Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
- V300 register
- Verbannen
-
elpee;193387 schreef : Vandaag opnieuw 1 op 17 gereden met de 340 handbak
Stationair 30 gereden in z'n vijf zeker :w00t:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
buster;193415 schreef : Stationair 30 gereden in z'n vijf zeker :w00t:
Haal je de 1/10 wel als je dat doet? Misschien heeft hij hem stationair laten lopen en geduwd :+
- V300 register
- Verbannen
-
edit: met welke bandenspanning rijden jullie? Ik 2,1 voor en 2,3 achter. Moet regelmatig (om de week) wel wat bij pompen want de banden zijn redelijk oud.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Let er wel op een variomatic is minder zuinig dan een handgeschakelde.
- V300 register
- Verbannen
-
elpee;193447 schreef : Ik rij 100-110 op de snelweg in zijn 5 bij de 340. Mijn bandenspanning staat rondom op 2,3bar, mijn bandenmaat is 175/55 r13.
Let er wel op een variomatic is minder zuinig dan een handgeschakelde.
Zal die van mij ook eens wat harder oppompen. Heb dezelfde maat. Hoe hard blijft het eigenlijk veilig? Ik geloof dat er in de deur 1,9 voor en 2,1 achter staat..
- V300 register
- Verbannen
-
Wel schrijf je dat de banden oud zijn. Het zou kunnen dat dit een negatieve impact heeft op je rolweerstand en dus op de verbruikscijfers.
Wat ik niet zo 1,2,3 kan terugvinden is wat de onderhoudshistorie van de motor is. Is de carburateur al nagekeken op zuiverheid, correcte werking, dichtheid van pakkingen en membranen en afstelling van de vlotterhoogte?
Je schrijft ook dat er een lekkage is bij de inlaatpakking. Het zou goed kunnen dat het stationaire mengsel te rijk staat afgesteld om deze luchtlekkage te compenseren. Bij stationair is het dan OK, bij lage deellast gaat ie dan te rijk lopen. Dat merk je vooral heel erg als je juist rustig rijdt!
De meer algemene zaken die invloed hebben op verbruik:
- luchtfilter nog fris of?
- bougies ooit al eens vervangen? zonee; direct doen, nadat de mengselverhouding op orde gebracht is
- bougiekabels, verdelerkap, rotor nog van een bouwjaar beginnend met 19..? - zoja direct vervangen door kwaliteits spul.
- remklauwen goed gangbaar? handremhendels en -kabels zelfde verhaal.
Eigenlijk zou een goed onderhouden 340 met een juist afgestelde vlotterhoogte alleen bij fors doorstampen onder de 1 op 10 mogen komen.
Dat je dit met rustig rijden nog niet eens haalt geeft aan dat er dingen verbeterd kunnen worden. Gezien de benzineprijzen verdient iedere liter op 100 km zich al h??l snel terug dus ik zou er niet op bezuinigen in jouw geval.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;193454 schreef : niet harder oppompen, je huidige bandenspanning is al aan de hoge kant voor standaardbanden.
Wel schrijf je dat de banden oud zijn. Het zou kunnen dat dit een negatieve impact heeft op je rolweerstand en dus op de verbruikscijfers.
Wat ik niet zo 1,2,3 kan terugvinden is wat de onderhoudshistorie van de motor is. Is de carburateur al nagekeken op zuiverheid, correcte werking, dichtheid van pakkingen en membranen en afstelling van de vlotterhoogte?
Je schrijft ook dat er een lekkage is bij de inlaatpakking. Het zou goed kunnen dat het stationaire mengsel te rijk staat afgesteld om deze luchtlekkage te compenseren. Bij stationair is het dan OK, bij lage deellast gaat ie dan te rijk lopen. Dat merk je vooral heel erg als je juist rustig rijdt!
De meer algemene zaken die invloed hebben op verbruik:
- luchtfilter nog fris of?
- bougies ooit al eens vervangen? zonee; direct doen, nadat de mengselverhouding op orde gebracht is
- bougiekabels, verdelerkap, rotor nog van een bouwjaar beginnend met 19..? - zoja direct vervangen door kwaliteits spul.
- remklauwen goed gangbaar? handremhendels en -kabels zelfde verhaal.
Eigenlijk zou een goed onderhouden 340 met een juist afgestelde vlotterhoogte alleen bij fors doorstampen onder de 1 op 10 mogen komen.
Dat je dit met rustig rijden nog niet eens haalt geeft aan dat er dingen verbeterd kunnen worden. Gezien de benzineprijzen verdient iedere liter op 100 km zich al h??l snel terug dus ik zou er niet op bezuinigen in jouw geval.
Dat van die mengselverhouding kan wel eens kloppen! Kan eens proberen het iets terug te draaien.
Carb is gereviseerd, bougies en luchtfilter hagelnieuw. Daar ligt het niet aan.
Remmen zou ook kunnen... Ga er eens naar kijken! Thanks
- V300 register
- Verbannen
-
misschien wordt dat overgecompenseerd door de deelast verrijking.
bij mij werd ie van 1/4 slag verder opendraaien zuiniger.
Is wat lastig afstellen met kat zonder kat duidelijker op de uitlaatgas sensor
- V300 register
- Verbannen
-
Mijn 343 uit '81 (met B14.4) is voorzien van een 5-bak, maar nu haalt hij nog maar het bedroevende verbruik van 1:13,6..., dat scheelt dus nauwelijks met de 4 bak. En let wel, ik rij niet sneller dan 100 km/u op de snelweg, voornamelijk achter vrachtwagens uit de wind en eigenlijk alleen op de snelweg.
Ontsteking / bougies e.d. zijn vorig jaar nog vervangen, nieuwe banden rondom..., hij moet toch beter kunnen scoren met deze 5 bak? Wie weet raad?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
en misschien de carburateur eens een opfrisbeurtje geven. Al denk ik dat je, gezien de stroomlijn van een 343, niet mag klagen met een dergelijk verbruik..!