Fatsoeneren Laplander

Lees meer
14-05-2023 17:13 #203185 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Fatsoeneren Laplander
Louis, is het een B20? Die heeft de reputatie dat de nokken van de derde cilinder wel eens hard willen slijten. In dat geval vreet hij ook de nokvolger op, en dus moet je dus vaak kleppen stellen. 
Reden, vermoedelijk een verstopt oliekanaal. 
Vergelijk de lifthoogte van de kleppen van de derde cilinder eens met de andere cilinders.
Toen je mij vrijdagavond voorbij reed vond ik hem ook al flink tikken .
Nokkenas kan eruit als het blok erin zit mits je voldoende ruimte hebt aan de voorzijde van het blok. Wel moet de kop eraf want de nokvolgers moeten eruit.
Een goed olie met een hoog zinkgehalte verminderdt de kans op zit soort problemen. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Louis van der Vloet
  • Louis van der Vloet's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
14-05-2023 21:01 - 14-05-2023 21:05 #203190 door Louis van der Vloet
Beantwoord door Louis van der Vloet in topic Fatsoeneren Laplander
Beste Han en mede forumgenoten

Ja het is een B20A
Zou de kleplicht hoogte veranderen?
Ik zat me dit af te vragen omdat buiten de nok de rest van de as toch ook slijt.
Helaas heb ik hier geen ervaring mee, maar probeer overal wel ff over na te denken en te beredeneren hoe en waarom het gebeurd.
Als er een oliekanaal dicht zit hoe maak ik die dan open?
Kun je daar bij komen?
Ik heb er wel speciale olie (20w50) voor klassiekers in zitten.

Groet Louis

 

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2023 21:35 #203192 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Fatsoeneren Laplander
De nok slijt af waardoor de lichthoogte van de kleppen minder wordt => prestaties van de motor neemt af.
Doordat er overmatige slijtage is gaat ook de nokvoger slijten. Zodra je door de geharde laag van de nokvolger heen bent gaat het hard => je moet om de haverklap kleppen stellen. 

Weet niet uit mijn hoofd hoe e.e.a. gesmeerd wordt, daar moet je even de boeken op naslaan. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2023 21:48 #203193 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Fatsoeneren Laplander
Zojuist specificatie  van jouw olie bekeken,  is beslist niet slecht. Zinkgehalte is 800ppm.
Er zijn klassieker  oliën die 1200ppm of hoger halen maar ik kan me niet voorstellen dat jouw probleem  veroorzaakt wordt door de gebruikte oliën.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Louis van der Vloet
  • Louis van der Vloet's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
17-05-2023 09:26 #203206 door Louis van der Vloet
Beantwoord door Louis van der Vloet in topic Fatsoeneren Laplander
Hoi hoi

De smering gebeurt door middel van spatsmering.
Er zijn dus geen (druk) kanaaltjes er naar toe.
Ik heb Tinus Tuning om info gevraagd omdat ik graag een TT3 nokkenas wil monteren.
Hij heeft het ook over de olie alleen spreekt hij over waardes in %%
Jij had het over 1200 ppm en 800ppm, is dit te vertalen naar %%

Groet Louis.

P.s.
Onderstaand het bericht van Tinus Tuning
Er zijn leveranciers van ZDDP als losse toevoeging, maar omdat de werking van ZDDP sterk afhankelijk is van andere additieven in de olie (het gehele ‘recept’) is de effectiviteit lastig te beoordelen. Dit is tevens het geval bij moderne oliën specifiek voor industrie, race of andere zware toepassingen (waaronder diesels en luchtgekoelde motorfietsen). Deze oliën kunnen weer sterker reinigen waardoor de werking van ZDDP weer deels teniet gedaan kan worden. Het is dus mogelijk dat een ZDDP van 0,1% in een ‘classic’ minerale olie, een betere bescherming biedt dan een moderne synthetische ‘heavy duty’ olie met 0,3% ZDDP. De precieze waarde zegt dus ook niet alles. U merkt het: een eenduidig advies is niet te geven. Maar wanneer u weer “een busje olie” aanschaft, is het in ieder geval niet verkeerd om deze informatie in het achterhoofd te houden.
- ELF HTX Retro 2 20W-50: 0.07%
- Liqui Moly Classic Motoroil SAE 20W-50 HD: 0.07%
- Liqui Moly Touring High Tec 20W-50: 0.11%
- MPM classic 20W-50: ca. 0.12%
- Castrol classic 20W-50: ca. 0.16%
- Millers classic 20W-50: ca. 0.20%
- Millers classic High Performance 20W-50: ca. 0.20%
- Porsche Classic 20W-50: ca. 0.18% - Motul classic 20W-50: ca. 0.19%
- Penrite classic 20W-50: 0.21%
- Lucas Mineral and Semi-Synthetic 20W-50: 0.21%
- Bardahl classic 20W-50: 0.22%
- Valvoline VR-1 20W-50: ca. 0.23%
- Chevron Delo 400 LE 15W-40: 0.25%
- MPM Super High Performance Diesel 15W-40: ca. 0.25%
- MPM 20W-50 High Zinc ca. 0.25%
- Swepco 306 20W-50: ca. 0.25%
- Brad Penn 20W-50: ca. 0.25%
- Valvoline VR1 racing motor oil 20W-50: 0.25%
- Brad Penn Grade 1 High Performance 20W-50: 0.29%
- Valvoline HD 20W-50: mogelijk ca. 0.30% (niet exact vrijgegeven)
- Syntics 10W-60: mogelijk ca. 0.30% (niet exact vrijgegeven)
- Motul 300V race 15W-50: ca. 0.30%
- Mobil 1 V-twin 20W-50: ca. 0.33%
- Eurol Power 20W-50 V8: ca. 0.36%
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2023 11:04 #203207 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Fatsoeneren Laplander
ppm = parts per miljoen

O,1% = 1000ppm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.