- Berichten: 137
Fatsoeneren Laplander
- 17311-dummy
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
13-09-2022 10:24 #200159
door 17311-dummy
Beantwoord door 17311-dummy in topic Fatsoeneren Laplander
Afgelopen weekeinde weer bezig geweest.
We hebben de lierbumper gelast en laten poedercoaten.
De trekhaak ook maar meteen laten kleuren.
na alles gemonteerd te hebben een paar foto's gemaakt.
We hebben de lierbumper gelast en laten poedercoaten.
De trekhaak ook maar meteen laten kleuren.
na alles gemonteerd te hebben een paar foto's gemaakt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 17311-dummy
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 137
13-10-2022 10:50 - 13-10-2022 10:51 #200519
door 17311-dummy
Beantwoord door 17311-dummy in topic Fatsoeneren Laplander
Inmiddels zijn de motor en versnellingsbak uitgebouwd.
Ik wil de cilinderkop vervangen door een ruil exemplaar dat geschikt is om op LPG te rijden.
Gisteren opgehaald in het VolvoKV club magazijn.
Meteen het een en ander aan onderdelen gekocht zoals een waterpomp, distributie (staal/aluminium), themostaat, pakkingen en alle buizen van het koelsysteem om de motor heen.
Helaas zijn deze buizen bij een C202 wel anders en zal ze moeten aanpassen.
Ik heb voor een koppakking gekozen van 0.8mm dikte om zo een iets hogere compressie te krijgen.
Tevens op twijfelend advies van de shop medewerkers vriespluggen.
De een zegt als de leidingen om de motor heen verroest zijn zullen de pluggen ook wel slecht/zwak zijn.
Deze pluggen nog nooit bij een auto vevangen dus we gaan weer een ervaring rijker worden.
Ben wel bang voor lekkages achteraf.
Als de motor in de auto zit kom je er ook niet meer fatsoenlijk bij.
De koppeling is een hoofdstuk appart en heb besloten deze te laten reviseren.
Groet Louis.
Ik wil de cilinderkop vervangen door een ruil exemplaar dat geschikt is om op LPG te rijden.
Gisteren opgehaald in het VolvoKV club magazijn.
Meteen het een en ander aan onderdelen gekocht zoals een waterpomp, distributie (staal/aluminium), themostaat, pakkingen en alle buizen van het koelsysteem om de motor heen.
Helaas zijn deze buizen bij een C202 wel anders en zal ze moeten aanpassen.
Ik heb voor een koppakking gekozen van 0.8mm dikte om zo een iets hogere compressie te krijgen.
Tevens op twijfelend advies van de shop medewerkers vriespluggen.
De een zegt als de leidingen om de motor heen verroest zijn zullen de pluggen ook wel slecht/zwak zijn.
Deze pluggen nog nooit bij een auto vevangen dus we gaan weer een ervaring rijker worden.
Ben wel bang voor lekkages achteraf.
Als de motor in de auto zit kom je er ook niet meer fatsoenlijk bij.
De koppeling is een hoofdstuk appart en heb besloten deze te laten reviseren.
Groet Louis.
Laatst bewerkt 13-10-2022 10:51 door 17311-dummy.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3510
14-10-2022 01:13 #200525
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Fatsoeneren Laplander
Beste Louis, de oliekoeler zou ik veranderen naar een radiator type
nordicar.com/en/product/10796/oil-cooler...-b20-b30-418490.html
als je in de bestaande een lek krijgt wat nog al eens gebeurt heb je veel werk.
Ik zou als je naar een snellerre nokkenas overgaat ook aan andere caburatie denken b.v. dubbele SU.
En uitlaat gedeelte in 2inch pijp uitvoeren.
succes
Johan Geers
Ik zou als je naar een snellerre nokkenas overgaat ook aan andere caburatie denken b.v. dubbele SU.
En uitlaat gedeelte in 2inch pijp uitvoeren.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 17311-dummy
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 137
14-10-2022 11:01 #200527
door 17311-dummy
Beantwoord door 17311-dummy in topic Fatsoeneren Laplander
Hoi Johan.
Dit rare ronde koperen ding is een warmte wisselaar.
Ik weet dat de koeling van een laplander minimaal is en dus zou een oliekoeler een hele goede investering zijn.
Zal het komende weekeinde eens gaan kijken of ik zo'n oliekoeler ergens kwijt kan.
Ik zou graag een TT3 nokkenas willen monteren, helaas zijn deze niet op voorraad.
Als ze op tijd binnen zijn monteer ik er een.
Ik ga een stromberg monteren i.v.m. LPG.
2 carburateurs monteren gaat ruimte technisch een probleem worden.
Je kunt er dan niet meer bij om ze te stellen.
Dit rare ronde koperen ding is een warmte wisselaar.
Ik weet dat de koeling van een laplander minimaal is en dus zou een oliekoeler een hele goede investering zijn.
Zal het komende weekeinde eens gaan kijken of ik zo'n oliekoeler ergens kwijt kan.
Ik zou graag een TT3 nokkenas willen monteren, helaas zijn deze niet op voorraad.
Als ze op tijd binnen zijn monteer ik er een.
Ik ga een stromberg monteren i.v.m. LPG.
2 carburateurs monteren gaat ruimte technisch een probleem worden.
Je kunt er dan niet meer bij om ze te stellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sjef van Giersbergen
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 141
14-10-2022 12:48 #200528
door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Fatsoeneren Laplander
Hallo Louis,
Heb ooit een vriesplug vervangen omdat het koelwater uit een klein gaatje in het midden spoot. Peace of cake; de oude verwijderen en met een schraapstaal de zitting rondom zuiver maken. Vervolgens een beetje vloeibare pakking in de sponning aanbrengen, vriesplug monteren en met de bolkophamer een stevige - maar geen extreem harde- klap geven. Je hoort het wel aan het geluid dat ie in de zitting valt. Job done. Succes.
Heb ooit een vriesplug vervangen omdat het koelwater uit een klein gaatje in het midden spoot. Peace of cake; de oude verwijderen en met een schraapstaal de zitting rondom zuiver maken. Vervolgens een beetje vloeibare pakking in de sponning aanbrengen, vriesplug monteren en met de bolkophamer een stevige - maar geen extreem harde- klap geven. Je hoort het wel aan het geluid dat ie in de zitting valt. Job done. Succes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3510
15-10-2022 00:27 #200534
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Fatsoeneren Laplander
Dit
nordicar.com/en/product/2838/oil-cooler-...-140-b18-418490.html
zit er bij jou op en dat is een koeler die d.m.v. het koelwater de olie koelt.
En daar hoef je niet zo gelukkig mee te zijn.
m.vr.gr.
Johan Geers
En daar hoef je niet zo gelukkig mee te zijn.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 17311-dummy
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 137
16-10-2022 11:36 #200556
door 17311-dummy
Beantwoord door 17311-dummy in topic Fatsoeneren Laplander
Hoi Johan en mede forumgenoten.
Ik ben er ook helemaal niet gelukkig mee.
Het ding is duidelijk naderhand gemonteerd, erop geknutseld.
Zoals ik heb gezien op het internet zijn waarschijnlijk alle C202's met deze warmte wisselaar uitgevoerd.
Het lijkt me dus door Volvo origineel gemonteerd.
Helaas zijn er diverse onderdelen (stalen koel buizen) aangepast voor de montage.
Deze zijn natuurlijk niet meer leverbaar en de onderdeelnummers zijn ondertussen ook gedelete.
Ik neem aan dat ze gemonteerd zijn voor het koelen van de olie met koelvloeistof omdat ik weet dat de koeling krap bemeten is.
De functie dat de koelvloeistof de olie verwarmd (tijdens het opwarmen van de motor) is mooi meegenomen.
Kan ik die warmte wisselaar gewoon verwijderen?
Dit zou veel werk schelen.
Groet Louis
Ik ben er ook helemaal niet gelukkig mee.
Het ding is duidelijk naderhand gemonteerd, erop geknutseld.
Zoals ik heb gezien op het internet zijn waarschijnlijk alle C202's met deze warmte wisselaar uitgevoerd.
Het lijkt me dus door Volvo origineel gemonteerd.
Helaas zijn er diverse onderdelen (stalen koel buizen) aangepast voor de montage.
Deze zijn natuurlijk niet meer leverbaar en de onderdeelnummers zijn ondertussen ook gedelete.
Ik neem aan dat ze gemonteerd zijn voor het koelen van de olie met koelvloeistof omdat ik weet dat de koeling krap bemeten is.
De functie dat de koelvloeistof de olie verwarmd (tijdens het opwarmen van de motor) is mooi meegenomen.
Kan ik die warmte wisselaar gewoon verwijderen?
Dit zou veel werk schelen.
Groet Louis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1225
16-10-2022 11:55 - 16-10-2022 11:57 #200557
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Fatsoeneren Laplander
Volgens mij zijn alle Laplanders (C202, C303, C306 ETC) uitgerust met een oliekoeler.
Immers zij zijn bedoeld om uren lang in zwaar terrein te opereren. Dus dan is er geen sprake van rijwindkoeling van de olie ( via de carterpan).
Vandaar dat Volvo standaard een oliekoeler heeft gemonteerd.
Dus als je alleen maar over verharde wegen rijdt kun je hem weglaten.
Echter ga je jouw C202 gebruiken waarvoor hij bedoeld is, dan is een oliekoeler zeer aan te bevelen.
Mocht je oliekoeler ooit lek raken dan kan een goed radiateuren revisisbedrijf hem repareren.
Immers zij zijn bedoeld om uren lang in zwaar terrein te opereren. Dus dan is er geen sprake van rijwindkoeling van de olie ( via de carterpan).
Vandaar dat Volvo standaard een oliekoeler heeft gemonteerd.
Dus als je alleen maar over verharde wegen rijdt kun je hem weglaten.
Echter ga je jouw C202 gebruiken waarvoor hij bedoeld is, dan is een oliekoeler zeer aan te bevelen.
Mocht je oliekoeler ooit lek raken dan kan een goed radiateuren revisisbedrijf hem repareren.
Laatst bewerkt 16-10-2022 11:57 door Han Misdom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Luuk Misdom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 9
16-10-2022 15:45 #200564
door Luuk Misdom
Beantwoord door Luuk Misdom in topic Fatsoeneren Laplander
Hoi Louis, die warmtewisselaar (ofwel oliekoeler) kun je wel verwijderen, maar:
- Het draadeind waar je oliefilter opzit wordt te lang, daar zul je een nieuwe op moeten zetten (ongetwijfeld voorradig bij de club);
- Kijk even goed naar het koelsysteem wat je eventueel moet bypassen.
Ik weet dat in de wereld van de C303's er een aantal zijn die het gedaan hebben en het werkt prima, maar wat Han inderdaad zegt, kijk goed naar hoe je e.e.a. gaat gebruiken.
Mocht je m laten zitten voor nu? Vervang dan de rubberen ring tussen het blok en de oliekoeler vast preventief.
Succes en leuk hoe je ons op de hoogte houdt!
- Het draadeind waar je oliefilter opzit wordt te lang, daar zul je een nieuwe op moeten zetten (ongetwijfeld voorradig bij de club);
- Kijk even goed naar het koelsysteem wat je eventueel moet bypassen.
Ik weet dat in de wereld van de C303's er een aantal zijn die het gedaan hebben en het werkt prima, maar wat Han inderdaad zegt, kijk goed naar hoe je e.e.a. gaat gebruiken.
Mocht je m laten zitten voor nu? Vervang dan de rubberen ring tussen het blok en de oliekoeler vast preventief.
Succes en leuk hoe je ons op de hoogte houdt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 17311-dummy
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 137
17-10-2022 12:34 - 17-10-2022 12:38 #200576
door 17311-dummy
Beantwoord door 17311-dummy in topic Fatsoeneren Laplander
Beste medeforumgenote.
Gisteren weer even aan het knutselen geweest.
Als eerste de distributie bekeken.
Hier zag ik een heel vreemd slijtage patroon .
Zal een paar foto's toevoegen.
Ik vroeg me af of het verstandig is de brandstofpomp preventief te vervangen?
Gaan deze wel eens kapot?
Daarna geprobeerd een afgebroken bout uit het dubbele uitlaatspruitstuk te halen.
Helaas brak een hoekje van het spruitstuk af.
75% van de schroefdraad zit er nog maar dit is te weinig vlees om een bout goed vast te zetten.
Heeft er nog iemand een spruitstuk liggen dat hij of zij wil verkopen?
Ik had al contact opgenomen met het clubmagzijn en deze vroegen zich af of mijn oude nog wel te repareren is.
Dit i.v.m. het ruilsysteem
Groet Louis.
Gisteren weer even aan het knutselen geweest.
Als eerste de distributie bekeken.
Hier zag ik een heel vreemd slijtage patroon .
Zal een paar foto's toevoegen.
Ik vroeg me af of het verstandig is de brandstofpomp preventief te vervangen?
Gaan deze wel eens kapot?
Daarna geprobeerd een afgebroken bout uit het dubbele uitlaatspruitstuk te halen.
Helaas brak een hoekje van het spruitstuk af.
75% van de schroefdraad zit er nog maar dit is te weinig vlees om een bout goed vast te zetten.
Heeft er nog iemand een spruitstuk liggen dat hij of zij wil verkopen?
Ik had al contact opgenomen met het clubmagzijn en deze vroegen zich af of mijn oude nog wel te repareren is.
Dit i.v.m. het ruilsysteem
Groet Louis.
Laatst bewerkt 17-10-2022 12:38 door 17311-dummy.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.