- Berichten: 361
Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
08-08-2014 09:34 #949609
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Zo'n kannetje heb ik nog staan, dus idd maar eens volgooien om de werkelijke actieradius en tankinhoud te ondervinden.
Alleen, die laatse 10 liter (45 L tank - de 35 liter bij lampje aan) gaik wel zenuwachtig worden van het knipperen van dat lampje...
Maar om nou de tellerbak weer te verbouwen, mwah, niet zo'n zin in...
Alleen, die laatse 10 liter (45 L tank - de 35 liter bij lampje aan) gaik wel zenuwachtig worden van het knipperen van dat lampje...
Maar om nou de tellerbak weer te verbouwen, mwah, niet zo'n zin in...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
08-08-2014 17:30 #949619
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
In de basis tellerbak die origineel in mijn 340 zat, ging het lampje aan en bleef dan rustig continu branden, althans niet helemaal continu natuurlijk h?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-08-2014 20:44 #949770
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Hier word ik niet vrolijk van... 1:7,47 alleen stadsverkeer :snif: Wel de tank extra vol gepompt. Eigenlijk sloeg-ie bij 34,25l af, maar kreeg er nog 1,75l in

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-08-2014 22:55 #949782
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
zou toch zuiniger moeten kunnen,
heb met mijn vario over 59000 km 1op 11,3 gereden en mijn 5 bak over56000 km gemidelt 1op 13,7 momenteel zelfs nog zuiniger1 op 14,6
heb met mijn vario over 59000 km 1op 11,3 gereden en mijn 5 bak over56000 km gemidelt 1op 13,7 momenteel zelfs nog zuiniger1 op 14,6
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-08-2014 23:01 #949783
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Is er dan niet iets kapot of slecht afgesteld? 1/10 zou je toch wel moeten halen, ook met stadsverkeer... Tenminste ik heb met mijn vario nooit onzuiniger gereden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-08-2014 23:15 #949784
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Beurtje moet nog gedaan worden, kleppen nog gesteld, etc.
Echt hoog in de toeren blijft-ie nou ook niet continue hangen of zo... Hij mag wat vlotter van 2 naar 3 (~40-50km/u) opschakelen, maar dat is het wel...
Echt hoog in de toeren blijft-ie nou ook niet continue hangen of zo... Hij mag wat vlotter van 2 naar 3 (~40-50km/u) opschakelen, maar dat is het wel...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-08-2014 14:27 #950100
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Afgelopen weekend ben ik met de 340 GL Special (ook een vario!) samen met 4 2-liter rijders van V3C naar de Ardennen geweest; 3 dagen rijden, 3x getankt; 3x tussen de 1 op 14,5 en 1 op 15 gereden!!
Ik was er zelf verbaasd van, want was helemaal niet bezig met zuinig rijden en het gaspedaal heeft ook af en toe de vloer vd auto van heel dichtbij gezien :+
Wel heb je in die heuvelachtige gebieden vaak stukken waarbij je de gas helemaal kunt loslaten en de auto lekker uitrolt. Ook de bergrem heb ik veel gebruikt, maar dat is vooral om de remmen te sparen.
Een reden waarom de auto zuinig is bij uitrollen op de motor is dat deze Fuel Cutoff heeft, dus er zijn hele stukken geweest waarbij de complete brandstofvoorziening uitgeschakeld werd. Verder hebben we de hele toerrit geen meter snelweg gereden (wel een klein stukje Belgische autoweg waar je ook 120 mag) en dus met 50- door de dorpjes en met 70+ tot 100km/h op de teller door het platteland. Vooral het stuk van Bouillon naar Arlon over de N89 op Zaterdag ging lekker; weinig verkeer op de weg en dus prima door kunnen tuffen. Dit was dan ook de zuinigste tank. (1 op 14,82)
Ik was er zelf verbaasd van, want was helemaal niet bezig met zuinig rijden en het gaspedaal heeft ook af en toe de vloer vd auto van heel dichtbij gezien :+
Wel heb je in die heuvelachtige gebieden vaak stukken waarbij je de gas helemaal kunt loslaten en de auto lekker uitrolt. Ook de bergrem heb ik veel gebruikt, maar dat is vooral om de remmen te sparen.
Een reden waarom de auto zuinig is bij uitrollen op de motor is dat deze Fuel Cutoff heeft, dus er zijn hele stukken geweest waarbij de complete brandstofvoorziening uitgeschakeld werd. Verder hebben we de hele toerrit geen meter snelweg gereden (wel een klein stukje Belgische autoweg waar je ook 120 mag) en dus met 50- door de dorpjes en met 70+ tot 100km/h op de teller door het platteland. Vooral het stuk van Bouillon naar Arlon over de N89 op Zaterdag ging lekker; weinig verkeer op de weg en dus prima door kunnen tuffen. Dit was dan ook de zuinigste tank. (1 op 14,82)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Minder
Meer
25-08-2014 14:53 #950101
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Ik heb hetzelfde met de 850 2 jaar terug ervaren. 1:11,5 (voor een 5 cylinder niet slecht) inclusief een rondje n?rnbergring (24 km lang plank gas :+) Scheelt echt veel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-08-2014 15:38 #950107
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Dan zijn ze inderdaad zuinig Wouter!
Ik haalde deze verbruikscijfers met 100km/h naar Utrecht en weer terug. Ging ik richting de 120, dan liep hij nog maar 1/11, en 130 dan dook hij rap richting de 1/9.
Nu vergelijk ik graag het verbruik van de auto's waar ik mee rijd, en dat is toch wel een leuk lijstje:
-Volvo 340 1.7 5-bak (950kg): 1/15 gemiddeld
-Daihatsu Sirion 2 1.3 5-bak (915kg): 1/15 gemiddeld
-Volvo 340 1.4 variomatic (950kg): 1/12 gemiddeld
-Chevrolet Camaro 5.0 3-traps automaat (1900kg): 1/9 gemiddeld
Dan vallen eigenlijk 2 dingen op;
1 Waarom is een vergelijkbare oude auto met grotere motor (340 1.7) even zuinig als een lichtere bijna nieuwe auto met kleinere motor (Sirion 1.3)?
2 Waarom is een auto (Camaro) zie 2x zoveel weegt, 3,5x zoveel motorinhoud heeft, en 3x zoveel vermogen heeft, niet echt veel onzuiniger dan een klein Europees autootje uit dezelfde tijd?
Ik denk dat dat eerste ligt aan het rijgedrag. De Volvo kun je al opschakelen bij 2500 toeren terwijl de Daihatsu toch minstens 3000 toeren nodig heeft. Verder kan de Volvo op snelheid met 1500 toeren toe, en moet de Daihatsu al snel 2000 toeren hebben om een beetje lekker te blijven rollen.
Wellicht dat bij de NEDC-test de Volvo finaal door de mand zou vallen en de Daihatsu ineens 1/18 zou scoren omdat die daar op afgesteld is.
Dat 2e snap ik echter niet goed. Oke, die Chevrolet komt nauwelijks boven de 2000 toeren en de Volvo zit meestal rond de 3000 toeren, maar dat is gevoelsmatig toch niet genoeg verlies om het verschil zo klein te maken...
Ik haalde deze verbruikscijfers met 100km/h naar Utrecht en weer terug. Ging ik richting de 120, dan liep hij nog maar 1/11, en 130 dan dook hij rap richting de 1/9.
Nu vergelijk ik graag het verbruik van de auto's waar ik mee rijd, en dat is toch wel een leuk lijstje:
-Volvo 340 1.7 5-bak (950kg): 1/15 gemiddeld
-Daihatsu Sirion 2 1.3 5-bak (915kg): 1/15 gemiddeld
-Volvo 340 1.4 variomatic (950kg): 1/12 gemiddeld
-Chevrolet Camaro 5.0 3-traps automaat (1900kg): 1/9 gemiddeld
Dan vallen eigenlijk 2 dingen op;
1 Waarom is een vergelijkbare oude auto met grotere motor (340 1.7) even zuinig als een lichtere bijna nieuwe auto met kleinere motor (Sirion 1.3)?
2 Waarom is een auto (Camaro) zie 2x zoveel weegt, 3,5x zoveel motorinhoud heeft, en 3x zoveel vermogen heeft, niet echt veel onzuiniger dan een klein Europees autootje uit dezelfde tijd?
Ik denk dat dat eerste ligt aan het rijgedrag. De Volvo kun je al opschakelen bij 2500 toeren terwijl de Daihatsu toch minstens 3000 toeren nodig heeft. Verder kan de Volvo op snelheid met 1500 toeren toe, en moet de Daihatsu al snel 2000 toeren hebben om een beetje lekker te blijven rollen.
Wellicht dat bij de NEDC-test de Volvo finaal door de mand zou vallen en de Daihatsu ineens 1/18 zou scoren omdat die daar op afgesteld is.
Dat 2e snap ik echter niet goed. Oke, die Chevrolet komt nauwelijks boven de 2000 toeren en de Volvo zit meestal rond de 3000 toeren, maar dat is gevoelsmatig toch niet genoeg verlies om het verschil zo klein te maken...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-08-2014 15:54 #950108
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Het verbruik van die Camaro valt me mee, doe je netjes!
Die Sirion valt me dan weer tegen, zou beter moeten zijn. Al geeft de autoweek verbruiksmonitor hetzelfde beeld.
Die Sirion valt me dan weer tegen, zou beter moeten zijn. Al geeft de autoweek verbruiksmonitor hetzelfde beeld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets