Motorrevisie

Lees meer
13-01-2016 09:24 #157341 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Motorrevisie

"Johan Geers" schreef:
Beste Peter, de monteur die dat blok in elkaar heeft gezet heft dat volgens mij met een donkere zonnebril gedaan.
Hoe kun je in godsnaam zo fout gaan.

success

Johan Geers

It was à stupid American! :lol:
Ik ben ben blij dat ik met de revisie ben begonnen omdat ik volgend jaar de Matahari Tour door Europa ga rijden.....ik was onderweg zeker gesneuveld met dit blok.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2016 10:20 #157344 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Motorrevisie

"Alfriedel Boelen" schreef:
Die verticale groef is een serieuze beschadiging zo te zien, kan zomaar een gebroken zuigerveer zijn en krijg je er met alleen honen niet uit.

Alfriedel, jou conclusie van een gebroken zuigerveer was inderdaad het geval.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2016 21:06 - 04-02-2019 17:45 #157394 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Motorrevisie
Vrijdagmiddag gaat het blok naar Motoren Revisie Steins in Valkenburg.



Ik heb nu een S60 met 2 motoren, totaal 4.4ltr :lol: Hij gaat er alleen niet harder mee. :D

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2016 22:38 #157401 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Motorrevisie
Hallo Peter.
Ik ben eens benieuwd wat voor advies je bij Steijns krijgt voor wat betreft de soort olie die je moet gebruiken bij het inlopen van jouw gereviseerd blok.
Ik heb recent het B16 blok van mijn blok PV laten reviseren bij Jetten in Schinnen (Zuid Limb.).
Zij adviseerden mij gewoon 10W40 of 20W50 te gebruiken. Inloopolie werd door hun al vele jaren niet meer gebruikt.
Jetten is een bedrijf dat al tientallen jaren bestaat en een goede naam heeft in de revisiewereld.
Nu ben ik een beetje aan het twijfelen gegaan omdat ik recent in dit forum een advies van Tinus Techniek - toch ook een goede naam dacht ik in de revisiewereld - gelezen heb die adviseert om inloopolie te gebruiken.
Ik ben benieuwd.
m.vr.gr.
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2016 11:07 #157413 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Motorrevisie
Na de revisie van mijn B20b (zelf gedaan) heb ik 15W40 gebruikt om in te lopen zo'n 1000 km en daarna 20W50 van Miller.
Motor loopt nog steeds goed en gebruikt geen noemenswaardig olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2016 19:01 #157423 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Motorrevisie
Blij te horen Alfriedel dat je bevestigt wat mijn revisiebedrijf ook adviseerde.
Ik heb een beetje de indruk op dit moment dat zowel inloopolie als 10W40 of 20W50 gebruikt kan worden om in te lopen en dat het een beetje afhangt van de voorkeur die je hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2016 00:18 #157427 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motorrevisie
Wat ik er van weet is dat wanneer je geen inloop olie gebruikt het langer duurt voordat de motor in is gelopen.
Ik heb indertijd inloop olie van Miller gebruikt 1000km en daarna Miller 20W50.
Rijdt in de Filippijnen op 20W50 van SHELL API SG.
Ik wissel de olie elke twee jaar, ik rijdt maar 1000 to1500 km per jaar.
Ik weet SG is net iets te hoog volgens de specificities maar op de bus staat dat de olie voor oudere motoren is tot 1995.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2016 20:10 #157448 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Motorrevisie

"Jan van Vliet" schreef:
Hallo Peter.
Ik ben eens benieuwd wat voor advies je bij Steijns krijgt voor wat betreft de soort olie die je moet gebruiken bij het inlopen van jouw gereviseerd blok.
Ik heb recent het B16 blok van mijn blok PV laten reviseren bij Jetten in Schinnen (Zuid Limb.).
Zij adviseerden mij gewoon 10W40 of 20W50 te gebruiken. Inloopolie werd door hun al vele jaren niet meer gebruikt.
Jetten is een bedrijf dat al tientallen jaren bestaat en een goede naam heeft in de revisiewereld.
Nu ben ik een beetje aan het twijfelen gegaan omdat ik recent in dit forum een advies van Tinus Techniek - toch ook een goede naam dacht ik in de revisiewereld - gelezen heb die adviseert om inloopolie te gebruiken.
Ik ben benieuwd.
m.vr.gr.
Jan

Hallo Jan,
Ik was hier zelf ook al het e.e.a. aan het uitzoeken. De komende week gaan ze aan de revisie beginnen en dan zal ik eens vragen naar hun advies hierover.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2016 20:38 - 04-02-2019 17:46 #157449 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Motorrevisie
Nog even terug komen op het verkeerd plaatsen van de zuigerveren, zie 13 januari:
Met Steins Revisie het verkeerd plaatsen van de afgeschuinde zuigerveer in de middelste groef besproken.
Ralf Steins; de afgeschuinde zuigerveren in mijn zuigers waren goed geplaatst in de middelste groef. Doe je dit niet veroorzaakt de zuigerveer een pompende werken waardoor de motor olie gaat verbruiken. Zie ook de foto's die ik van zijn onderdelen boek heb gemaakt en waar twee soorten zijn vermeld die gebruikt worden in de Volvo motoren.



Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2016 13:32 #157963 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Motorrevisie
Hallo Jan,
Steins adviseerd eigenlijk beiden. Inloopolie is beter voor het verkrijgen van "Ingesleten" zuigerwanden maar zou dan weer wat slechter zijn voor je lagers. Als je b.v. Classic 20W50 gaat gebruiken voor de eerste 1000km dan worden de zuigerwanden te glad waardoor het olieverbruik toeneemt en dat is ook waar mijn monteur voor waarschuwd. Ik ga dus voor inloopolie wat mijn monteur op het schap heeft staan en ga uit van zijn jarenlange kennis over olie én motoren. Welk oliemerk hij hanteerd weet ik nog niet maar zal ik hier later wel benoemen.

"Jan van Vliet" schreef:
Hallo Peter.
Ik ben eens benieuwd wat voor advies je bij Steijns krijgt voor wat betreft de soort olie die je moet gebruiken bij het inlopen van jouw gereviseerd blok.
Ik heb recent het B16 blok van mijn blok PV laten reviseren bij Jetten in Schinnen (Zuid Limb.).
Zij adviseerden mij gewoon 10W40 of 20W50 te gebruiken. Inloopolie werd door hun al vele jaren niet meer gebruikt.
Jetten is een bedrijf dat al tientallen jaren bestaat en een goede naam heeft in de revisiewereld.
Nu ben ik een beetje aan het twijfelen gegaan omdat ik recent in dit forum een advies van Tinus Techniek - toch ook een goede naam dacht ik in de revisiewereld - gelezen heb die adviseert om inloopolie te gebruiken.
Ik ben benieuwd.
m.vr.gr.
Jan


Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.