- Berichten: 276
Geen motivatie meer
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Het motor blok rookt hefig uit de carter installatie
Er hangt een constante lucht van onverbrande en ook verbrande benzine in de cabine.
Bij wat steviger optrekken komt de rook de cabine in en moeten de ramen open
De gasinstallatie werkt niet meer, bij het overzetten op gas loopt de motor heel erg beroerd met vol gas.
Bij het tanken van gas, slaat de pomp direct af zonder een druppel gas in de auto te pompen, dit terwijl er nog maar 20% gas in de tank zit.
Bovenstaande gas problemen zijn uit het niets ontstaan.
Het nakijken van alle zekeringen is al gebeurd, ook alle andere dingen die als eerste in je op komen zijn waarschijnlijk al geprobeerd.
Hopelijk is er hier iemand op het forum die deze problemen herkent en mij uit de welbekende maar vrij hefige put kan tillen!
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het is denk ik raadzaam om even naar het totaalplaatje te kijken.
Hoe goed is de body van de auto?
Als deze strak en roestvrij is, dan is hij het opknappen zeker waard.
Deze technische problemen zijn relatief eenvoudig op te lossen.
In elk geval een stuk makkelijker (goedkoper) dan nieuwe delen laten inlassen en laten overspuiten.
Als je zelf niet goed kunt beoordelen in welke staat de auto verder is, dan zou je kunnen overwegen om een aankoopkeuring te laten doen. Bijvoorbeeld bij Ed in Arhnem .
Ervan uitgaande dat je zelf handig genoeg bent en kunt helpen zou je daar je auto ook aan kunnen pakken.
Volgens mij zijn je hoofdpunten:
- Motor vervangen
- Electra en afsluiters LPG installatie nalopen
Ik denk namelijk niet dat je tank leeg is, maar dat hij bij overschakelen op gas zowel LPG als benzine krijgt.
Voor je verder rijdt, zou ik wel even goed checken op benzine lekkage. Je ruikt niet zomaar onverbrande benzine in de cabine.
Volgens mij bij jou in de buurt zit Gerard Kramer Klassiekers . Je zou daar ook eens langs kunnen gaan voor advies. Ik ken het bedrijf verder niet. Alleen van naam door een kaartje wat in een auto hing die in ooit in Rolde kocht.
Ook "in het Noorden" zitten Willem en Willem . Zij hebben doorgaans prima spul voor een prima prijs.
Ik weet niet of ze ook onderhoud doen.
Oh ja, en je hebt natuurlijk nog De Vries Volvo in Grootegast. Ook dat bedrijf ken ik verder niet echt. Heb er wel eens wat onderdelen gekocht.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
- Berichten: 276
"Lars Rengersen" schreef:
Ik kan me voorstellen dat dit heftig lijkt, maar het kan in de praktijk meevallen.
Het is denk ik raadzaam om even naar het totaalplaatje te kijken.
Hoe goed is de body van de auto?
Als deze strak en roestvrij is, dan is hij het opknappen zeker waard.
Deze technische problemen zijn relatief eenvoudig op te lossen.
In elk geval een stuk makkelijker (goedkoper) dan nieuwe delen laten inlassen en laten overspuiten.
Als je zelf niet goed kunt beoordelen in welke staat de auto verder is, dan zou je kunnen overwegen om een aankoopkeuring te laten doen. Bijvoorbeeld bij Ed in Arhnem .
Ervan uitgaande dat je zelf handig genoeg bent en kunt helpen zou je daar je auto ook aan kunnen pakken.
Volgens mij zijn je hoofdpunten:
- Motor vervangen
- Electra en afsluiters LPG installatie nalopen
Ik denk namelijk niet dat je tank leeg is, maar dat hij bij overschakelen op gas zowel LPG als benzine krijgt.
Voor je verder rijdt, zou ik wel even goed checken op benzine lekkage. Je ruikt niet zomaar onverbrande benzine in de cabine.
Volgens mij bij jou in de buurt zit Gerard Kramer Klassiekers . Je zou daar ook eens langs kunnen gaan voor advies. Ik ken het bedrijf verder niet. Alleen van naam door een kaartje wat in een auto hing die in ooit in Rolde kocht.
Ook "in het Noorden" zitten Willem en Willem . Zij hebben doorgaans prima spul voor een prima prijs.
Ik weet niet of ze ook onderhoud doen.
Lars,
De body is in redelijke staat, de bodem is op een plekje van 5 bij 5 cm na nog erg solide en roestvrij, afgelopen maand de bodemplaat in de auto met een antiroest verf behandeld.
De motor in zijn geheel vervangen stond zeker niet op het lijstje.
Echter weet ik dus niet hoe erg deze er ondertussen aan toe is.
De enige symptomen die erg zijn zijn:
Veel rook uit de carter installatie
Tikkende klep, ook na het stellen
Niet heel veel vermogen hebben
Veel rook onder de oliedop van daan (ook carter lijkt mij)
Verder vind ik het niet heel erg dat hij niet goed op gas loopt.
Ik ben alleen altijd een beetje angstig geweest met een gasinstallatie vanwege de druk en ontbrandbaarheid.
Kunt u mij tips geven waar ik het beste mee kan beginnen?
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Voor de APK zal hij goed op LPG moeten lopen ervan uitgaande dat dat de hoofdbrandstof is.
Je zou kunnen beginnen met: (laten) uitvoeren van een compressietest
Dan weet je meer over de toestand van je motor.
