Geen motivatie meer

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-06-2013 14:59 #128346 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Geen motivatie meer
Beste R overmaat staat voor de cilinders in combinatie met de zuiger.
Dus boort/hoont men een cilinder op aar een overmaat dan moet er automatisch een bij behorende zuiger in.
Soms zijn cilinders of een van de cilinders zover uitgesleten dat men naar de maximale overmaat moet is bij mij gebeurt bij het eerste blok wat men voor mij gereviseerd heeft.
Maar kijk eerst eens op wat voor maten je uitkomt en of dat de cilinders niet ovaal zijn.
Stap voor stap en je bevindingen op het forum zetten, kunnen wij je zo goed mogelijk van advies voorzien.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-06-2013 15:10 #128347 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Geen motivatie meer

"Johan Geers" schreef:
Beste R overmaat staat voor de cilinders in combinatie met de zuiger.
Dus boort/hoont men een cilinder op aar een overmaat dan moet er automatisch een bij behorende zuiger in.
Soms zijn cilinders of een van de cilinders zover uitgesleten dat men naar de maximale overmaat moet is bij mij gebeurt bij het eerste blok wat men voor mij gereviseerd heeft.
Maar kijk eerst eens op wat voor maten je uitkomt en of dat de cilinders niet ovaal zijn.
Stap voor stap en je bevindingen op het forum zetten, kunnen wij je zo goed mogelijk van advies voorzien.

succes

Johan Geers

Johan,

Even vooraf: je mag me gewoon Robin noemen hoor, R is zo kort haha.

Ik ga even kijken wanneer ik de kop eraf ga halen, zal dit weekend denk ik worden.
Ik houdt jullie stap voor stap op de hoogte.

Bedankt voor alle hulp tot zo ver, heb al weer erg veel bijgeleerd

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

• Pieter Jansens
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-06-2013 15:16 #128349 door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Geen motivatie meer
Als je nog nooit aan zoiets gewerkt heb wil ik je in elk geval 1 advies geven. Werk proper, zie dat er niets IN de motor valt ofzo. Het is allemaal nogal gevoelig bij een motor.

(vind het ook geen goed idee om als nietswetende een motor open te gooien, maar dat ligt wel aan mij. Je moet het altijd een eerste keer doen natuurlijk).

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-06-2013 15:19 #128350 door R Slijfer

"Pieter Jansens" schreef:
Als je nog nooit aan zoiets gewerkt heb wil ik je in elk geval 1 advies geven. Werk proper, zie dat er niets IN de motor valt ofzo. Het is allemaal nogal gevoelig bij een motor.

(vind het ook geen goed idee om als nietswetende een motor open te gooien, maar dat ligt wel aan mij. Je moet het altijd een eerste keer doen natuurlijk).

Nietswetend komt op mij over alsof je er geen verstand van hebt.

Ik heb er wel verstand van (nog niet genoeg, een aantal termen die je minder vaak tegenkomt zijn voor mij vaak onbekend) ik heb alleen geen ervaring.

Maar alles goed bij elkaar houden en schoonmaken/houden zal een hoop schelen.

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood

• Pieter Jansens
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-06-2013 15:35 #128351 door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Geen motivatie meer
Mjah neen, ik bedoel dat je geen ervaring hebt met het reviseren van een motor. Het is wel iets anders dan het vervangen van de remklauwen, starter, dynamo, draagarmen enzovoort.

Dat is gewoon los en vast. Een motor reviseren vraagt (net als een versnellingsbak) kennis van zaken. Wil je nog maar eens aanmanen om een keer na te denken of dat het wel is. Of toch op zoek te gaan naar iemand die het samen met je wil doen. Is gezellig en leerrijk :D

Maar dat zijn natuurlijk maar mijn twee centen ;) Want ik bewonder wel je moed en zal het met interesse blijven volgen hier :!:

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-06-2013 16:13 #128357 door R Slijfer

"Pieter Jansens" schreef:
Mjah neen, ik bedoel dat je geen ervaring hebt met het reviseren van een motor. Het is wel iets anders dan het vervangen van de remklauwen, starter, dynamo, draagarmen enzovoort.

Dat is gewoon los en vast. Een motor reviseren vraagt (net als een versnellingsbak) kennis van zaken. Wil je nog maar eens aanmanen om een keer na te denken of dat het wel is. Of toch op zoek te gaan naar iemand die het samen met je wil doen. Is gezellig en leerrijk :D

Maar dat zijn natuurlijk maar mijn twee centen ;) Want ik bewonder wel je moed en zal het met interesse blijven volgen hier :!:

Ik vatte het ook zeker niet als een belediging op als je dat dacht!

Het slimste is natuurlijk om samen met een ervaren persoon de motor uit elkaar te schroeven en reviseren.
Echter is dit "niets aan" omdat je dan op de ervaring van iemand anders teert en zelf niets "ontdekt".

Nadeel van in je eentje werken is natuurlijk wel dat je de gezelligheid mist.

Wanneer ik ben begonnen met het project zal ik een nieuw topic aanmaken met daarin de voortgang!

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-06-2013 18:03 #128361 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Geen motivatie meer
Van je fouten leer je, maar dat leren kost meestal wel het een en ander. Als je het niet goed doet, heb je een hoop geld uitgegeven en loopt de boel in de soep. En ik zei al eerder: kijk eens naar de prijzen van de onderdelen: zuigers, zuigerveren, lagerschalen, eventueel nokkenas + pakkingsets, oliepomp etc..
En dan nog het werk dat je moet uitbesteden. Ik garandeer je: uiteindelijk blijkt dat 1790 euro exclusief BTW voor een gereviseerd blok niet veel is....
Ik kan wel veel en heb ook veel ervaring, en toch is mijn totaal gereviseerde en opgewaardeerde B20 blok niet goed. Waarschijnlijk door een foutje van mij....

Het uitzoeken en repareren gaat nog eens wat kosten en er zit al zo'n 2800 euro in...

Als je wilt leren, moet je m.i. een uitgewoond blok nemen en dat zorgvuldig uit elkaar halen. Steeds alles opmeten en vergelijken met de fabriekswaarden. En je bij alles afvragen: waarom hebben ze dat zo in elkaar gezet. Als je klaar bent, gooi je de boel weg..
Plaats fotos van de onderkant van de kop, van de lagerschalen, de zuigerwanden etc. een wij kunnen je hier vertellen in wat voor staat het allemaal is.

Begrijp me goed: ik vind je enthousiasme geweldig, maar doe je voordeel met de raad hier!
Ga bijvoorbeeld eens kijken op een plek waar alles gebeurud aan onze Volvo's: sleuteldagen en bij Ed in Arnhem..daar leer je heel veel in korte tijd!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-06-2013 20:46 #128364 door R Slijfer
We zijn begonnen.

Ik ga nu nog niet van a tot z vertellen wat er is gebeurd.
Vloeistoffen eruit laten lopen enzo kost alleen maar tijd om te lezen en is toch voor de hand liggend.

Op dit moment ligt alles eraf behalve de kop, er is met geen mogelijk heid beweging te krijgen in 5 van de 8 bouten.
Morgen maar even naar de autohandel om een juiste sleutel te kopen!

Helaas dus iets minder ver gevorderd dan dat ik had gehoopt.

Wel weer een hoop vuil van de motor af kunnen halen, het is net of de vorige eigenaar het blok met olie en zand heeft overgoten..

• Laurens Zondag
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-06-2013 23:11 #128370 door Laurens Zondag
Beantwoord door Laurens Zondag in topic Geen motivatie meer

"R Slijfer" schreef:

Op dit moment ligt alles eraf behalve de kop, er is met geen mogelijk heid beweging te krijgen in 5 van de 8 bouten.
Morgen maar even naar de autohandel om een juiste sleutel te kopen!

wat je ook aan je auto doet gebruik altijd maar dan ook echt altijd passend gereedschap. scheelt een hoop ergenissen als het niet kapot is.

ps kruipolie, gebruik veel ruipolie als je iets niet loskrijgt en spuit het een aantal keren in en laat het rustig trekken

first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-06-2013 02:36 #128371 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Geen motivatie meer
Beste Robin, zodra je de cilinderkop eraf heb neem dan foto's en stop er dan even mee zodat wij goed advies kunnen geven.
Ga niet op eigen houtje verder voordat je het weet veroorzaak je meer schade dan goed.
Een motor uit elkaar halen is net als een operatie het moet steriel gebeuren en zeker straks het in elkaar zetten mocht dit van pas komen.
Want het advies van ons kan ook nog zijn aan de hand van de foto's om een gereviseerd onderblok te nemen.

succes en werk met schoon gereedschap.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD