- Berichten: 213
Motorrevisie
- Peter Rumen
- Offline
- Elite-lid
Het bestaande vliegwiel had tijdens zijn werkbaar leven niet 100% vastgezeten, aldus mijn monteur. Het kon zijn dat de bouten te vast (boven max.moment) op de krukas zijn aangedraaid waardoor rek op de bouten kan komen te staan waardoor ze iets kunnen lossen. In de boutgaten zat een afdruk van de schroefdraad waardoor werd afgeraden om het - verder nog goede vliegwiel- te gebruiken. Bij Scandcar een gebruikt vliegwiel op de kop kunnen tikken maar deze was wel iets geroest. Voor €50 de gok gewaagd en na goed ontroesten met de staalborstel op de boormachine was dit in 40 minuten gefikst. Uiteraard hebben we de boutgaten eerst gecontroleerd en deze waren goed. Voor een goed contact met de nieuwe koppelingsplaat het vliegwiel laten vlakken bij hetzelfde bedrijf die de motorrevisie heeft gedaan. Zie onderstaande foto's.
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Rumen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 213
Bijlage wateenwerkomdekopafteplakken.jpg niet gevonden
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frank Goossens (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 3
Succes met inbouwen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Rumen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 213
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Don Hermanns
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 9
Wat een geweldig werk hebben jullie verricht.
Laat de Mata Hari tour maar komen.
Nu kun je ook nog wel een keer op en neer naar de Noordkaap en zal het een plezier zijn om achter jou te rijden voor de mede Volvonisten in colonne
See you soon
Don
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 912
Grit of glasparel moet je niet nemen. Noch voor een kop, noch voor het onderblok. Al blijft er maar een enkel deeltje achter, dat kan op den duur grote schade aan de motor geven. Als je vindt dat je moet stralen neem dan gemalen kersepitten o.i.d.
Dat geeft nooit blijvende schade en verdwijnt ook in een bad van zwak organisch zuur. ("etsende pruimen" in het vakjargon)
Ik moet overigens weer eens informeren wie dat doet in Nederland. Vroeger kon je bij Vege-revisie terecht maar ik heb geen idee of die firma überhaupt nog bestaat.
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Rumen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 213
50% Castrol ongedoopte minerale olie en 50% Texaco A3 kwaliteitsolie.
Dan zegt hij nog het volgende v.w.b. het inrijden; korte stukken rijden zodat de motor, lees zuigerveren, goed inslijten omdat deze niet dezelfde ronding hebben als de cilinder. Als je honderden kilometers aan een stuk gaat rijden dan wordt de motor veel te warm en "loopt" hij niet in. M.a.w. niet te veel lange ritten maken. Dan voor elke rit de motorolie bij koude motor peilen en dit goed blijven controleren en noteren. Als dan meet- en zichtbaar wordt dat de motor géén olie meer verbruikt (dit kan 1000 maar ook 2000 km zijn) wordt het oliefilter en de olie vervangen en komt er classic minerale motorolie in. De monteur zegt dat bij de koude start de slijtage 1000x groter is dan een warme start, vandaar deze manier van inrijden wat er voor zorgt dat de motor later geen olieverbruiker wordt. Ik vaar volledig op de ervaring van deze 72 jarige monteur die al tig motoren heeft gereviseerd. Jan, ik hoop dat je hiermee verder kunt. Doe gewoon wat je het beste vindt en gebruik de ervaring van een deskundige. Ik moet ook maar afwachten wat het mij en mijn B20B oplevert maar ik ben er niet bang voor......gaan met die banaan.
"Jan van Vliet" schreef:
Hoi Peter.
Bedankt voor je antwoord
Toch vervelend dat je verschillende adviezen krijgt. Het laat je twijfelen of je je nieuwe motor wel op de juiste manier
gebruikt.
Ik wacht even af welk merk olie je monteur adviseert.
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.