Motorrevisie

Lees meer
03-02-2016 21:08 #157983 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Motorrevisie
Hoi Peter.
Bedankt voor je antwoord
Toch vervelend dat je verschillende adviezen krijgt. Het laat je twijfelen of je je nieuwe motor wel op de juiste manier
gebruikt.
Ik wacht even af welk merk olie je monteur adviseert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2016 14:35 - 04-02-2019 17:50 #158084 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Motorrevisie
Tijdens de revisie van het blok thuis ook niet stil gezeten en de carterpan helemaal in nieuwe staat gebracht. Ook niet onbelangrijk is om de troep onder de olieschotplaat goed schoon te maken, daar blijven olieresten (aangekoekt) met slijpsel achter zitten. Verder ook nog de kachel gereviseerd, zie P1800 Montage kachelradiator in behuizing

Het motorblok is opgeboord en gehoond en heeft nu overmaatse zuigers van Mahle 89,25mm gekregen. De krukas is geslepen en zijn alle lagers in het blok vernieuwd. De cilinderkop is volledig gereviseerd met nieuwe kleppen en klepgeleiders.














U heeft geen rechten om deze pagina te openen!


Sorry dat de plaatjes door elkaar lopen maar het verhaal van de foto's zal de kenner wel in de juiste volgorde kunnen plaatsen.


Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2016 17:46 #158087 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Motorrevisie
Peter,

Nu je de boel toch uit elkaar hebt liggen zou je kunnen overwegen om gelijk een aansluiting voor een olie temperatuursensor in de zijkant van de carterpan te maken (kant oliefilter; gat boren, moer er op lassen). Tenminste, dat schijnt de beste plaats te zijn.

Mocht je zo'n sensor nu nog niet willen sluit je het gewoon af. Kan je later altijd alsnog gemakkelijk een sensor plaatsen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2016 18:47 #158089 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Motorrevisie
Heb je die nieuw gespoten carter pan gezien? :?

Ziet er prachtig uit Peter wat zal het straks lekker rijden.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2016 20:27 - 04-02-2019 17:51 #158091 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Motorrevisie
Hallo Rob, een P1800S heeft altijd een oliesensor en een olietemperatuurmeter aan boord.

"Rob Vijgenboom" schreef:
Peter,

Nu je de boel toch uit elkaar hebt liggen zou je kunnen overwegen om gelijk een aansluiting voor een olie temperatuursensor in de zijkant van de carterpan te maken (kant oliefilter; gat boren, moer er op lassen). Tenminste, dat schijnt de beste plaats te zijn.

Mocht je zo'n sensor nu nog niet willen sluit je het gewoon af. Kan je later altijd alsnog gemakkelijk een sensor plaatsen


Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2016 22:15 #158095 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Motorrevisie
Mooi werk, Peter. En gaaf dat je alles van zo dichtbij kan volgen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
08-02-2016 22:36 #158097 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Motorrevisie
Prachtige reportage !

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2016 23:14 #158101 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Motorrevisie
Mooi in beeld gebracht !
Hoe ga je het spruitstuk behandelen, ik meen dat je het kunt laten vlamspuiten en dat dit de hoge temperatuur aan kan.
Voor het blok speciale engine paint nemen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2016 12:40 #158111 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Motorrevisie
Hallo Ed,
Volgens de gebruiksaanwijzing op de spuitbus (dezelfde spuitbus van 7 jaar geleden!) moest ik na het spuiten de lak op het spruitstuk verhitten tot 130 graden. Dit heb ik met de verfstripper fohn op de hoogste stand op 20cm afstand gedaan. Gewoon op goed gevoel de boel lekker opwarmen. Het inbakken van de verf gebeurd later wel als ik weer ga rijden.

"Ed van der Zee" schreef:
Mooi in beeld gebracht !
Hoe ga je het spruitstuk behandelen, ik meen dat je het kunt laten vlamspuiten en dat dit de hoge temperatuur aan kan.
Voor het blok speciale engine paint nemen.


Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2016 14:14 - 04-02-2019 18:11 #158207 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Motorrevisie
Update motorrevisie;
Vrijdag het motorblok zo goed mogelijk bevrijdt van zijn oude lak. Het motorblok had ik in 2009 voor het laatst met de kwast geverfd met motorrood en na de motorrevisie en het spoelen van het blok was deze wel toe aan een opfrisser met een nieuw likje verf. Na het verwijderen van de verf heb ik het blok met opzet niet ontvet omdat dit zeker in het poreuze oppervlak van het blok zou trekken en dan zou ik te lang moeten wachten om het te laten uitdampen. Gewoon goed schoonmaken en de verf met de kwast opbrengen. Maandagmiddag doe ik nog een tweede laag opbrengen voor een goede dekking. Ik moest wel extra voorzichtig te werk gaan omdat het blok van 2 kanten open ligt. Als de cilinderkop op het blok is gemonteerd krijgt deze nog een verfbeurt.







Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.