Het fileprobleem

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2008 00:02 #710059 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het fileprobleem
Adaptive cruise controle zou op vrachtwagens dus een idioot goed plan zijn! Dan is in convooi rijden een stuk minder moeilijker: zonder cruisecontrole verschillen etc!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2008 09:03 #710067 door V300 register
Ik snap die inhalende vrachtwagens heel goed. Het is ideaal als je lekker volgas kunt rijden. Als je constant je gas moet bijstellen, da's irritant. En dan nog eens het feit dat wanneer ze in de slipstream van een andere vrachtwagen komen, ze ineens ruim vermogen over hebben om in te halen en het dus te proberen, is niet raar.

De conclusie is volgens mij gewoon heel simpel. Hoe meer mensen op de weg hoe groter de kans is op file. Wanneer je alle autorijders vervangt voor motorrijders, heb je nog steeds hetzelfde probleem, want een motorrijder heeft meer ruimte nodig dan iedereen denkt.

DE oplossing is gewoon: meer asfalt. Minstens 3 rijbanen. 1 voor 80km/h, 1 voor de 120km/h en 1 voor de doorjagers/inhalers/uitwijkers
Maximumsnelheid op de rechterstrook 80km/h, middelste strook 120km/h en op de linkerstrook 140km/h.
Minimumsnelheid op de rechterstrook 70km/h op de middelste strook 80km/h en op de linkerstrook 120km/h.

Boetesysteem aanpassen zodat langzaamrijders op de verkeerde strook worden beboet. Misschien dat het dan eindelijk eens een beetje door gaat stromen........

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2008 11:32 #710076 door V300 register
Hm in dat systeem zie ik wel iets zitten. Naar ik weet is dat op sommige plekken in Duitsland ook al zo (een klein beetje). Rechts is echt voor langzaam verkeer. Dat is dan wel vooral in heuvel/berg achtig gebied voor de veiligheid, maar denk dat dat hier wel zou werken.

En gewoon; geen flessenhalsen meer. Je hebt er niets aan als de A2 tussen Amsterdam en Nieuwegein 4 baans is, maar tussen Nieuwegein en Den Bosch naar 3 gaat.. want dan loopt het bij Nieuwegein vol.. en staat de file tot voor Utrecht.

Hetzelfde maak je mee als je vanuit Rotterdam of Den haag via de A12 naar Utrecht wil. Bij elke flessenhals staat het vast.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2008 12:11 #710082 door V300 register
Klopt

Ik snap ook niet helemaal waarom het tussen gouda en utrecht smaller is dan bij utrecht zelf en bij gouda zelf

Scheelt spontaan 2 rijbanen, die in the middle of nowhere beginnen en verdwijnen...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2008 12:24 #710083 door V300 register
Inderdaad, je hebt niks aan 12-baans snelwegen als je niks aan de bottlenecks doet. Dat zijn onder andere de wegversmallingen en dan voornamelijk, denk ik, in de vorm van bruggen en viaducten. Die stammen bijna allemaal van vlak na de tweede wereldoorlog en zijn vaak 2-baans. Aanpassingen worden weer vermoeilijkt door de ruimtelijke ordening en het milieu gedram. Als er een bruingevlekte neushoorntor in de berm zit dan mag er al niet gebouwd worden. Hoe lang ligt de voorbereiding er al niet om de A4 door te trekken... Het blijft complex die files doordat het natuurlijk met allerlei zaken samenhangt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2008 12:48 #710085 door V300 register
ehm., 30 jaar geloof ik nu?

En de verbreding bij het ringvaartaquaduct wordt nu ook al door de milieuterroristen tegengehouden wegens .... eh ja wegens wat? Bescherm de graszoden ofzo?????

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2008 13:46 #710093 door V300 register
De overheid geeft niets om het millieu.. enkel de auto als melkkoe maar dat was bekend.

Gek genoeg.. als mensen 2 dagen per week geen koeienvlees eten, staat dat gelijk aan 4 milioen auto's in NL van de weg halen. Dus dan zou er een uitstoot verdwijnen die meer dan de helft van het Nederlandse wagenpark veroorzaakt. Met maar 2 dagen geen koeienvlees eten (of nouja, 2 dagen minder dus). Weg uitstoot! En dan kan de overheid lekker gaan bouwen aan snelwegen, want dan is het millieu toch al een stuk schoner.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2008 13:50 #710094 door V300 register
Ik kan concluderen dat we een aantal standpunten hebben?

Rijbanen met verschillende advies/max/min -snelheden.
Adaptive cruise controle om het achter elkaar rijden van Vrachtwagens te vergemakkelijken (lees; niet hoeven inhalen)

Gewoonweg veel snelwegen verbreden
Weg met de flessenhalsen
Minder koeienvlees eten, goed voor het millieu en dan maakt het autorijden niet zoveel meer uit
Cursussen invoegen/filerijden/anticiperen/ritsen geven aan weggebruikers

Daarbij, wat ze bij de A2 aan het doen zijn vind ik wel een goed systeem. Elke rijrichting 6 rijstroken.. of nouja eigenlijk 2x 3 rijstroken.

3 voor het 'lokale/bestemmingsverkeer'
3 voor het doorgaande verkeer.

Zo zit het in en uitvoegende verkeer wat bijvoorbeeld van Utrecht naar Maarssen of Abcoude naar Breukelen moet niet de hele tijd op de rijbanen van mensen die van Amsterdam naar Utrecht rijden. Goed systeempje :).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2008 14:49 #710101 door V300 register
Is wel een leuk systeempje en erg fijn dat ze de A2 gaan verbreden, maar ik betwijfel of ze de bottlenecks (lees: knooppunten en viaducten) gaan verbreden. Hierdoor rijdt het allemaal lekker door tussen de knooppunten, maar sta je bij een knooppunt nog steeds in de file. Daarbij komt dat de regering vast gaat beweren dat de files dan korter zijn geworden, maar in feite staan dezelfde hoeveelheid of meer auto's verspreid over meer rijstroken in de breedte. Hierdoor lijkt het alsof de file korter is geworden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2008 17:14 #710108 door V300 register
Wat jij zegt klopt wel Tim, maar alleen in situaties waar de bottlenecks er niet uitgehaald worden.

dit is dus het verhaal bij het ringvaart aquaduct, komend vanaf schiphol heb je eerst een stuk of 6 stroken naast elkaar, met aldus een bizar hoge capaciteit.
een stukje verderop, gaan er een strook af ivm einde spitsstrook, 2 gaan eraf naar een afrit, en dan een stukje verderop gaat het uiteindelijk terug naar 2 stroken voor richting Den Haag.

stukje verderop heb je er weer 3, en bij de brug over de oude rijn, zijn het er ineens weer 2. dat is gewoon een lange keten van opstoppingen.

verbreden helpt alleen structureel als de volle lengte van het drukke gedeelte verbreed wordt, inclusief knelpunten.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC