Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2012 02:07 #898843 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?

Auto's van voor 1993 hebben namelijk geen injectiemotor: een motor die mee kan draaien op de wielen.

Haha geniaal.. jammer is dat inderdaad. Trouwens zit er wel een kern van waarheid in dat als je g??n fuel cut off hebt je de auto wel beter stationair kunt laten draaien ivm het lagere vacu?m wat je dan cre?ert (dus wordt er minder brandstof uit het stationair gaatje gezogen).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2012 10:02 #898848 door V300 register
Simpele remedie: lpg inbouwen en je maakt je echt niet meer druk om het verbruik :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2012 10:15 #898849 door V300 register
Dit lijkt me trouwens ook overdreven:

"Vijf minuten 'choken' met een koude motor vervuilt evenveel als 150 kilometer rijden met warme motor."

www.milieucentraal.nl/themas/schoon-en-z...weg/zuinige-rijstijl

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2012 10:55 #898851 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?

mastertje;193202 schreef : Haha geniaal.. jammer is dat inderdaad. Trouwens zit er wel een kern van waarheid in dat als je g??n fuel cut off hebt je de auto wel beter stationair kunt laten draaien ivm het lagere vacu?m wat je dan cre?ert (dus wordt er minder brandstof uit het stationair gaatje gezogen).

ik rem altijd zoveel mogelijk af op de motor, simpelweg omdat de gasklep van m'n Zenith carburateur dan dicht staat en er geen drupje benzine de motor in wordt gezogen. De stationair"sproeier" (zit er eigenlijk niet op, het is eerder een klepje) begint pas te werken onder 1250 tpm (dacht ik?).

Iig, zodra ik de motor stationair laat draaien verbruikt die m??r dan uitrollen in de versnelling.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2012 12:08 #898854 door V300 register
Dat ze niet meteen opschrijven dat je het beste je motor kunt uitzetten en dan naar een stoplicht gaat 'coasten'. Mafketels...

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
25-01-2012 15:37 #898862 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?

volvofiel;193210 schreef : Iig, zodra ik de motor stationair laat draaien verbruikt die m??r dan uitrollen in de versnelling.

Maar dan rol je wel verder.. Ik doe het wel eens bergaf, dan zet ik hem gewoon vrij en laat ik hem de berg afrollen. Zeker na een brug ofzo gaat het dan precies schuin genoeg omlaag om je snelheid vast te houden zonder dat je harder gaat. Maar dat is dus onzuiniger als een beetje gas bijgeven in de versnelling?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2012 16:17 #898866 door V300 register

v0lv0freak;193221 schreef : Maar dan rol je wel verder.. Ik doe het wel eens bergaf, dan zet ik hem gewoon vrij en laat ik hem de berg afrollen. Zeker na een brug ofzo gaat het dan precies schuin genoeg omlaag om je snelheid vast te houden zonder dat je harder gaat. Maar dat is dus onzuiniger als een beetje gas bijgeven in de versnelling?

Dat is niet zo simpel inderdaad ;) hangt er vanaf hoe stijl de helling is, hoeveel je motor verbruikt tijdens stationair (heel weinig; tussen 0,5 en 1 l per uur) ?n hoeveel snelheid er verloren gaat in het afremmen op de motor. Sowieso in de hoogste versnelling afremmen dus. Zou best kunnen dat jou oplossing wat zuiniger is dan afremmen op de motor.

Richting een stoplicht of benzine pomp is het logisch om af te remmen op de motor omdat je eindbestemming dan meestal stilstand is.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2012 17:04 #898870 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
de Wylerberg/Duivelsberg (bij Berg en Dal) is mijn favoriete heuveltje; in de 4e versnelling, gas los en 'gratis' de heuvel afrollen. Blijf je precies 60 rijden en dat is daar de max. snelheid.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2012 21:05 #898881 door V300 register
@ Jean-Luc,

Inderdaad, daar moest staan in z'n '4'. Anders maakt ie wel heel veel toeren in z'n 5 (die die nog niet heeft).

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2012 18:02 #899023 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Vandaag opnieuw 1 op 17 gereden met de 340 handbak

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC