- Berichten: 137
Fatsoeneren Laplander
- 17311-dummy
- Premium lid
Minder
Meer
18-03-2024 10:23 #1044447
door 17311-dummy
Beantwoord door 17311-dummy in topic Fatsoeneren Laplander
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 17311-dummy
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 137
18-03-2024 10:25 - 18-03-2024 11:37 #1044448
door 17311-dummy
Beantwoord door 17311-dummy in topic Fatsoeneren Laplander
Laatst bewerkt 18-03-2024 11:37 door 17311-dummy.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 17311-dummy
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 137
18-03-2024 10:33 #1044449
door 17311-dummy
Beantwoord door 17311-dummy in topic Fatsoeneren Laplander
Ik heb er ook LPG in gebouwd onder de achterbank en meteen op kenteken laten zetten.
Het systeem heb ik zo aangesloten dat de vlotter van de carburator omhoog getrokken wordt als ik op LPG rijdt.
Het systeem heb ik zo aangesloten dat de vlotter van de carburator omhoog getrokken wordt als ik op LPG rijdt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 17311-dummy
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 137
18-03-2024 10:36 - 18-03-2024 10:38 #1044450
door 17311-dummy
Beantwoord door 17311-dummy in topic Fatsoeneren Laplander
Daar ik wederom de motor moest gaan uitbouwen voor het vervangen van de nokkenas (steeds weer te veel klepspeling) heb ik hiervoor de auto naar de garage gebracht.
Op dit moment had ik daar zelf niet de tijd voor.
Zij gaven een prijsindicatie van ongeveer 250 a 500 euro.
Meteen de APK laten uitvoeren.
Helaas ging dit niet zo als ik me had voorgesteld.
www.volvokv.nl/forum/algemene-discussies...in-de-garage#1044437
Op dit moment had ik daar zelf niet de tijd voor.
Zij gaven een prijsindicatie van ongeveer 250 a 500 euro.
Meteen de APK laten uitvoeren.
Helaas ging dit niet zo als ik me had voorgesteld.
www.volvokv.nl/forum/algemene-discussies...in-de-garage#1044437
Laatst bewerkt 18-03-2024 10:38 door 17311-dummy.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 17311-dummy
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 137
18-03-2024 10:54 #1044451
door 17311-dummy
Beantwoord door 17311-dummy in topic Fatsoeneren Laplander
Bij het uit de winterstalling halen trok de auto wederom scheef tijdens het remmen.
Zelf maar op onderzoek gegaan.
Nu heb ik ontdekt dat de slangen van de reservoirs naar de hoofdremcilinder inwendig oplossen en zo het remsysteem (gedeeltelijk) verstoppen.
Bij de automaterialen zaak om advies gevraagd.
Zij vertelde dat je een zeer speciale slang nodig hebt die remvloeistof bestendig is.
Deze kost iets van 43 euro per meter.
Heb deze nu toch maar besteld.
Zelf maar op onderzoek gegaan.
Nu heb ik ontdekt dat de slangen van de reservoirs naar de hoofdremcilinder inwendig oplossen en zo het remsysteem (gedeeltelijk) verstoppen.
Bij de automaterialen zaak om advies gevraagd.
Zij vertelde dat je een zeer speciale slang nodig hebt die remvloeistof bestendig is.
Deze kost iets van 43 euro per meter.
Heb deze nu toch maar besteld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 17311-dummy
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 137
18-03-2024 11:26 - 18-03-2024 11:28 #1044452
door 17311-dummy
Beantwoord door 17311-dummy in topic Fatsoeneren Laplander
Zoals je begrijpt moest de nokkenas en klepvolgers ook nog gebeuren.
Hiervoor moet de motor uit de auto of je moet de vooras compleet verwijderen (radiateur kan er anders niet uit).
Ik heb de motor uitgebouwd.
Nu heb ik de kop moeten demonteren om bij de nokvolgers te komen.
Dacht eerst dat ook de oliepomp gedemonteerd zou moeten maar dat was gelukkig niet het geval.
Ik heb de nokken van de nokkenas gemeten en deze hadden qua hoogte toch niet heel veel afwijking.
Deze meetgegevens heb ik nog in de garage liggen en zal ze later toevoegen.
Bij de nokvolgers was er een verschil van ongeveer 2.5mm.
Met name die van de inlaat van cilinder 3 was het slechtste.
Ik heb de schuifmaat op de nokvolgers gelegd zodat je het duidelijk kunt zien.
Inmiddels is de motor weer ingebouwd en rijdt de auto weer.
Buiten het ontluchten van het koelsysteem verliep dit vlekkeloos.
Ik heb uiteindelijk een gaatje van 2 mm in de thermostaat geboord.
Wel nog ff alles afwerken.
Nu rest het interieur en de koets nog.
Hiervoor moet de motor uit de auto of je moet de vooras compleet verwijderen (radiateur kan er anders niet uit).
Ik heb de motor uitgebouwd.
Nu heb ik de kop moeten demonteren om bij de nokvolgers te komen.
Dacht eerst dat ook de oliepomp gedemonteerd zou moeten maar dat was gelukkig niet het geval.
Ik heb de nokken van de nokkenas gemeten en deze hadden qua hoogte toch niet heel veel afwijking.
Deze meetgegevens heb ik nog in de garage liggen en zal ze later toevoegen.
Bij de nokvolgers was er een verschil van ongeveer 2.5mm.
Met name die van de inlaat van cilinder 3 was het slechtste.
Ik heb de schuifmaat op de nokvolgers gelegd zodat je het duidelijk kunt zien.
Inmiddels is de motor weer ingebouwd en rijdt de auto weer.
Buiten het ontluchten van het koelsysteem verliep dit vlekkeloos.
Ik heb uiteindelijk een gaatje van 2 mm in de thermostaat geboord.
Wel nog ff alles afwerken.
Nu rest het interieur en de koets nog.
Laatst bewerkt 18-03-2024 11:28 door 17311-dummy.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 253
18-03-2024 13:07 #1044453
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Fatsoeneren Laplander
Hoi Louis, dat is een goede tip van de remvloeistof bestendige slang. In het andere topic twijfelde ik eraan dat de toevoerslang een van de oorzaken kan zijn van het scheeftrekken bij remmen. Rubberdeeltjes in de hoofdremcilinder zijn niet gewenst. Ik ga binnenkort een hoofdremcilinder vervangen bij een duett en zal dan de toevoerslang ook vervangen. Gr. Albert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 17311-dummy
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 137
18-06-2024 12:00 #1045528
door 17311-dummy
Beantwoord door 17311-dummy in topic Fatsoeneren Laplander
Ondertussen al wat met de auto gereden.
Helaas wil hij niet harder dan 85 km/h met de wind mee.
Volgens de fabrieksspecificaties zou hij 116 km/h moeten kunnen halen.
Ik dacht eerst dat de ontsteking verkeerd zou staan.
Diverse malen gecontroleerd en verschillende afstellingen geprobeerd maar ik kan geen verbetering waarnemen.
Bij de carburateur lijkt ook alles in orde, daar ik op LPG rijdt gaat het ook maar om enkele onderdelen.
Zou het zo kunnen zijn dat mijn distributie 1 tandje verkeerd staat?
Ik zou niet weten wat zo'n motor doet als de distributie net niet goed staat.
De motor lijkt goed te lopen, rookt niet, loopt regelmatig en ook op 4 cilinders.
Iemand nog ideeën?
Groet Louis.
Helaas wil hij niet harder dan 85 km/h met de wind mee.
Volgens de fabrieksspecificaties zou hij 116 km/h moeten kunnen halen.
Ik dacht eerst dat de ontsteking verkeerd zou staan.
Diverse malen gecontroleerd en verschillende afstellingen geprobeerd maar ik kan geen verbetering waarnemen.
Bij de carburateur lijkt ook alles in orde, daar ik op LPG rijdt gaat het ook maar om enkele onderdelen.
Zou het zo kunnen zijn dat mijn distributie 1 tandje verkeerd staat?
Ik zou niet weten wat zo'n motor doet als de distributie net niet goed staat.
De motor lijkt goed te lopen, rookt niet, loopt regelmatig en ook op 4 cilinders.
Iemand nog ideeën?
Groet Louis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3494
19-06-2024 01:19 #1045537
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Fatsoeneren Laplander
Hoeveel toeren maakt hij 85km/hr? Zit de motor aan het maximaal aantal toeren?
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 17311-dummy
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 137
19-06-2024 13:28 #1045541
door 17311-dummy
Beantwoord door 17311-dummy in topic Fatsoeneren Laplander
Ik heb helaas geen toerenteller.
Het lijkt me logisch dat hij zijn maximum toerental niet bereikt, aan de aandrijflijn is immers niets veranderd.
Eens kijken of ik een universele kan aansluiten want dan weten we het zeker.
Als ik komend weekeinde even tijd heb ga ik kijken/meten.
Wat ik me afvraag is hoe zo'n B20 motor loopt waarbij de distributie een tandje verkeerd staat?.
Groet Louis.
Het lijkt me logisch dat hij zijn maximum toerental niet bereikt, aan de aandrijflijn is immers niets veranderd.
Eens kijken of ik een universele kan aansluiten want dan weten we het zeker.
Als ik komend weekeinde even tijd heb ga ik kijken/meten.
Wat ik me afvraag is hoe zo'n B20 motor loopt waarbij de distributie een tandje verkeerd staat?.
Groet Louis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.