Fatsoeneren Laplander

  • Louis van der Vloet
  • Louis van der Vloet's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
13-09-2022 10:24 #200159 door Louis van der Vloet
Beantwoord door Louis van der Vloet in topic Fatsoeneren Laplander
Afgelopen weekeinde weer bezig geweest.
We hebben de lierbumper gelast en laten poedercoaten. 
De trekhaak ook maar meteen laten kleuren.
na alles gemonteerd te hebben een paar foto's gemaakt.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Louis van der Vloet
  • Louis van der Vloet's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
13-10-2022 10:50 - 13-10-2022 10:51 #200519 door Louis van der Vloet
Beantwoord door Louis van der Vloet in topic Fatsoeneren Laplander
Inmiddels zijn de motor en versnellingsbak uitgebouwd.
Ik wil de cilinderkop vervangen door een ruil exemplaar dat geschikt is om op LPG te rijden.
Gisteren opgehaald in het VolvoKV club magazijn.
Meteen het een en ander aan onderdelen gekocht zoals een waterpomp, distributie (staal/aluminium), themostaat, pakkingen en alle buizen van het koelsysteem om de motor heen.
Helaas zijn deze buizen bij een C202 wel anders en zal ze moeten aanpassen.
Ik heb voor een koppakking gekozen van 0.8mm dikte om zo een iets hogere compressie te krijgen.
Tevens op twijfelend advies van de shop medewerkers vriespluggen. 
De een zegt als de leidingen om de motor heen verroest zijn zullen de pluggen ook wel slecht/zwak zijn.
Deze pluggen nog nooit bij een auto vevangen dus we gaan weer een ervaring rijker worden.
Ben wel bang voor lekkages achteraf.
Als de motor in de auto zit kom je er ook niet meer fatsoenlijk bij.
De koppeling is een hoofdstuk appart en heb besloten deze te laten reviseren.

Groet Louis.
 
 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2022 01:13 #200525 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Fatsoeneren Laplander
Beste Louis, de oliekoeler zou ik veranderen naar een radiator type nordicar.com/en/product/10796/oil-cooler...-b20-b30-418490.html als je in de bestaande een lek krijgt wat nog al eens gebeurt heb je veel werk.
Ik zou als je naar een snellerre nokkenas overgaat ook aan andere caburatie denken b.v. dubbele SU.
En uitlaat gedeelte in 2inch pijp uitvoeren.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Louis van der Vloet
  • Louis van der Vloet's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
14-10-2022 11:01 #200527 door Louis van der Vloet
Beantwoord door Louis van der Vloet in topic Fatsoeneren Laplander
Hoi Johan.

Dit rare ronde koperen ding is een warmte wisselaar.
Ik weet dat de koeling van een laplander minimaal is en dus zou een oliekoeler een hele goede investering zijn.
Zal het komende weekeinde eens gaan kijken of ik zo'n oliekoeler ergens kwijt kan.
Ik zou graag een TT3 nokkenas willen monteren, helaas zijn deze niet op voorraad.
Als ze op tijd binnen zijn monteer ik er een.
Ik ga een stromberg monteren i.v.m. LPG.
2 carburateurs monteren gaat ruimte technisch een probleem worden.
Je kunt er dan niet meer bij om ze te stellen.


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
14-10-2022 12:48 #200528 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Fatsoeneren Laplander
Hallo Louis,
Heb ooit een vriesplug vervangen omdat  het koelwater uit een klein gaatje in het midden spoot. Peace of cake; de oude verwijderen en met een schraapstaal de zitting rondom zuiver maken. Vervolgens een beetje vloeibare pakking in de sponning aanbrengen, vriesplug monteren en met de bolkophamer een stevige - maar geen extreem harde- klap geven. Je hoort het wel aan het geluid dat ie in de zitting valt. Job done. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2022 00:27 #200534 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Fatsoeneren Laplander
Dit nordicar.com/en/product/2838/oil-cooler-...-140-b18-418490.html zit er bij jou op en dat is een koeler die d.m.v. het koelwater de olie koelt.
En daar hoef je niet zo gelukkig mee te zijn.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Louis van der Vloet
  • Louis van der Vloet's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
16-10-2022 11:36 #200556 door Louis van der Vloet
Beantwoord door Louis van der Vloet in topic Fatsoeneren Laplander
Hoi Johan en mede forumgenoten.

Ik ben er ook helemaal niet gelukkig mee.
Het ding is duidelijk naderhand gemonteerd, erop geknutseld.
Zoals ik heb gezien op het internet zijn waarschijnlijk alle C202's met deze warmte wisselaar uitgevoerd.
Het lijkt me dus door Volvo origineel gemonteerd.
Helaas zijn er diverse onderdelen (stalen koel buizen) aangepast voor de montage.
Deze zijn natuurlijk niet meer leverbaar en de onderdeelnummers zijn ondertussen ook gedelete.
Ik neem aan dat ze gemonteerd zijn voor het koelen van de olie met koelvloeistof omdat ik weet dat de koeling krap bemeten is.
De functie dat de koelvloeistof de olie verwarmd (tijdens het opwarmen van de motor) is mooi meegenomen.
Kan ik die warmte wisselaar gewoon verwijderen?
Dit zou veel werk schelen. 

Groet Louis

 

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2022 11:55 - 16-10-2022 11:57 #200557 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Fatsoeneren Laplander
Volgens mij zijn alle Laplanders (C202, C303, C306 ETC) uitgerust met een oliekoeler.
Immers zij zijn bedoeld om uren lang in zwaar terrein te opereren.  Dus dan is er geen sprake van rijwindkoeling van de olie ( via de carterpan).
Vandaar dat Volvo standaard een oliekoeler heeft gemonteerd. 

Dus als je alleen maar over verharde wegen rijdt kun je hem weglaten.
Echter ga je jouw C202 gebruiken waarvoor hij bedoeld is, dan is een oliekoeler zeer aan te bevelen.

Mocht je oliekoeler ooit lek raken dan kan een goed radiateuren revisisbedrijf hem repareren. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2022 15:45 #200564 door Luuk Misdom
Beantwoord door Luuk Misdom in topic Fatsoeneren Laplander
Hoi Louis, die warmtewisselaar (ofwel oliekoeler) kun je wel verwijderen, maar: 
- Het draadeind waar je oliefilter opzit wordt te lang, daar zul je een nieuwe op moeten zetten (ongetwijfeld voorradig bij de club);
- Kijk even goed naar het koelsysteem wat je eventueel moet bypassen. 
Ik weet dat in de wereld van de C303's er een aantal zijn die het gedaan hebben en het werkt prima, maar wat Han inderdaad zegt, kijk goed naar hoe je e.e.a. gaat gebruiken. 
Mocht je m laten zitten voor nu? Vervang dan de rubberen ring tussen het blok en de oliekoeler vast preventief. 
Succes en leuk hoe je ons op de hoogte houdt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Louis van der Vloet
  • Louis van der Vloet's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
17-10-2022 12:34 - 17-10-2022 12:38 #200576 door Louis van der Vloet
Beantwoord door Louis van der Vloet in topic Fatsoeneren Laplander
Beste medeforumgenote.

Gisteren weer even aan het knutselen geweest.
Als eerste de distributie bekeken.
Hier zag ik een heel vreemd slijtage patroon .
Zal een paar foto's toevoegen.
Ik  vroeg me af of het verstandig is de brandstofpomp preventief te vervangen?
Gaan deze wel eens kapot?
Daarna geprobeerd een afgebroken bout uit het dubbele uitlaatspruitstuk te halen.
Helaas brak een hoekje van het spruitstuk af.
75% van de schroefdraad zit er nog maar dit is te weinig vlees om een bout goed vast te zetten.
Heeft er nog iemand een spruitstuk liggen dat hij of zij wil verkopen?
Ik had al contact opgenomen met het clubmagzijn en deze vroegen zich af of mijn oude nog wel te repareren is.
Dit i.v.m. het ruilsysteem 

Groet Louis. 


   

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.