show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Mijn Volveau 340

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-01-2014 16:01 #941297 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Mijn Volveau 340
Ehhh ja wat kan ik zeggen Niels, geef nooit!!! op.

??n batterij per jaar, en een flikkerend dynamo lampje, v-snaar strak genoeg? Of anders misschien de dynamo die wat aandacht nodig heeft (koolborsteltjes oid)

Als je toch met jouw multimeter in de weer bent, kun je dan eens rechtstreeks op de dynamo aansluiting de spanning meten bij wat verhoogd stationair toerental (massa op de buitenkant van de dynamo)
Je zou in ieder geval net iets meer dan 14 Volt moeten zien, dan nog eens meten op de accu zelf (plus zowel als massa) de spanningsval ten opzichte van het meten direct op de dynamo zou dan niet al te groot mogen zijn.

De eilandjes waar het relaistje op zit doorsolderen kan nooit kwaad, het ziet er nu wat rommelig uit (zou een mooi soort van hol bergje moeten zijn)

Verder zit ik te denken in de richting van de HD remschakelaar die kan blijven 'hangen' waardoor je dit soort fratsen krijgt, erg irrittant inderdaad.

Voor die doorlus van de kick-down durf ik mijn hand wel in het vuur te steken overigens :)

Met dit soort vragen vind ik het altijd wel jammer dat het allemaal zo ver weg is voor me, ik heb tijd en zin zat om iemand daar mee te helpen zover ik dat kan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2014 16:17 #941298 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Mijn Volveau 340

Wouter76;224812 schreef : Ehhh ja wat kan ik zeggen Niels, geef nooit!!! op.

??n batterij per jaar, en een flikkerend dynamo lampje, v-snaar strak genoeg? Of anders misschien de dynamo die wat aandacht nodig heeft (koolborsteltjes oid)

Als je toch met jouw multimeter in de weer bent, kun je dan eens rechtstreeks op de dynamo aansluiting de spanning meten bij wat verhoogd stationair toerental (massa op de buitenkant van de dynamo)
Je zou in ieder geval net iets meer dan 14 Volt moeten zien, dan nog eens meten op de accu zelf (plus zowel als massa) de spanningsval ten opzichte van het meten direct op de dynamo zou dan niet al te groot mogen zijn.

eens met alles wat je zegt; maar gezien spreiding in multimeters en accu's en dynamo's ook tellen.. zeg 13.2 tot 14.5 volt. ideaal 13.8V. een knipperend lampje zegt mij al wel voldoende: je laadspanning is veel te laag.
kan het misschien ook zijn dat de EMVK fysiek blijft steken? trek 't tachorelais er eens uit; als de 'bergrem' dan nog blijft hangen is het niet electrisch. Eventueel stuur je het naar me op, reviseer ik dat ding en is dat weer gefixt.
Het soldeerwerk is vrij matig idd.
Maar, wat Wouter zegt: een kickdownschakelaar die blijft plakken is logischer. kun je makkelijk overbruggen met een draadje om te testen (ah, is al gedaan)
IIG beide probleempjes die eenvoudig te verhelpen moeten zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-01-2014 22:39 #941308 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volveau 340

Niels;224808 schreef : Maar het is en blijft een nukkige kutauto...

Heb inderdaad zelden zo'n ondankbaar kreng meegemaakt. Het is dat ie vrij hard is, want anders had ik hem de deur uit gedaan. Maar respect voor je inzet; hij rolt al jaren.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2014 21:19 #941322 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Mijn Volveau 340

Niels;224808 schreef : Nou.

APK zit erop, er is het afgelopen jaar e.e.a. gerepareerd en vervangen. Maar het is en blijft een nukkige kutauto en nu is het weer zover.

De grootste ellende is en blijft het schakelen. Af en toe bleef de bergrem plakken, maar nu is het semi-permanent geouwehoer, zelfs al vanaf het moment dat ik hem start, en dan na lang aandringen schakelt het ding bij gods gratie ineens wel fatsoenlijk op. Tegen die tijd is er weer 40 procent meer benzine doorheen gegaan dan normaal.

Fotootje getrokken van het tachorelais (waar ooit al aan is gesoldeerd), ik kan het niet echt zien maar als er wat slecht zou moeten zijn, dan zijn het die soldeereilandjes waar die grote spoel mee vast zit.

Ik meet een ieniemienie weerstand in rust (0,003 ohm) maar dat kan ook in mijn professionele* multimeter zitten. De meter reageert duidelijk op bergrem- en remdrukschakelaar en gaat dan ook weer terug. De kickdownschakelaar is ooit al doorgelust.

Accu begint het nu ook op te geven, geeft nog 12,8V in rust maar het acculampje flikkert, de radio valt af en toe uit en het indicatordingetje op de accu zelf is helemaal blanco. Fijn, ook dood. Volgens mij zit ik zo onderhand aan een gemiddelde van ??n batterij per jaar. Benieuwd of hij morgen nog start. Ik ga het er niet op wagen en pak fijn de motor.

Steunbetuigingen aan dit adres zijn van harte welkom. De motivatie is een beetje op namelijk.

Maar er is toch genoeg deskundigheid in de club en bij je "vrienden" in de club om dit goed op te lossen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-01-2014 11:22 #941332 door V300 register
Daar twijfel ik niet aan Erik.

Ik moest het alleen even kwijt ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2014 17:48 #949548 door V300 register
Update.

Afgelopen zaterdag ben ik teruggekomen van een weekje Denemarken. Aanvankelijk wilde ik dat per motor doen (koffers in de auto van mijn ouders) maar aangezien mijn zusje ook nog besloot mee te reizen, heb ik last minute toch de Volvo gepakt.

Ja het was warm, want uiteraard geen airco. Maar het stomme ding heeft de reis (600 km enkele reis) zonder misbaar gedaan, inclusief dikke zaterdagfiles. Is ook eigenlijk niet zo raar - het ding doet die afstand soms in een week, weliswaar verspreid over meerdere dagen maar toch. Ik was over het algemeen de oudste auto op de weg, dat trok zo nu en dan wel bekijks :+

Olieverbruik nul, kvs-verbruik nul, brandstofverbruik 1:10 @ kruissnelheid 120 km/uur.

Helemaal geen malheur? Nou, geheel in de traditie van deze auto moest er natuurlijk wel iets kapot. Bij de eerste tankstop had ik zoals gebruikelijk de dagteller op nul gezet. Geruime tijd verder stond de dagteller nog steeds op nul. De kilometerteller doet ook niks meer dus waarschijnlijk is er inwendig wat afgebroken. Ik heb hier nog een half geplunderd instrumentenpaneel liggen dus ik zal de boel eens openbreken als ik zin/tijd heb.

En verder? Met dank aan powerflux schakelt de 340 weer als een zonnetje en met de komende apk zullen er wel nieuwe voorbanden op moeten, dan kan de hele handel gelijk uitgelijnd/gebalanceerd worden en rijd ik bij 120 niet meer in een vierwielige slender-you. Maar ergens bekruipt me ook het gevoel dat het na dik zeven jaar wel mooi is geweest met deze 340 als dagelijks gebruiksvehikel.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-08-2014 20:01 #949550 door Wouter Borsje
Heeee Niels! :)

Leuk om hier weer even wat van je te lezen.

Goed om te lezen dat de vakantie reis voorspoedig is verlopen (over het algemeen dan h?)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-08-2014 10:07 #949568 door V300 register

Niels;230843 schreef : Maar ergens bekruipt me ook het gevoel dat het na dik zeven jaar wel mooi is geweest met deze 340 als dagelijks gebruiksvehikel.

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee :nono:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-08-2014 22:47 #949601 door V300 register
Ja. Het is weer die periode van Nieuwe Auto Jeuk.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-08-2014 23:04 #949603 door Wouter Borsje
Snel krabben dan Niels!

Dan zakt dat gevoel vanzelf wel weer weg, jij zonder de lady of blessed acceleration, dat is als een stadsbus zonder chauffeur. :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC