Geen motivatie meer

  • R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-06-2013 17:59 #128305 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Geen motivatie meer

"Lars Rengersen" schreef:
Dan zit het "probleem" in het onderblok.
Normaalgesproken zorgen de zuigerveren voor een goede afdichting.
Nu deed het scheutje olie dat zolang de olie aanwezig was.
Als je geen verschil had gemeten na het scheutje olie had het probleem in je kop/kleppen gezeten.

Goed bezig overigens qua diagnose / aanpak!


Lars,

Bedankt!

Helaas geef je mij nu een antwoord waar ik totaal niet op hoopte(ik had het al wel verwacht).

Toch loopt de motor verder prima stationair, de 120 haalt hij ook nog zonder veel moeite en ook al zijn de symptomen nog steeds aanwezig, het motortje loopt nog prima door.

Merk je versleten veren niet zo heel duidelijk?
Of kan het ook nog steeds iets anders zijn?

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-06-2013 18:07 #128306 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Geen motivatie meer
De B18 en B20 blokken kunnen heel lang aan. Ik heb ook wel eens nog even gereden met een blok dat bijna een liter olie op 500km verbruikte. (Er was onder garantie een ander blok ik de auto gekomen naar later bleek dat de monteurs de verkeerde erin hadden gezet; eentje die op weg was naar revisie). Maar ook dat blok reed prima.

Volgens mij heeft Volvo het over toleranties van ongeveer 1 bar verschil per cilinder maximaal.
Dus dan zijn 1, 2 en 3 nog heel redelijk in verhouding tot elkaar.
Als 10 bar normaal is zoals Arno zei, dan kan ik me voorstellen dat het verder best nog een redelijk blok is.

Dus wat is nu wijsheid?

Persoonlijk zou ik er een ander blok in leggen. Kan weer een B18 zijn, maar ook een B20.
Wel eentje die je hebt kunnen proefrijden en compressietesten.
Dan kun je je huidige motor inspecteren als hij er eenmaal uit is en altijd nog kijken wat je ermee doet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Weffers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-06-2013 21:12 #128311 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Geen motivatie meer
Ik heb een complete Volvo 142 staan met een goed blok.
Mail maar bij interesse!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-06-2013 02:10 #128329 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Geen motivatie meer
Beste R, er zijn ook sloperijen die motoren met garantie verkopen, misschien eens een paar van die sloperijen opbellen, is altijd wel de moeite waard.

Je kunt ook op internet een verzoek doen dat je opzoek bent naar een blok bellen sloperijen je op of mailen je.

Ik weet van lang geleden dat sloperij de Mosselaar in Dongen motoren met garantie verkocht ik weet niet of dat deze sloperij nog bestaat.

tweedehands blijf altijd een risico, je moet uitkijken dat je niet andermans ellende koopt.

Wat jij op je vierde cilinder heb had ik tot tweemaal toe op de derde, er gaat een tijd komen dat de vierde zuiger gaat rammellen maar dat merk je vanzelf en dan een hoop onderdruk en gedaan met het blok.

Ik zelf blijf een revisie onderblock is de beste oplossing, ik heb met het eerste blok dertig jaar gereden en het tweede bol ik ook al weer acht jaar mee.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-06-2013 12:04 #128336 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Geen motivatie meer

"Johan Geers" schreef:
Beste R, er zijn ook sloperijen die motoren met garantie verkopen, misschien eens een paar van die sloperijen opbellen, is altijd wel de moeite waard.

Je kunt ook op internet een verzoek doen dat je opzoek bent naar een blok bellen sloperijen je op of mailen je.

Ik weet van lang geleden dat sloperij de Mosselaar in Dongen motoren met garantie verkocht ik weet niet of dat deze sloperij nog bestaat.

tweedehands blijf altijd een risico, je moet uitkijken dat je niet andermans ellende koopt.

Wat jij op je vierde cilinder heb had ik tot tweemaal toe op de derde, er gaat een tijd komen dat de vierde zuiger gaat rammellen maar dat merk je vanzelf en dan een hoop onderdruk en gedaan met het blok.

Ik zelf blijf een revisie onderblock is de beste oplossing, ik heb met het eerste blok dertig jaar gereden en het tweede bol ik ook al weer acht jaar mee.

succes

Johan Geers


Johan,

Bedankt voor al je erg goede informatie!

Ik denk dat ik de knoop maar door hak en het blok er uit haal.
ondertussen heb ik met Lars een gesprek over de motor uit zijn auto, deze zal ik dan eventueel overnemen en kunnen plaatsen in mijn amazon.

Ook is het nog te overwegen om het oude blok uit elkaar te schroeven en dan te reviseren.
Ik ga eerst de kop er af halen om te kijken of het echt de zuigerveren zijn en niet de cilinders die ovaal zijn geworden.

Mocht ik kiezen voor een revisie van de veren, op hoeveel werk moet ik dan rekenen?

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Weffers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-06-2013 12:44 #128337 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Geen motivatie meer
Stuur vanavond wat foto's, gaat niet zo makkelijk op mijn mobiel!

Veren en lagers vervangen is appeltje eitje, als je er een beetje handigheid in hebt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-06-2013 12:50 #128338 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Geen motivatie meer

"Lars Weffers" schreef:
Stuur vanavond wat foto's, gaat niet zo makkelijk op mijn mobiel!

Veren en lagers vervangen is appeltje eitje, als je er een beetje handigheid in hebt!


Lars,

Dat is goed!

Laat ik hier eens beginnen:
Ik heb nooit een motor uit een auto gehaald.
Heb dus ook nooit 1 uit elkaar geschroeft.

Ik heb qua dat dus geen ervaring, maar heb altijd wel alles na 1 keer doen goed door.

Lars, wat voor motor is het? Een b18 of een b20?

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-06-2013 13:26 #128339 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Geen motivatie meer

"R Slijfer" schreef:

"Lars Weffers" schreef:
Stuur vanavond wat foto's, gaat niet zo makkelijk op mijn mobiel!

Veren en lagers vervangen is appeltje eitje, als je er een beetje handigheid in hebt!


Lars,

Dat is goed!

Laat ik hier eens beginnen:
Ik heb nooit een motor uit een auto gehaald.
Heb dus ook nooit 1 uit elkaar geschroeft.

Ik heb qua dat dus geen ervaring, maar heb altijd wel alles na 1 keer doen goed door.

Lars, wat voor motor is het? Een b18 of een b20?


Al doende leert men :-) . Ik heb sinds twee jaar een ama en had ook totaal geen sleutelervaring. Eerste keer een blok verwijderen is best spannend maar goed te doen. Vergeet niet de kilometerkabel en de pook los te maken ;)

Hier wat plaatjes (pag 2)

Beter laat dan nooit: mijn amazon '66

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-06-2013 13:48 #128340 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Geen motivatie meer
Beste R, je moet kijken wanneer je kop eraf is ofdat er veel speling zit tussen zuiger en cilinderwand een referentie zou de andere drie cilinders kunnen zijn. Moet je wel in de bovenste stand van de zuiger doen.
Verder moet je meten of je cilinders niet ovaal zijn geworden.
Kijken ofdat je geen te grote stootrand boven in de cilinders heb.
Heb je er geen zicht kun je het beste wat foto's plaatsen vooral van de vierde cilinder eventueel voelermaatje tussen cilinder en zuiger.
Dan kunnen medeleden en misschien ik ook wel een beeld geven van wat te doen.
Maximale toelaatbare slijtage aan de cilinders is 0,25mm.
De standaart boring van een B18 is 84.14mm
eerste overmaat is 84,65mm
tweede overmaat is 84,90mm
derde overmaat is 85,16mm
vierde overmaat is 85,41mm

de zuigerspeling nieuw mag tussen 0,02 en 0,04mm zijn.

wil je nog meer weten dan hoor ik/we het wel.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-06-2013 14:24 #128343 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Geen motivatie meer

"Johan Geers" schreef:
Beste R, je moet kijken wanneer je kop eraf is ofdat er veel speling zit tussen zuiger en cilinderwand een referentie zou de andere drie cilinders kunnen zijn. Moet je wel in de bovenste stand van de zuiger doen.
Verder moet je meten of je cilinders niet ovaal zijn geworden.
Kijken ofdat je geen te grote stootrand boven in de cilinders heb.
Heb je er geen zicht kun je het beste wat foto's plaatsen vooral van de vierde cilinder eventueel voelermaatje tussen cilinder en zuiger.
Dan kunnen medeleden en misschien ik ook wel een beeld geven van wat te doen.
Maximale toelaatbare slijtage aan de cilinders is 0,25mm.
De standaart boring van een B18 is 84.14mm
eerste overmaat is 84,65mm
tweede overmaat is 84,90mm
derde overmaat is 85,16mm
vierde overmaat is 85,41mm

de zuigerspeling nieuw mag tussen 0,02 en 0,04mm zijn.

wil je nog meer weten dan hoor ik/we het wel.

succes

Johan Geers


Johan,

Ik heb me nooit met overmaten bezig gehouden, dus bij deze gelijk een uitstekend moment om er meer over te leren.

De vraag luidt dan ook:
Wat wordt precies bedoelt met een overmaat?
En wat is 1e tm 4e? Staat dit voor de cilinders? Of staat het voor de mate van vergroting?

Alvast bedankt!

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD