog een aai over het dak, en met een diepe zucht reed ik hem naar de schadehersteller. Nog even over de weegbrug: helemaal leeg, 880 kilo! Lekker licht zeg...
De laatste 2 foto's:
1.
2.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-

Ik heb ook nog een setje opzet dorpels liggen, was ooit is bij een bevriende schade hersteller over gebleven. Als dat er mooi opgezet is zie je er niks van!