Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2014 02:36 #948482 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Nou, daar komt de nieuweling met z'n vragen... :D
Ik word momenteel niet echt vrolijk van de combinatie dagteller/benzinemeter: 234km & de naald staat bijna tegen het streepje naast de E...:snif:

Even vooropgesteld dat dit m'n eerste 1.4 (B14.4E) automaat/vario personenauto ooit is met een vooralsnog onbekende staat van onderhoud ?n ook pas de eerste volle tank. Over enkele weken gaat-ie voor de APK & als-ie daar doorheen komt, was het de bedoeling om een oliewissel & nieuwe bougies te doen. Ook moet ik ff vermelden dat tijdens de klusdag afgelopen weekend de koppeling is afgesteld & de EMVK gereviseerd. Zo'n 100km is er afgelegd voordat dit gedaan werd.

Ik rijd redelijk rustig, zo'n 60km/u op de teller wat neerkomt op 55km/u volgens mijn GPS. Voornamelijk stadskilometers. Een enkele keer, hooguit 10x, een stoplichtsprintje gedaan. Ik geef rustig gas tot zo'n 55km/uop de teller, anticipeer redelijk & heb absoluut geen haast. De choke zet ik uit zodra de naald naar het lampje wijst. De auto schokt ook licht als de motor op temperatuur is. Schuifdak en/of mijn raam stonden regelmatig open :D

Wat kan ik nog meer doen om toch een iets beter verbruik in de stad te krijgen? :S
Brandstofleidingen? Afstelling?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2014 07:04 #948483 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Wacht even tot je getankt hebt. Die meters zijn niet heilig. Zelf heb ik de ervaring dat een normaal resultaat met de vario 1:10 a 1:11 is bij 40/60 stad/snelweg. General custom z'n resultaten zijn bijzonder zuinig , maar als je 1:8 rijdt is er nog wat mis.

Wat betreft de laatste zin: een niet-opschakelende emvk is erg slecht voor je verbruik. Wacht anders op de 2e tank met conclusies.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2014 07:33 #948485 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?

DanteG;229725 schreef : De choke zet ik uit zodra de naald naar het lampje wijst. De auto schokt ook licht als de motor op temperatuur is.

Bedoel je als de motor volledig op temperatuur is? De shoke kun je al helemaal induwen als de naald op het eerste streepje staat, meestal wel nog iets eerder.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2014 09:19 #948491 door V300 register

powerflux;229726 schreef : General custom z'n resultaten zijn bijzonder zuinig

Het is niet eerlijk om je daarmee te vergelijken. Ik rijd/reed 1 dag week 250km waarvan 10 provinciale weg met 80, en 240 snelweg met 100.
Stoplichtsprintjes met een vario zijn echt killing voor het verbruik. Bij de Elandrun haalde ik 1/10, met de heen- en terugweg (300km snelweg) er bij.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2014 09:47 #948492 door V300 register
Dank allen :)

@Floris: Sowieso idd de 2e tank & diens verbruik even afwachten. Ik vermoed ook dat die EMVK erg veel geslobberd heeft :snif: Hij maakte behoorlijk wat toeren met 50km/u...

@Steven: Kijk, dat zou mogelijkerwijs ook al brandstofbesparend kunnen werken. Het was al weer een tijdje geleden dat ik een auto met choke heb gehad ('97/'98), dus... :D

@Bart: Ik rijd voornamelijk stad & een enkele keer snelweg of provinciaal. Het is ook niet mijn bedoeling om continue stoplichtsprintjes te houden, maar je leest iets hier & gaat dat toch ff testen ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2014 10:52 #948495 door V300 register

DanteG;229735 schreef : @Bart: Ik rijd voornamelijk stad & een enkele keer snelweg of provinciaal. Het is ook niet mijn bedoeling om continue stoplichtsprintjes te houden, maar je leest iets hier & gaat dat toch ff testen ;)

Begrijpenlijk, want stoplichtsprintjes zijn gewoon gaaf met zo'n ding :D
Ook bij de Elandrun kan zo'n 1.4 vario op zich prima mee met de 2 liters. Dat zegt al veel!

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2014 11:12 #948497 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
ja, wat Steven zegt. De choke kan zodra het metertje bewogen heeft (1 tot een paar straten) wel dicht, of op z'n minst een heel stuk. Dat scheelt ook wat performance. Een warme motor met de choke aan krijgt eigenlijk teveel brandstof en daar worden ze niet sneller van.

Voor de APK mag de CO 3,5% zijn (na 1986 maar geen lambda) maar de motor loopt volgens het boekje op zo'n 2% het netst (v300 greenbook sec. 2 B13/B14 p. 9) Dus laat 'm maar niet op 0.5% afstellen. 0.5% Is mileuvriendelijker, maar de start en choke bij koude motor worden een stuk lastiger.. Als ze moeite hebben de CO laag genoeg te krijgen, dan zal je ergens een vacuumlek hebben wat gecompenseerd is door de schroef ver open te draaien, of de carburateur zelf is aan een beurtje toe.

Maargoed, als je verbruik 1:10 of net iets meer is, dan is er niet heel veel mis ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2014 11:46 #948499 door V300 register
Duidelijk. Choke eerder dicht :y:
Bij de APK eens even kijken wat de CO2 doet bij de 4-gasmeting over enkele weken.
Ik neem aan dat er hier vast wel iets te vinden is hoe ik mijn carburateur een beurt moet geven..? :D

En 1:10/11 zou ik niet verkeerd vinden, nee... Dat ben ik gewend met de Polo's, maar goed dat waren handbakken met een multipoint injectie, katalysator & minder gewicht.

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
11-06-2014 13:04 #948500 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Mijn 340 GL Special CVT doet 1/10 tot 1/11 per tank. Meeste ritjes zijn woon-werk (en v.v.) 18 km, 3 km snelweg a100km/h, meeste 80km/h weg maar vaak met filevorming of vooral 60km wegen met trekkers en fietsers.

Als ik een ook grotere stukken heb gereden (hou t dan bij 120km/h), is dat in positieve zin te merken.

Wat ik wel nog ga doen, is een emvk revisiesetje ertegenaan gooien: ik heb d indruk dat ie wat lui is met opschakelen en dus relatief veel toeren maakt.
Meestal overkomelijk door iets door te trappen en terug te laten zakken. Gezien de kosten hoef je dat niet te laten, en zie het als een mooi leermoment in de CVTologie...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2014 16:09 #948502 door V300 register

DanteG;229725 schreef : dagteller/benzinemeter: 234km & de naald staat bijna tegen het streepje naast de E...:snif:

Check, dat flikt die van mij soms al bij 130 km. (en dan kan er krap 10-13 liter in) Die meter is volgens mij na lang(er dan een dag) stil staan redelijk onbetrouwbaar. Na de sleuteldag had ik > 230 op de dagteller en stond de meter toen pas halverwege.

DanteG;229725 schreef : Wat kan ik nog meer doen om toch een iets beter verbruik in de stad te krijgen? :S
Brandstofleidingen? Afstelling?

Minder kilometers in de stad rijden? :humor: Ik heb Lijntje nog nooit zuiniger dan 1:10 gekregen met stadsverkeer. Sterker nog, met alleen stad ben ik blij als ik boven de 1:9 uit kom. Ik laat me ook snel verleiden tot een stoplicht sprintje. Erg leuk om dan te winnen, maar dat doet ook best wel slurp. Rijden als een bejaarde helpt in de stad. (maar daar maak je geen vrienden mee en pas op dat je niet in slaap valt :zzz:)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC