Het (meestal) rijdende Amazon project en de student met twee linker handen

Lees meer
24-12-2019 07:40 #186337 door Stijn v.d. Linde
Ondertussen staat de volvo alweer mooi thuis op de oprit. De laatste kleine dingen kosten veel tijd: spatlappen monteren + het plaatje rechts achter waar die aan zit, dreunplaten plakken, lijsten monteren, wielkast er weer in, koplampen afstellen en dan nog ff wassen. Maar..... Het resultaat mag er dan ook zijn.


Onder de auto de kokerbalken binnen ingespoten en nog even het een-na achterste rubber goed gemonteerd. Ik had dat wel is geprobeerd met de auto op assteunen maar door een gebrek aan handen en ruimte nooit op de goede plek gekregen. De uitlaat kon tegen de as klapperen en dat leek me nou geen goed idee. Met wat extra handen lukte het gelukkig onder de brug!

Daar in de buurt zitten ook twee kleine ronde rubbertjes bij een lager halverwege de as naar achteren. Die hadden hun beste tijd gehad dus maakte ik een tripje naar de VKO. Erg leuk en mooi om eens te zien waar ik nou altijd bestel (en wat hebben ze gigantisch veel!).
Goed, voor nu is het geklus weer even klaar. Tijd om het te documenteren op de laptop en genieten!
Tot een volgende update!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
24-12-2019 13:02 #186340 door Cor Kraaijeveld
Mooi resultaat Stijn en gezellig dat je even kwam buurten in Elshout!

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2020 14:17 #186502 door Stijn v.d. Linde
Hoi allemaal,

De Amazon heeft er alweer een paar KM opzitten. Het volgende project ligt alweer klaar: een motorverwarming! In de slang naar de verdamper komt een slangverwarmer (aliexpress) met een motortje. Bij de Biltema in Zweden de aansluitingen gekocht (stuk goedkoper dan hier in NL). Het plan is om met een relais ook de kachelmotor te kunnen schakelen zodat het interieur ook wordt verwarmd (niet vergeten de kraan open te zetten). Gisteren getest of hij wel goed doorstroomt als het motortje stil staat maar dat lijkt wel het geval.
Eerst even knallen voor de tentamens van januari en daarna weer aan het geknutsel!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2020 16:58 #187202 door Stijn v.d. Linde
Ondertussen staat mijn Amazon op op Autoblog!


Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-03-2020 21:59 - 07-03-2020 21:59 #187362 door Stijn v.d. Linde
Productieve weekenden:
Met dank aan uitleg van Niek de Boer nieuwe rubbers voor de ophanging van de cardanas erin gedrukt!
En mijn standkacheltje zit op zijn plek + aansluiting achter de bumper (mede mogelijk gemaakt door Biltema in Zweden). Maar.......
Start je auto zo slecht dan Stijn?
Nee absoluut niet, maar het kan altijd makkelijker in de kou. Bovendien is een warme motor altijd beter!
De standkachel komt van Ali (2000W)
Kabels van Biltema. Bevestigings plaatjes voor de kachel en de stekker dankzij Opa, op 83e leeftijd nog in de weer met een lasapparaat en RVS!
Koelwater slang na kachel is in no time 43 graden. De koude kant van de verdamper wordt binnen no time 25 graden.
Leuk om te proberen. Voor de volgende winter een stopcontact op de oprit en hij kan in gebruik!
Zou ik nu op de parkeerplaats van elektrische auto's mogen staan nu ;-) ?
Zie de foto's!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2020 22:46 #188038 door Stijn v.d. Linde
Weer een update. Tijdens het schoonmaken van de Ama kwam ik achter twee dingen: mijn hoofdcilinder van de koppeling lekt & de waterpomp lekt. Als beginnende sleutelaar heb ik Cor weer gevraagd om hulp en met een beschrijving via Whatsapp durfde ik het aan. Waterpomp, cilinder voor de koppeling besteld en gelijk maar de leiding van de koppeling en de slang naar de slave-cilinder besteld. Nieuwe slangen voor het koelsysteem en wat rubbertjes voor oliedop en carterventilatie. Mijn Amazon gebruikt altijd al een beetje olie en de carterventilatie schoonmaken is het minst wat ik kan doen. Snel kwam ik erachter dat er helemaal geen rubber bij het eitje zit, terwijl die er wel hoort te zitten; misschien was daarom de rechterzijde van het blok meer zwart/vettig dan rood.

Dankzij de superhelden van de shop in Elshout had ik de onderdelen in huis voor het weekend van start ging en dus begon ik met knutselen. Ik beschik niet over een brug en als gierige student ook niet over 4 assteunen (wel twee), maar via Marktplaats heb ik twee oprijbruggen gescoord. Ik ben nog een beetje lenig dus zo kon ik het wel aan. (ja ik plaats blokken achter de auto + handrem + in versnelling)

Eerst demonteren en als beginnende sleutelaar maak je dan gelijk ALLES los zodat je niet tussentijds kan stoppen als het tegenzit.

Al snel kwam ik erachter dat mijn radiateur al eens onder handen was genomen door iemand die heel erg van kitten houdt. De zijkant met bevestigingspunt was al eens vastgeplakt op die manier. Bovendien zag ik een scheurtje rond de hals waar de retourslang op zit.... daar had ik niet op gerekend. Gelukkig heeft mijn opa een ouderwetse soleerbout en dus heb ik hem naar hem gebracht en op afstand aangegeven waar het lek zit (hij is inmiddels dik in de 80 en met corona ben ik toch voorzichtig).

Aan het eind van de dag had ik hem terug, gesoldeerd en al & klaar voor een dun laagje zwarte lak. In de tussentijd heb ik de koppelingsleiding en cilinder vervangen. Best een naar klusje om het vast te krijgen halverwege door het oogje heen. Bij de eerste keer proberen zat hij nog niet vast genoeg en dan krijg je bijna DOT 3 in je oog, ook geen pretje maargoed, it's all a learning proces. Uiteindelijk lekvrij en eindelijk kraakheldere olie in het reservoir, bij de vorige cilinder was het meer een soort drap binnen een paar weken na het verversen van de olie.

I.v.m. Corona rijd ik nu dagelijks met de Ama naar mijn stage en dus kwam het spannende werkje: de waterpomp monteren + lekvrij houden. Na wat gehannis met rubbers en de pakking zit hij erop en is hij lek vrij! Dat voelt goed!

Kleppen stellen, carterontluchting schoonmaken (versie die het dumpt op de straat) en dat was nodig ook! Wat een smurrie komt daar uit zeg. Ook de oliedop opengemaakt en schoongemaakt. Het kan me eigenlijk niet voorstellen als die zooi voor problemen heeft gezorgd.

Met een voldaan gevoel stap ik de volgende dag in de auto, ik rij terug naar huis en bij thuiskomst: olie op oprit (sorry paps en mams).... shoot kleppendeksel niet goed aangedraaid. In de loop der jaren heeft iemand hem ooit redelijk krom gedraaid en met veel proberen is hij lekvrij te krijgen, maar........ dat was ik even vergeten. Na een avondje test rijden, aandraaien, testrijden enz. het gelukt! Geen druppels meer! Mijn Amazon zweet een beetje, maar is niet meer incontinent!

Zo leer ik toch elke keer weer een beetje bij. Op naar het volgende project!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2020 10:18 #188074 door Joop Verhagen
Mooi werk Stijn!

'65 Amazon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2021 14:40 #192209 door Stijn v.d. Linde
Het is al weer even geleden dat ik hier iets heb geschreven, dus bij deze.
De Amazon begon langzaam elektrische storingen te vertonen. Het knipperlicht knipperde heel langzaam wanneer de kachel aan ging etc. (het was geen knipperen te noemen).
De dynamo had al eens eerder kuren gegeven dus ben ik naar een lokale dynamoboer gereden om hem te laten testen. 13,9V dus niet helemaal gezond meer, maar dat zou niet voor telkens een lege accu moeten zorgen. Na een tip van Cor bleek het toch bij de aansluiting van de startmotor te zitten. Goed schoongemaakt en weg waren de problemen, maar toch had ik het idee dat het knipperlicht eerder beter werkte.

Ondertussen heb ik van vrienden een mooie set verstralers gekregen en waarschuwde de dynamoboer mij al: plaats die dingen niet met deze dynamo (35A) want dat gaat niet goed.
Ik besloot daarom een dynamo te kopen van 55A met een aangepaste beugel en ingebouwde regelaar (net als de vorige). De verkoper garandeerde mij dat de V-snaar zou passen, maar dat bleek niet het geval.
Om de schakelaars in de auto een beetje te sparen bedacht ik toen dat het beter was om het in een keer goed aan te pakken en dus heb ik een extra zekeringkast en relais besteld bij Rick Donkers. Opa zorgde opnieuw voor een mooi beugeltje dus ik kon aan de slag!
Het resultaat:


In het midden heb ik ruimte over voor eventueel extra relais + het grootlicht / sein relais in mijn auto. Dit is een bistabiel relais (ik heb geen voetschakelaar meer). Zoals jullie weten doe ik alles zoveel mogelijk 'on a budget' en ik kon dit relais moeilijk vinden of hij kostte me + 100 euro dus besloot ik de oude te houden; die doet het ook nog prima.
Dimlicht, brandstofpomp brandstofkraan / LPG instalatie, grootlicht, stadslichten en achterlicht, achteruitrijlicht en claxon los geschakeld en dat maakt toch wel een behoorlijk verschil.


Na een middagje solderen zit alles op zijn plek op het achteruitrijlicht en de stadslichten/achterlichten na. Mijn laatste tentamens komen eraan dus dat komt op een later moment.
De verstralers van Wipac zijn gemonteerd met beugeltjes van de club. Als kabelhoes heb ik gekozen voor nylon; ziet er mooi uit en is stevig!


PS. ja ja... op de voorgrond licht een hamer en nee ik mep mijn auto er niet mee, wel de bumperbouten om ze eruit te krijgen ;)




Tot de volgende!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
24-01-2021 16:20 - 24-01-2021 17:10 #192212 door Cor Kraaijeveld
Goed gedaan Stijn;

Alhoewel de verlichtingschakelaar van de amazone robuust is uitgevoerd, is het niet te voorkomen dat de contacten inbranden.

Met een relais heb je maar een geringe stuurstroom door de schakelaar.

Daarom is het goed in ieder geval groot-en dimlicht dmv een relais te schakelen Ook de claxon schakelen met een relais scheelt veel storingen.

Overigens erg leuk dat je moderator bent geworden; zonder vrijwilligers geen vereniging!

Succes met de tentamens en wellicht tot snel!


gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2021 17:08 - 24-01-2021 17:08 #192218 door Stijn v.d. Linde

Cor Kraaijeveld schreef : Goed gedaan Stijn;

Alhoewel de verlichtingschakelaar van de amazone robuust is uitgevoerd, is het niet te voorkomen dat de contacten inbranden.

Met een relais heb je maar een geringe stuurstroom door de schakelaar.

Het is daarom aan te bevelen in ieder geval groot-en dimlicht dmv een relais te schakelen Ook de claxon schakelen met een relais scheelt veel storingen.

Overigens erg leuk dat je moderator bent geworden; zonder vrijwilligers geen vereniging!

Succes met de tentamens en wellicht tot snel!


gr. Cor.


Heb ik gedaan Cor, bij mijn auto hebben ze dus de voetschakelaar weggehaald en zorgt de seinschakelaar (knipperlichtpook) voor grootlicht als de lampen aan zijn en hij seint als de lampen uit zijn.
Vervolgens zat er een bistabiel relais tussen. Ik heb het nu zo aangesloten dat de knipperlichtpook het bistabiel relais aanstuurt. De uitgaande pinnen van het bistabiele relais (normaal hoofdstroom) sturen elk 1 relais aan (1 voor grootlicht en 1 voor dimlicht). Op die twee relais zit dus 12V van een nieuwe zekeringkast die doorgaat naar de verlichting.
Als het goed is gaat er dan geen hoofdstroom meer over de schakelaar, op het stadslicht en achterlicht na (die moet ik nog doen).
3 relais totaal dus voor het grootlicht en dimlicht. Ik moest er ook 2x over nadenken toen ik het bedacht, maar met de tekeningen in 'documentatie' was het goed te doen!

Als moderator kan ik mooi in de gaten houden of je je een beetje gedraagt Cor ;) ;) ;) :lol:

Tot snel!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.