Daarna volgt volgens mij bijna onvermijdelijk actiepunt: motor vervangen
Een LPG installatie kan prima en is veilig mits goed onderhouden.
Ditzelfde geldt uiteraard voor de auto als geheel als je denkt aan remmen, elektra, etcetera.
Als ik het zo hoor, kan het geen kwaad om hem eens door een kenner/specialist na te laten kijken.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
- Berichten: 276
"Lars Rengersen" schreef:
De "symptomen die erg zijn" duiden op een totaal versleten motor.
Voor de APK zal hij goed op LPG moeten lopen ervan uitgaande dat dat de hoofdbrandstof is.
Je zou kunnen beginnen met: (laten) uitvoeren van een compressietest
Dan weet je meer over de toestand van je motor.
Daarna volgt volgens mij bijna onvermijdelijk actiepunt: motor vervangen
Een LPG installatie kan prima en is veilig mits goed onderhouden.
Ditzelfde geldt uiteraard voor de auto als geheel als je denkt aan remmen, elektra, etcetera.
Als ik het zo hoor, kan het geen kwaad om hem eens door een kenner/specialist na te laten kijken.
Dat is nou juist niet het bericht waar ik op zat te wachten..
Rook uit de carterventilatie is het grootste probleem, de rest is wel op andere manieren op te lossen denk ik.
Waardoor kan dit, naast versleten zuigerveren, worden veroorzaakt?
En waaraan kan ik dit zien als ik bijvoorbeeld de kop eraf haal?
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het rijtje wat je noemde:
Duidt op compressieverlies langs je zuigers. Tijdens de verbranding worden de rookgassen langs je zuigers geperst en komen zo in je carter.Veel rook uit de carter installatie
Veel rook onder de oliedop van daan (ook carter lijkt mij)
Ook het feit dat je maar weinig vermogen hebt, duid op compressieverlies.
In het meest gunstige geval ben je even geholpen met vervangen van je zuigerveren.
Maar als je alleen dat doet zal het niet helpen.
Bovendien moet daarvoor het blok er eigenlijk wel uit om lekker te kunnen werken.
En als je het blok er toch al uit hebt voor die ingreep kun je hem beter meteen vervangen.
Oh ja, dat tikken kan ook nog door je distributie komen. Voor het geld van nieuwe tandwielen heb je al bijna een gebruikt blok.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
- Berichten: 276
"Lars Rengersen" schreef:
Een compressietest zal het uitwijzen.
Het rijtje wat je noemde:Duidt op compressieverlies langs je zuigers. Tijdens de verbranding worden de rookgassen langs je zuigers geperst en komen zo in je carter.Veel rook uit de carter installatie
Veel rook onder de oliedop van daan (ook carter lijkt mij)
Ook het feit dat je maar weinig vermogen hebt, duid op compressieverlies.
In het meest gunstige geval ben je even geholpen met vervangen van je zuigerveren.
Maar als je alleen dat doet zal het niet helpen.
Bovendien moet daarvoor het blok er eigenlijk wel uit om lekker te kunnen werken.
En als je het blok er toch al uit hebt voor die ingreep kun je hem beter meteen vervangen.
Oh ja, dat tikken kan ook nog door je distributie komen. Voor het geld van nieuwe tandwielen heb je al bijna een gebruikt blok.
Lars,
De distributietandwielen zijn redelijk nieuw en zijn ook van staal!
Over het weinig vermogen hebben, dit kan natuurlijk ook iets zijn wat tussen de oren zit.
Mijn woon-werk auto is een v70 met d5, die hebben vermogen zat natuurlijk. Dus die vergelijking is ook niet eerlijk.
Daar komt bij, het voelt niet aan alsof de motor bij bepaalde gaspedaal posities of toerentallen inhoudt.
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
in goede staat verkeerd.
Je geeft aan dat de carrosserie in een redelijke staat verkeerd.
m.i. is dit gezien de huidige markt en de lage prijzen voor goede amazons een overweging waard om de auto te verkopen en een betere terug te kopen.
Matige en slechte amazons worden mits redelijk geprijsd namelijk wel verkocht.
Er zijn blijkbaar genoeg hobbyisten die vissen in het aanbod van de loop/sloop amazons.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Clement
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
Ben pas nieuw hier op het forum maar ik heb met pinksteren Ed ontmoet en heeft de garage van de club laten zien. Een revie verteld hij kost bij hem ca € 1200,- en dat lijkt mij als ik het allemaal zo leest wel de moeite waard. In de huidige staat heb je denk ik een veel grotere discount als je wil verkopen en de wagen kan weer jaren mee. Ook heeft het meerwaarde als je dat GAS probleem op laat lossen en dat kan dan gelijk meegenomen worden."Lars Rengersen" schreef:
..
Als je zelf niet goed kunt beoordelen in welke staat de auto verder is, dan zou je kunnen overwegen om een aankoopkeuring te laten doen. Bijvoorbeeld bij Ed in Arhnem .
Ervan uitgaande dat je zelf handig genoeg bent en kunt helpen zou je daar je auto ook aan kunnen pakken.
Volgens mij zijn je hoofdpunten:
- Motor vervangen
- Electra en afsluiters LPG installatie nalopen
Ik denk namelijk niet dat je tank leeg is, maar dat hij bij overschakelen op gas zowel LPG als benzine krijgt.
..
PB Ed zou ik zeggen en dan krijg je een goed advies!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.