Motorrevisie

Lees meer
09-01-2016 20:31 #157205 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Motorrevisie
Maar echt een juweeltje:
Biggelaar in Made.
Het blijft verbazingwekkend hoeveel adressen in staat zijn om zo'n simpele en waanzinnig robuuste motor als een B18/20 te verzieken.
"Go for the best" ik geef het geld graag één keer uit.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2016 20:37 #157206 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Motorrevisie

"Ruud Reniers" schreef:
Ik weet nog een ongebruikte revisie motor te liggen. Ik weet even het type niet en ook de prijs niet.
Is gereviseerd door van Oosterhout in Bosschenhoofd. Je kan ook zelf daar naar toe bellen. Zij kunnen je vast in contact brengen met de verkoper.

Hallo Ruud, ik wil graag mijn eigen originele blok behouden!

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2016 22:35 #157210 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Motorrevisie
Bedankt voor jullie reacties. Als de kop eraf is zullen we eens kijken wat we aantreffen en oordelen wat er moet gebeuren.
Ga nog eens goed jullie opgegeven bedrijven natrekken en een keuze maken mocht het tot een revisie komen.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2016 00:41 #157215 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motorrevisie
Ik ga pas aan een revisie denken als de zuigers beginnen te rammelen, zo lang hij nog goed trekt geen olie spuit en niet te veel olie verbruikt vind ik het goed ongeacht wat de compressie is.

In jou geval is de compressie zover ik het kan zien nog steeds goed, dus olie verlies moet in een andere hoek gezocht worden.
Wat ik zou doen is de afzuiging van de vuldop dichtmaken bij zowel de dop (dichte dop) als het spruitstuk en het eitje met een slang naar buiten toe, niet aansluiten op het filter of spruitsuk en dan kijken wat de motor doet kwa olieverbruik/verlies.
Alle invloeden van het spruitstuk/luchtfilter zijn dan weggenomen.
Is het verbruik/verlies weg weet je waar je het moet zoeken (gaatje aanzuignippel te groot???)

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2016 08:38 #157221 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Motorrevisie
Als je op LPG rijdt, zou het compressieverlies op één verbrandingskamer ook door een versleten klep/kop kunnen komen, bv een ingesleten klep, of versleten klepgeleiders.
Ben bezig met een B20E die had zelfs een gebarsten klep op cilinder 2, dus in eerste instantie de kop lichten en die bekijken, lijkt de beste optie.
Dan kun je ook kijken of olie via de cilinders wegloopt, of een gebroken zuigerveer met schade aan de cilinderwand
Ik zit in Arnhem, kan ev. uit/inbouw voor je verzorgen, maar de genoemde adressen zijn wellicht dichter bij.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-01-2016 20:34 - 04-02-2019 17:44 #157274 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Motorrevisie
Vanmorgen de auto naar GTS in Gratem (Tjeu Schreurs) gebracht voor de motorrevisie. Regio-Zuid is hier ook al vaker te gast geweest waar de 72 jarige monteur ons iedere keer weer weet te boeien met zijn kennis. Vanmiddag gaan kijken en foto's gemaakt. De kop is verwijdert en volgens Tjeu valt het (tot nu toe) nog reuze mee. De tuimelaaras is nog zeer goed en daar hoeft niets aan te gebeuren. De kleppen zijn niet ingeslagen en liggen nog met een randje boven de klepzitting. De cilinderwanden zijn wel zeer glad en glazig en in cilinder 2 zit een verticale groef (foto cilinder 2). Cilinder 2 vertoonde ook de meeste lek tijdens de lektest. Er is ook bijna geen stootrand en met honen zijn volgens Tjeu de cilinders goed te vernieuwen. Wel zaten er verschillende kopbouten in? Deze worden vernieuwd. Nu nog het onderblok er uit en dan kijken hoe de nokkenas en de krukas en toebehoren er bij liggen. Wordt vervolgt!











Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2016 17:04 #157314 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Motorrevisie
met honen bedoel je honen&boren hoop ik?

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2016 17:37 #157317 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Motorrevisie
Die verticale groef is een serieuze beschadiging zo te zien, kan zomaar een gebroken zuigerveer zijn en krijg je er met alleen honen niet uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2016 23:54 - 04-02-2019 17:45 #157334 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Motorrevisie
Update 12-01-2016:
Vandaag is het onderblok gedemonteerd en het zag er niet zo goed uit. Van cilinder 2 was een zuigerveer gebroken met als resultaat die verticale groef die toch redelijk oppervlakkig is. De motor was schijnbaar in Californie al eens uit elkaar geweest en gemonteerd door een onkundige monteur. De auto is in 2005 ingevoerd en de motor is toen niet gereviseerd.

Normaal gesproken hoort de zuigerveer met de afgeschuinde rand in de bovenste ring gemonteerd te worden met de afgeschuinde kant naar boven. In alle vier de zuigers zaten deze zuigerveren in de middelste ring met de schuine kant naar onderen gemonteerd. :twisted: De nokkenas was helemaal gepit en de nokvolgers waren hol ingesleten. Komt een nieuwe nokkenas in volgens fabrieksspecificatie. Voor mij hoef ik geen snelle nokkenas met alle toeters en bellen. Heb mijn motorblok liever origineel zodat hij straks ook een rustige loop heeft en normaal lekker rijdt.

Het vliegwiel was gemonteerd zonder onderringen waardoor de bouten ingelopen waren op het vliegwiel. Monteur Tjeu had de krukas opgemeten en deze was nog goed....hoeft niets aan te gebeuren. Laat deze bij het revisiebedrijf toch maar eens controleren...de motor is tenslotte uit elkaar. Niet dat ik Tjeu niet vertrouw maar meten is weten. Een second opineon is niet verkeerd. De cilinderkop was bij een uilaatklep licht ingeslagen. Laat er maar direct harde klepzittingen in zetten zodat ik met de steeds moderner wordende schrale benzine klaar ben voor de toekomst (LPG komt er toch niet in). De motor laat ik reviseren zodat deze mij de rest van mijn leven nog kan dienen. Ik wordt dit jaar 60, dus dat moet toch wel lukken lijkt me zo. :lol: Vanavond door een bevriende MG rijder - die bekend is met revisies - geadviseerd het prise-aslager op de krukas ook te laten vernieuwen want dit wordt bij de revisie nog wel een vergeten en kan later gaan janken. En een jankende Volvo wil ik natuurlijk niet. :D

Vraag: Hoe zit het eigenlijk met de garantie tussen een volledig gemonteerde motor door het revisiebedrijf en een revisie welke later door mijn monteur gemonteerd wordt?
Wordt vervolgt!



Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2016 01:03 #157335 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motorrevisie
Beste Peter, de monteur die dat blok in elkaar heeft gezet heft dat volgens mij met een donkere zonnebril gedaan.
Hoe kun je in godsnaam zo fout gaan.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.