Het fileprobleem

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2008 11:18 #627408 door V300 register
Het fileprobleem is gemaakt door V300 register
Ons fileprobleem
Ze zijn te vinden op elk verjaardagsfeestjes of andere sociale bijeenkomst: pseudo-experts die claimen dat zij weten waarom ze elke dag in de file staan. Met een aan zekerheid grenzende overtuiging ventileren ze hun mening over dit luxeprobleem. Het ligt altijd aan een ander en de oplossing is altijd heel simpel: het zijn de inhalende vrachtwagens. Alleen al de aanwezigheid van die trucks in het verkeer veroorzaakt een opstopping. Het komt omdat anderen teveel afstand houden en zo de file onnodig langer maken. Het komt doordat slechts weinigen de snelste rij opzoeken om de doorstroming te garanderen. Het komt doordat niemand gebruik maakt van het tankstation om verder naar voren te komen. Want dat is volgens hun de snelste manier om door een file heen te komen.

Dit soort gesprekspartners is meestal moeilijk te overtuigen met de juiste argumenten, want zij staan elke dag in de file en zij weten er alles van. Toch zijn de argumenten waarmee ze stil te krijgen zijn erg simpel. Want als je ze vraagt om gedetailleerd uit te leggen waardoor files ontstaan, dan vallen ze in herhaling en lepelen ze de eerder uitsproken mening weer op. Want waardoor ontstaan files? Simpel, de normale files ? die niet ontstaan als gevolg van een ongeval ? ontstaan door een overvloed aan verkeer op een wegdeel dat daar niet op berekend is. En dat is het. Simpeler is het niet uit te leggen. Je hoeft alleen maar om je heen te kijken als je dagelijks in de file rijdt om dat te ontdekken. In dit artikel zal ik enkele voorbeelden geven van dergelijke knelpunten. In dit artikel zal ik enkele voorbeelden geven van dergelijke knelpunten.

autototz.nl/onsfileprobleem.html <<< Lees meer!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2008 11:20 #709958 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het fileprobleem
Een goeie kijk op het fileprobleem. Erg leuk stuk om te lezen :). Wel even de tijd voor nemen! Ik kwam het tegen op het AutoWeek forum.

Greetz, Steef.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2008 12:13 #709964 door V300 register
Prima.

En toch blijf ik van mening dat inhalende vrachtwagens een aardig steentje bijdragen.
Als je toch eens wist hoe vaak ik al in de ankers heb gemoeten voor een strookje auto's die net als ik niet langs een dubbeldik pakket vrachtwagen kon... En daarna is het opeens weer een paar km prima doorkarren, totdat je weer een andere vrachtwagen-bigmac-sandwich-combi tegen komt.

Er staan niet voor niets van die vrachtwagen-inhaal-verbodsborden overal en nergens, waar de heren zich niets van aantrekken.

Overigens denk ik wel dat vrachtwagens zeer zeker niet de enige bron zijn, maar wel een heel irritante.

Maar als we nu toch even irritaties gaan luchten: Minirotondes met verhoogde rijbaanscheiding, anyone? :no_comment:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2008 12:22 #709965 door V300 register
Wat me zelf nogal eens opvalt: Onopvallende rempartijtjes die minuten later opgelopen zijn tot files. Ooit gezien op discovery ofzo. En zelf al regelmatig zelf gemerkt. Diegene voor je remt, jij remt iets harder, degene daarna nog net weer wat harder, en uiteindelijk sta je stil. Bij een inhalende vrachtwagen kun je dit dus ook hebben ja.

Van de andere kant: vrachtwagenchauffeurs zijn h??l goed in file rijden doorgaans. Een vrachtwagen van 0 tot 80 op laten trekken kost normaal ongeveer een liter diesel. Dus die kijken wel uit dat ze stil komen staan. Een constant tempo is ideaal. De gemiddelde lease rijder in de file, doet enkel zn best om zo snel mogelijk er doorheen te zijn. En dat is vaak voor jou wel het snelst, maar bij elkaar opgeteld totaal niet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2008 12:24 #709966 door V300 register
Files? Daar hebben we de vluchtstrook voor toch? :D

Minirontondes met twee rijbanen? 2x lol :D

Nee, zonder gekheid. Vergeet niet dat de vrachtwagens erg belangrijk zijn voor de economie, ik erger me er in ieder geval niet aan. En aan rontondes zeker niet ;)

Files opzich zijn wel vervelend, maar er ligt gewoon te weinig asfalt/ het is te druk...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2008 12:34 #709967 door V300 register
Mijn mening is dat vrachtwagens zeker een steentje bijdragen, maarja we kunnen niet zonder ze... jij wil toch ook dat je brood in de supermarkt ligt? Thats the problem zegmaar..

Ik heb mijn fileprobleem opgelost; ik ga in Almere werken ipv Amsterdam Zuid-Oost. Dus geen File: A6-A1-A9 meer. Maar 10-20 minuten fietsen of 10 minuten met de auto :).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2008 12:50 #709968 door V300 register
De grap wat betreft de vrachtwagens, is dat ze op wegen die al vol zijn maar waar nog wel wordt doorgereden net de doodsteek zijn voor de doorstroming. Er moeten een paar mensen remmen voor die vrachtwagen, en daarna ontstaat uit zichzelf het "onschuldige rempartijtje-filevorming"-fenomeen dat Paul net aankaartte. Het is vooral erg storend op de snelwegen met 2 rijstroken: een inhalende vrachtwagen is een zeeeeer effectieve begrenzer op de totale snelheid van al het verkeer er achter.
Ik geef inderdaad toe dat vrachtwagens heel belangrijk zijn voor de economie, maar als ze allemaal begrensd zijn op 80, wat voor nut heeft het dan om te gaan inhalen, met 80,5km/u?
Als ze allemaal achter elkaar aan op de rechter baan rijden (en bij voorkeur genoeg ruimte overlaten voor in- en uitvoegend verkeer), zou dat best af en toe wel eens kunnen schelen.
Verder ben ik het wel eens met het artikel op zich: veel files worden onnodig erger gemaakt door de regering, dwarsliggende plantjesbeschermers en de niet-nadenkende (en vooral niet vooruit kijkende!!!) automobilist.

Dan nog even over minirotondes met verhoogde rijbaanscheiding: In het artikel wordt al het stelselmatig sympoombestrijdend gedrag van onze regering aangekaart. Deze rotondes zijn een stekend voorbeeld hiervan: ze zijn er omdat "de nederlander" niet kan rotonderijden. Je zou denken: leer dat dan goed aan op rijles. Maar nee, het valt ook "op te lossen" met stukken autoslopend beton op een toch al te kleine rotonde... :x

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2008 15:30 #709975 door V300 register
Ja, voorbeeld dat mensen vaak niet kunnen kijken en rijden zijn de rits-gevallen. Mensen die je er niet tussenlaten waardoor auto's verder doorrijdt en je eigenlijk jezelf hebt omdat t dan stil komt te staan etc..

T is een combi van allerlei factoren vind ik.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2008 16:32 #709982 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Het fileprobleem
Waarom worden toch altijd die vrachtwagens weer genoemd?
Er zijn er maar enkele chauffeurs die w?rkelijk geen inzicht hebben.

Zij halen in, so what? Zij moeten toch ??k op hun bestemming komen? Waarom zouden wij meer recht hebben op die linkerrijbaan? Waarom zouden wij meer haast hebben?

Geef die vrachtwagenchauffeurs toch even de ruimte.

Desalniettemin zijn er wel figuren tussen die geen inzicht hebben en domweg de vrachtwagen erlangs schuiven. Zeker weten, en die hou je altijd wel.

Maar denk ook even aan anderen i.p.v. jezelf.
Als iedereen dat zou doen en niet zo gespannen aan het bumperkleven was, met de voet klaar om op de rem te trappen, zou alles veel soepeler gaan. Veel relaxter en vloeiender. Dan worden de rempartijtjes een soort accordeon of beter nog, die zijn er niet omdat iedereen vooruit kijkt en afstand en rekening met elkaar houdt!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2008 19:17 #710000 door V300 register
Slecht invoegende automobilisten, inhalende vrachtauto's - kruimelwerk. Er zijn ofwel te weinig wegen of er zijn te veel auto's op de weg. Gezien het feit dat er zelfs forse files buiten de reguliere spits en in het weekend staan ga ik voor het eerste.

Files zijn simpelweg het gevolg van overheidsingrijpen op ruimtelijk en sociaal-economisch gebied. Vinexwijken, opgeblazen huizenprijzen, financieel gedwongen tweeverdienerschap, zwaar gesubsidieerd en dus concurrentieloos en matig functionerend openbaar vervoer... allemaal door de overheid aangezwengelde oorzaken van het feit dat half Nederland elke ochtend in de auto stapt.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC