De Sloopregeling, Het Topic
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Het tegengaan van de sloopregeling is te hoog gegrepen denk ik. Je zou wel een beroep kunnen doen op de moraal en de nadruk leggen op het probleem dat 'wij als liefhebbers' erkennen. Bijvoorbeeld door een ludieke website/campagne te beginnen met als doelstelling: denk even na voordat u gebruik wilt maken van de sloopregeling.
Met bijv. als argumenten tegen:
- milieu? er zijn betere oplossingen (oude auto's/klassiekers worden over het algemeen minder gebruikt dan nieuwere en dat resulteert in een nagenoeg gelijke vervuiling, andere negatieve publiciteit overnemen van bronnen)
- het mogelijk uitsterven van bijzondere auto's (historisch besef).
- het minimale voordeel dat je uit de sloopregeling haalt (een jaar doorrijden in een oude auto kan voordeliger zijn)
- met onbewezen lekkermakertjes dat zeldzame (semi-)klassiekers soms op de markt nog meer opbrengen dan de sloopregeling. "Weet wat voor 'n auto u in uw bezit heeft!".
- het kwetsende effect dat een gesloopte zeldzame auto heeft op de liefhebber, maar niet te zielig doen.
- misschien een stappenplan:
1. zoek op internet de autoclub op van het type auto dat u heeft, voor elk automerk is er minimaal 1 te vinden.
2. plaats een advertentie aldaar.
3. noem specifiek de minpunten van de auto!
4. is de auto te redden? Dikke kans dat een liefhebber zich nog meldt.
5. ga niet keihard voor de volle winst, maar heb wat over voor het voortbestaan van uw bijzondere auto.
6. Is de auto echt niet meer te redden of zijn er geen gegadigden? Dan wensen wij u van "sloopregeling? denk even na"

Zoveel mogelijk andere autoclubs kunnen dit initiatief steunen door zich aan te sluiten bij de website, als statement. Voorwaarde is wel dat je de website moet kunnen vinden als je in Google op 'sloopregeling' zoekt. Het liefst staat ie hoger genoteerd dan die van de overheid.
Maarrrrr...leuk idee, veel werk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Zelfde verhaal als een auto die op de sloop staat met de ARN stickers er al op; die krijg je niet meer op kenteken.
Sloopregeling algemeen
Ik heb ook de balen van deze regeling, want hij helpt naar mijn idee alleen mensen die toch al serieus dachten over een andere auto met een duwtje in de richting van de occasionhandel.
Deze hele regeling is wel veel beter dan in Duitsland, waar ze veel meer premie uitkeren, maar wel alleen op een volledig nieuwe auto.
De regeling in Nederland eist alleen aanschaf van een nieuwe auto, of eentje van minstens bouwjaar 2001. De grote meerderheid zal dus gaan voor een jonge tweedehands, wat vooral voor de BOVAG handelaartjes leuk is die moeilijk verkoopbare koekblikken uit die periode 2001-2006 rijendik hebben staan.
FEHAC heeft niet echt een duidelijk standpunt ingenomen, ik ben zowieso een beetje teleurgesteld over die organisatie vanwege de totale radiostilte als reactie op onze verzoeken om info omtrent clubtaxaties.
Blijkbaar gaan ze er vanuit dat dit de oldtimerliefhebberij niet raakt.
Wat natuurlijk heel raar is, is dat de regeling geen eindleeftijd kent. Wie een Bugatti Atalante Coup? uit 1937 inlevert ter verplettering krijgt ook netjes 750 euro terug, terwijl je zo iemand eigenlijk 10 jaar cel zou willen geven.
M.a.w. al het historisch materiaal met een lage pecuniaire waarde loopt een verhoogd risico op vernietiging, dankzij deze regeling. Het minste wat FEHAC vanuit het oogpunt van cultureel erfgoed had kunnen bepleiten is beperking tot auto's jonger dan 25 of 30 jaar.
Sloopregeling en de Volvo 300 Club
Het directe gevolg voor ons is dat zolang deze regeling loopt de mensen die:
A - sinds eerder dan maart 2008 een 300-serie hadden
B - aan het uitkijken zijn naar een nieuwere omdat ze de klassieke degelijkheid van een Nederlands kwaliteitsproduct beu zijn
C - geen dief van hun eigen portemonnee willen zijn
Hun auto niet voor minder dan 750 euro (of 1000, als het om een hele jonge 340 gaat) aan een liefhebber zullen verkopen.
Ik kan het ze niet kwalijk nemen; als je dat geld er niet voor over hebt is de auto gewoon meer waard in het hiernamaals dan in het heden....
Het idee om als club te gaan investeren om auto's van de sloop te behoeden, is natuurlijk 0,0 realistisch. De club is er om eigenaars en ge?nteresseerden te stimuleren om de 300-serie te behouden, niet om met het geld van de leden een collectief wagenpark te gaan aanschaffen.
Daar kunnen de leden veel beter zelf hun geld voor inzetten.
