- Berichten: 276
Geen motivatie meer
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
"Lars Rengersen" schreef:
Dan zit het "probleem" in het onderblok.
Normaalgesproken zorgen de zuigerveren voor een goede afdichting.
Nu deed het scheutje olie dat zolang de olie aanwezig was.
Als je geen verschil had gemeten na het scheutje olie had het probleem in je kop/kleppen gezeten.
Goed bezig overigens qua diagnose / aanpak!
Lars,
Bedankt!
Helaas geef je mij nu een antwoord waar ik totaal niet op hoopte(ik had het al wel verwacht).
Toch loopt de motor verder prima stationair, de 120 haalt hij ook nog zonder veel moeite en ook al zijn de symptomen nog steeds aanwezig, het motortje loopt nog prima door.
Merk je versleten veren niet zo heel duidelijk?
Of kan het ook nog steeds iets anders zijn?
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Volgens mij heeft Volvo het over toleranties van ongeveer 1 bar verschil per cilinder maximaal.
Dus dan zijn 1, 2 en 3 nog heel redelijk in verhouding tot elkaar.
Als 10 bar normaal is zoals Arno zei, dan kan ik me voorstellen dat het verder best nog een redelijk blok is.
Dus wat is nu wijsheid?
Persoonlijk zou ik er een ander blok in leggen. Kan weer een B18 zijn, maar ook een B20.
Wel eentje die je hebt kunnen proefrijden en compressietesten.
Dan kun je je huidige motor inspecteren als hij er eenmaal uit is en altijd nog kijken wat je ermee doet.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers
- Elite lid
-
- Berichten: 178
Mail maar bij interesse!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Je kunt ook op internet een verzoek doen dat je opzoek bent naar een blok bellen sloperijen je op of mailen je.
Ik weet van lang geleden dat sloperij de Mosselaar in Dongen motoren met garantie verkocht ik weet niet of dat deze sloperij nog bestaat.
tweedehands blijf altijd een risico, je moet uitkijken dat je niet andermans ellende koopt.
Wat jij op je vierde cilinder heb had ik tot tweemaal toe op de derde, er gaat een tijd komen dat de vierde zuiger gaat rammellen maar dat merk je vanzelf en dan een hoop onderdruk en gedaan met het blok.
Ik zelf blijf een revisie onderblock is de beste oplossing, ik heb met het eerste blok dertig jaar gereden en het tweede bol ik ook al weer acht jaar mee.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
- Berichten: 276
"Johan Geers" schreef:
Beste R, er zijn ook sloperijen die motoren met garantie verkopen, misschien eens een paar van die sloperijen opbellen, is altijd wel de moeite waard.
Je kunt ook op internet een verzoek doen dat je opzoek bent naar een blok bellen sloperijen je op of mailen je.
Ik weet van lang geleden dat sloperij de Mosselaar in Dongen motoren met garantie verkocht ik weet niet of dat deze sloperij nog bestaat.
tweedehands blijf altijd een risico, je moet uitkijken dat je niet andermans ellende koopt.
Wat jij op je vierde cilinder heb had ik tot tweemaal toe op de derde, er gaat een tijd komen dat de vierde zuiger gaat rammellen maar dat merk je vanzelf en dan een hoop onderdruk en gedaan met het blok.
Ik zelf blijf een revisie onderblock is de beste oplossing, ik heb met het eerste blok dertig jaar gereden en het tweede bol ik ook al weer acht jaar mee.
succes
Johan Geers
Johan,
Bedankt voor al je erg goede informatie!
Ik denk dat ik de knoop maar door hak en het blok er uit haal.
ondertussen heb ik met Lars een gesprek over de motor uit zijn auto, deze zal ik dan eventueel overnemen en kunnen plaatsen in mijn amazon.
Ook is het nog te overwegen om het oude blok uit elkaar te schroeven en dan te reviseren.
Ik ga eerst de kop er af halen om te kijken of het echt de zuigerveren zijn en niet de cilinders die ovaal zijn geworden.
Mocht ik kiezen voor een revisie van de veren, op hoeveel werk moet ik dan rekenen?
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers
- Elite lid
-
- Berichten: 178
Veren en lagers vervangen is appeltje eitje, als je er een beetje handigheid in hebt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
- Berichten: 276
"Lars Weffers" schreef:
Stuur vanavond wat foto's, gaat niet zo makkelijk op mijn mobiel!
Veren en lagers vervangen is appeltje eitje, als je er een beetje handigheid in hebt!
Lars,
Dat is goed!
Laat ik hier eens beginnen:
Ik heb nooit een motor uit een auto gehaald.
Heb dus ook nooit 1 uit elkaar geschroeft.
Ik heb qua dat dus geen ervaring, maar heb altijd wel alles na 1 keer doen goed door.
Lars, wat voor motor is het? Een b18 of een b20?
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"R Slijfer" schreef:
"Lars Weffers" schreef:
Stuur vanavond wat foto's, gaat niet zo makkelijk op mijn mobiel!
Veren en lagers vervangen is appeltje eitje, als je er een beetje handigheid in hebt!
Lars,
Dat is goed!
Laat ik hier eens beginnen:
Ik heb nooit een motor uit een auto gehaald.
Heb dus ook nooit 1 uit elkaar geschroeft.
Ik heb qua dat dus geen ervaring, maar heb altijd wel alles na 1 keer doen goed door.
Lars, wat voor motor is het? Een b18 of een b20?
Al doende leert men


Hier wat plaatjes (pag 2)
Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Verder moet je meten of je cilinders niet ovaal zijn geworden.
Kijken ofdat je geen te grote stootrand boven in de cilinders heb.
Heb je er geen zicht kun je het beste wat foto's plaatsen vooral van de vierde cilinder eventueel voelermaatje tussen cilinder en zuiger.
Dan kunnen medeleden en misschien ik ook wel een beeld geven van wat te doen.
Maximale toelaatbare slijtage aan de cilinders is 0,25mm.
De standaart boring van een B18 is 84.14mm
eerste overmaat is 84,65mm
tweede overmaat is 84,90mm
derde overmaat is 85,16mm
vierde overmaat is 85,41mm
de zuigerspeling nieuw mag tussen 0,02 en 0,04mm zijn.
wil je nog meer weten dan hoor ik/we het wel.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
- Berichten: 276
"Johan Geers" schreef:
Beste R, je moet kijken wanneer je kop eraf is ofdat er veel speling zit tussen zuiger en cilinderwand een referentie zou de andere drie cilinders kunnen zijn. Moet je wel in de bovenste stand van de zuiger doen.
Verder moet je meten of je cilinders niet ovaal zijn geworden.
Kijken ofdat je geen te grote stootrand boven in de cilinders heb.
Heb je er geen zicht kun je het beste wat foto's plaatsen vooral van de vierde cilinder eventueel voelermaatje tussen cilinder en zuiger.
Dan kunnen medeleden en misschien ik ook wel een beeld geven van wat te doen.
Maximale toelaatbare slijtage aan de cilinders is 0,25mm.
De standaart boring van een B18 is 84.14mm
eerste overmaat is 84,65mm
tweede overmaat is 84,90mm
derde overmaat is 85,16mm
vierde overmaat is 85,41mm
de zuigerspeling nieuw mag tussen 0,02 en 0,04mm zijn.
wil je nog meer weten dan hoor ik/we het wel.
succes
Johan Geers
Johan,
Ik heb me nooit met overmaten bezig gehouden, dus bij deze gelijk een uitstekend moment om er meer over te leren.
De vraag luidt dan ook:
Wat wordt precies bedoelt met een overmaat?
En wat is 1e tm 4e? Staat dit voor de cilinders? Of staat het voor de mate van vergroting?
Alvast bedankt!
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.