- Berichten: 311
Het (meestal) rijdende Amazon project en de student met twee linker handen
- Rik Tuin
- Offline
- Elite-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Stijn v.d. Linde
- Offline
- Moderator
- Berichten: 458
Ik heb een stukje slecht ontvet dus ben ook van plan om het los te zoeken om dat te herstellen
Verder ben ik er nog super gelukkig mee. Het ziet er wat heftig uit in de nacht, maar liever dat dan een bumper in de kofferbak tijdens het remmen
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 311
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Stijn v.d. Linde
- Offline
- Moderator
- Berichten: 458
Ik heb deze vooral gekozen omdat hij goed zichtbaar is als hij aan is en goed onzichtbaar als hij uit is. Zo'n rechthoekige rode lamp voor de ruit knutselen vind ik persoonlijk niks. In de nacht ziet het er dan extremer uit, maar dat mag dan ook wel met de kleine lampjes. Als de pipo achter mij op zijn telefoon tijdens het rijden schrikt van het licht en ook netjes remt, ben ik blij
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 311
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Stijn v.d. Linde
- Offline
- Moderator
- Berichten: 458
Verder heb ik het door mijzelf genoemde 'winter pack' klaar. Ik kan dus uitkijken naar een comfortabele winter!
Wat heb ik gedaan?
Eerder plaatste ik al een 'motorvärmare' van Aliexpress omdat die een motortje heeft die ook echt rond pompt. Het ding komt uit Rusland dus dat zit wel snor. Afgelopen winter werkte het geweldig en startte de motor snel op LPG
Eerst met de stekker, maar later dankzij de Biltema een echte aansluiting:
In een klein elektra doosje van Conrad de kabels verbonden en zo was stap 1 afgerond (zie eerste foto). De vorige winter was toch nog niet comfortabel omdat de ruiten bevroren zijn en voordat de kachel die ontdooid heeft, ben je wel even verder. Daarom opnieuw het grote blauwe Biltema boek opengeslagen en ook de kupé värmare gekocht.
Alles van de Biltema is een duur geintje en de originele kabel had ik al geknipt om het Aliexpress geval te monteren, dus ben ik voor de goedkopere optie gegaan: Verwarming van de Biltema, aansluiting van de bouwmarkt. Ik heb een buitenstopcontact vlak onder het dashboard plankje gemonteerd achter de bekleding en die aangesloten op het inmiddels bestaande doosje onder de motorkap.
Op de oprit een stopcontact die via Domoticz is te bedienen en zo kan ik mijn Amazon bedienen zoals een moderne Volvo dat ook kan. Ik ben er blij mee, nu hopen dat het ook echt goed werkt. Laat de kou maar komen!
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Stijn v.d. Linde
- Offline
- Moderator
- Berichten: 458
Mijn Ama had de eigenschap om tijdens het optrekken totaal dood te slaan en dan bokkerig weer op gang te komen. Na het reinigen van de carburateur met veel prut in het filter boven de vloternaald (ja daar zit een filter bij een Zenith), hoopte ik dat het probleem weg was, maar helaas... Het probleem was verschoven: in plaats van bij het optrekken in de eerste versnelling, gebeurde het nu bij het opschakelen naar de tweede. Vreemd.. De staat van de carburateur lijkt goed op een slecht membraam van de 'economizer-valve' na. Wat die 'valve' doet is mij niet duidelijk.. Haynes schrijft er wat over, maar misschien ben ik daar nog niet technisch genoeg voor . In ieder geval preventief een setje bij de club gekocht en wachten maar!
Ondertussen ben ik naar een gasboer gereden om de LPG-installatie eens op afstelling te controleren. Die lijkt goed, maar ik voorkom liever verbrande kleppen en het kan geen kwaad dacht ik.
Tijdens het meten bleek het mengsel vééls te arm. Volgens de gasboer moet een bepaalde waarde rond de 1% zitten en die van mij zit meer bij de 0,2%. Afstellen dus, maar het rijker zetten zorgde voor meer toeren en daar start het probleem: de stationair schroef is al helemaal ingedraad! De gasboer controleerde of er sprake was van valse lucht, maar dat was er niet. In mijn Zenith is bovenaan een gat geboord waarin een pijpje zit waardoor het gas in de carburateur komt. Kennelijk wordt er onvoldoende gas aangezogen om de auto op een normaal mengsel af te kunnen stellen. De gasboer adviseerde om een gasmengstuk te zoeken omdat die dat wel eens zou kunnen verhelpen. Met gratis advies (omdat de gasboer zo'n auto ook wel een keer leuk vond) het internet op. Bij Nordicar hadden ze achterop de plank gelukkig nog zo'n gasmengstuk voor een Zenith dus die besteld en ook daar gevraagd hoe zij erover denken. Ook de mannen van Nordicar zeiden dat dit echt wel een verandering zou moeten brengen dus ook op het gasmengstuk was het wachten geblazen.
Vandaag begonnen met monteren van de spulletjes
1. Economizer-valve: 100 punten: alle vreselijke symptonen zijn weg en de auto trekt normaal op zonder bokken!
2. Kleppen stellen omdat die ook aan de beurt waren
3. Compressie meten: mijn ouders hebben een meter cadeau gegeven en het kan geen kwaad. Cilinder 1, 2 en 4: 11 bar, cilinder 3 op 9 bar... oei.. balen, maar de auto rijdt er niet minder op. Aandachtspuntje voor de toekomst dus!
4. Het oude gas-pijpje verwijderen, gat dichten en het nieuwe gasmengstuk monteren: dat ging voortreffelijk totdat ik erachter kwam dat ik een ander verloop moet hebben. Volgende week dus nieuwe slangen en een afstelregelaar scoren en afstellen maar.
Al met al weer heel erg veel geleerd. Vooral de toch wel intimiderende carburateur (voor een startende sleutelaar althans) vond ik mooi om die eens van binnen te zien met alle spoeiers en klepjes.
Het LPG-deel wordt vervolgd!
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Stijn v.d. Linde
- Offline
- Moderator
- Berichten: 458
Oeps Johan, helemaal vergeten te reageren, my bad! Met olie op de zuigers geen enkel verschil dus ik blijf lekker rijden en olie schenken (want daar houdt hij ook van). Als ik geen student meer ben en vaste inkomsten heb komt dat wel aan de beurt.Ook met olie op de zuiger 9 bar?
m.vr.gr.
Johan Geers
Dan direct een update. Ik was voorheen groot voorstander van de FM-transmitter, maar heb die van mij met pensioen gestuurd. Ik had eem constante jank toon op de achtergrond die gelijk loopt met het toerental dus het was niet alles.
De radio zelf kan alleen Radio 10 ontvangen door een niet-ideale antenne dus gezocht naar iets anders. Een bluetooth versterker blijkt een goede oplossing. Via Amazon de Nobsound NS-10G (ook op Aliexpress maar langere levertijd) besteld en dat werkt grandioos! Het kan natuurlijk altijd mooier, maar effectief is het wel. Jet ding werkt onafhankelijk van de radio dus die is er nu meer voor de sier, maar dat vind ik ook wel passen zo.
Tot slot een mooie aankleding van de hoedenplank, ook nog eens van mijn schoonmoeder dus zo blijkt maar weer dat niet alle schoonmoeders zo erg zijn . Grapje natuurlijk!
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Ik zou alvast maar naar een ander motor gaan kijken ben je op de zaak voorberijdt want wacht je op het moment dan gaat het je veel kosten een tweede hands motor kan uitkomst bieden voor een student.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.