Als je het jammer vindt dat er V300's door deze regeling naar de sloop verdwijnen, zit er maar 1 ding op en dat is ze opkopen.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik eigenlijk ook niet, dat is een beetje de tweestrijd in mij, omdat ik het eeuwig zonde vind als een harde auto naar de sloop gaat. Maar ja, zolang zelfs de 'echte' liefhebber geen 750 euro over heeft (zoals ik op dit moment) voor een 300 (zoals die van het veelbesproken topic gisteren) en de verkoper er niets op wil toegeven (hoe oneens we het ook daarover mogen zijn, het is je 'goed' recht)...dan houdt het op. Mooi verwoord.antiekeradio;106475 schreef : Ik kan het ze niet kwalijk nemen;
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;106475 schreef : Wat natuurlijk heel raar is, is dat de regeling geen eindleeftijd kent. Wie een Bugatti Atalante Coup? uit 1937 inlevert ter verplettering krijgt ook netjes 750 euro terug, terwijl je zo iemand eigenlijk 10 jaar cel zou willen geven.
Mooi verwoord trouwens, een kans hebber voor het citaat van het jaar.

Als er nog maar pakweg 400 360's zijn, dan is het gewoon schofterig om de laatste exemplaren naar de sloop te brengen. We hebben het hier over 100% nationaal industrieel erfgoed, iets dat gekoesterd zou moeten worden. Dat er hier leden zijn die hun zelfzame bolide als dagelijks vervoer gebruiken doet daar niets aan af. Overigens is de Fehac daar ook tegen en al helemaal tegen inbouw van gas. Maar het is gewoon een verrijking van het wagenpark dat er nog af en toe een mooie 300 in de spits voorbij komt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
- Over het algemeen worden 300-series bereden door bejaarden
- Is dat niet het geval, is de wagen meestal overgenomen (van die bejaarden) door kinderen/kleinkinderen en heeft de auto een emotionele waarde.
- Doe geen moeite om dealers vragen om 300's naar de club te sturen, besteden ze helemaal geen tijd en/of moeite aan
- Die ene 340 die slachtoffer wordt van de sloopregeling, was anders binnen afzienbare tijd TOCH wel naar de sloop gegaan. Als iemand met het idee loopt om 'm in te ruilen (slooppremie of niet), gaat 'ie hem echt niet particulier verkopen (althans, niet als ze een veel nieuwere terugkopen).
Je zou actie kunnen ondernemen door te adverteren dat er een Volvo 340 specialist is, maar er zijn mensen die er misbruik van maken ("ik wil er 1000 euro voor, anders gaat 'ie naar de sloop").
Je kunt de slopershamer niet tegenhouden met de middelen die tot onze beschikking staan. Er gaat er altijd wel eentje.
Het enige wat je kunt doen is de zaak een beetje remmen en sturen, meer niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Pistonpen paultje;106477 schreef : Enige jammere is dat nu niet echt selectief de rotte appeltjes de sloop op gaan, maar grofweg gewoon alle 300's.
Ik denk dat dat mee valt, zoals Stefan al terecht opmerkt. De mensen die nu in een 340 rijden zijn meestal niet de mensen die het geld hebben om er b.v. 3000 euro bij te leggen om een 10 jaar jongere wagen te kunnen kopen. Er zullen een aantal mensen zijn die door deze regeling net wel de wagen kunnen vervangen ipv net niet en dan kan je het ze niet kwalijk nemen dat ze die 750 minimaal willen hebben voor de wagen. (anders gaat de koop niet door)
Bijkomend nadeel van proberen te achterhalen naar welke sloper de wagen gaat is dat men hogere prijzen voor de onderdelen wil hebben. Het enige dat je kan doen is het forum- of clublid vragen in dergelijke gevallen de echt leuke onderdelen eraf te halen voor inlevering (die leuke extra's zijn toch niet van belang voor de slooppremie) of evt in de gaten te houden waar de wagen terecht komt. (welke sloop) Meer kan je niet doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
huysmans;106506 schreef : Ik denk dat dat mee valt, zoals Stefan al terecht opmerkt. De mensen die nu in een 340 rijden zijn meestal niet de mensen die het geld hebben om er b.v. 3000 euro bij te leggen om een 10 jaar jongere wagen te kunnen kopen. Er zullen een aantal mensen zijn die door deze regeling net wel de wagen kunnen vervangen ipv net niet en dan kan je het ze niet kwalijk nemen dat ze die 750 minimaal willen hebben voor de wagen. (anders gaat de koop niet door)
Bijkomend nadeel van proberen te achterhalen naar welke sloper de wagen gaat is dat men hogere prijzen voor de onderdelen wil hebben. Het enige dat je kan doen is het forum- of clublid vragen in dergelijke gevallen de echt leuke onderdelen eraf te halen voor inlevering (die leuke extra's zijn toch niet van belang voor de slooppremie) of evt in de gaten te houden waar de wagen terecht komt. (welke sloop) Meer kan je niet doen.
Ik had het anders moeten formuleren. niet alle 300's. maar ook juist de hele goede 300's gaan naar de sloop.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Op zich wordt het doel van de regering wel bereikt, die hele slechte oudjes leven niet lang genoeg om door te blijven tuffen en wat dat wel kan loopt nu een grotere kans afgevoerd te worden voor een paar centen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.