Zenith VN36 Carburateur probleem of afstelling?

Lees meer
13-09-2021 20:51 #195658 door Stijn v.d. Linde
Zenith VN36 Carburateur probleem of afstelling? is gemaakt door Stijn v.d. Linde
Hoi allemaal,
Mijn Amazon rijdt op LPG, maar dat is ongunstig op vakantie in Zweden. Op benzine rijdt hij echter niet erg comfortabel, althans bij het optrekken niet. Het gaat daarbij om een Zenith carburateur (VN 36)
Het wegrijden gaat goed, maar eigenlijk net als ik in de tweede versnelling zit, lijkt de auto helemaal dood te vallen waarna hij zich schokkend bedenkt en toch maar weer verder gaat.
Het is alsof hij zich plotseling verslikt. Ik dacht eerst dat dit misschien door de 'acceleration pump' kon komen, maar ook bij langzaam optrekken gebeurt dit.
Nu heb ik mijn carburateur afgelopen weekend helemaal schoongemaakt (althans vooral de binnenkant) en daar zat net voor de vlotternaald enorm veel troep bij het filtertje. Ik heb dat eruit gehaald en alles gereinigd met carburateur reiniger, maar nog steeds hetzelfde probleem.
Het enige wat er minder goed uitzag was het membraam van de 'economizer valve'. Dat plaatje heeft zijn beste tijd gehad en op een plek kan ik er bijna doorheen kijken. Nu de hamvraag:
Wat doet dat ding? In het werkplaatshandboek en Haynes lees ik erover, maar ik begrijp het niet.
Kan dat slechte membraam de oorzaak zijn of zou het afstelling kunnen zijn?

Dank voor de reacties!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-09-2021 12:32 #195787 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Zenith VN36 Carburateur probleem of afstelling?
Niemand met een Zenith die dit herkent?

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-09-2021 13:42 #195788 door K. Schuurman
Beantwoord door K. Schuurman in topic Zenith VN36 Carburateur probleem of afstelling?
ook naar brandstofpomp gekeken?kan ook vervuild zijn ,ook even de brandstofleiding richting de tank goed doorblazen en daarna een filtertje net voor de brandstofpomp zetten(in de aanzuigleiding(niet erna)

mvg klaas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-09-2021 13:52 #195789 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Zenith VN36 Carburateur probleem of afstelling?
Hey Klaas, er zit een elektrische brandstofpomp op mijn auto dus e.e.a. loopt wat anders bij mij. 
Zou het in geval van vuiligheid niet altijd/ook op hoge toeren moeten voorkomen en niet alleen op 1 moment tijdens het optrekken?
Ik ga het wel proberen! Dank voor de tip.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2021 15:38 - 24-09-2021 15:39 #195804 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Zenith VN36 Carburateur probleem of afstelling?
Stijn, heb zelf niet al te veel "hands on experience" op de Zenith carburateur. Maar mijn verdenking gaat in eerste instantie toch uit naar inwendige vervuiling. Denk dan ook aan het goed functioneren van de vlotternaald. Die is gevoelig voor de moderne benzine
De exacte werking van de econimizer valve is mij helaas ook niet bekend, Haynes schrijft wel dat die goed moet aansluiten op het carburateurhuis.
Als je gedegen wilt fout zoeken dan moet je weten wat je mengsel doet onder diverse omstandigheden. Eem CO2 meter is voor de meeste hobbyisten te hoog gegrepen. Een verantwoord alternatief is een zogenaamde "COLORTUNE" bougie van Gunson. Dit is een bougie waar je doorheen kunt kijken, aan de hand van de kleur van de verbranding kun je zien of je mengsel te arm of te rijk staat. Dat geeft je dan een indicatie om verder te zoeken.
Succes

Er zijn nog wel onderdelen te krijgen bij  Burlen Carburateur onderdelen  volgens mij zit daar ook de economy valve bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2021 18:33 #195806 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Zenith VN36 Carburateur probleem of afstelling?
Hoi Han!
Dank! Ik twijfel al een poosje over een setje van Colortune, maar omdat ik af en toe op benzine rijd, heb ik daar niet veel haast mee. Weet jij of je de Colortune ook voor LPG kan gebruiken?

Zoals geschreven zag ik bij het schoonmaken eigenlijk niks opvallends. Dat hoopte ik al omdat ik zonder ethanol rijd (overigens blijkt OK nu ook 98 met 0% ethanol te hebben ).

​​​​​Dan een algemene vraag voor lering en vermaak (als niet-kenner):
Als ik het probleem alleen ervaar bij een motor onder last (rijdend), in hoeverre kan ik dan de colortune gebruiken? Dan staat de auto immers stil en is er geen last. Maakt dat dan nog uit of kan het überhaupt niet wat ik zeg?

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2021 20:11 #195807 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Zenith VN36 Carburateur probleem of afstelling?
Kijk maar naar de vlam van het gasfornuis in de keuken, als de pit niet goed is dan wordt die vlam ook geel van kleur. Dus in principe werkt zo'n colortune op alle soorten brandstof.
Optimale verbranding is 1kg brandstof op 14,7 kg lucht. Omdat het soortelijk gewicht van LPG lager is dan dat van benzine, heb je dus meer LPG nodig om de zelfde hoeveelheid energie op te wekken. Bij deze is dus het meerverbruik van LPG verklaard (en snap je ook waarom een diesel zo zuinig is want het soortelijk gewicht van diesel is erg hoog) By the way. LNG (aardgas) wordt verkocht per kilo en niet per liter. LNG heeft een erg laag soortelijk gewicht; als ze dat per liter zouden beprijzen dacht kocht geen hond het.

Verder schrijf je dat het probleem zich vooral voor doet onder belasting.
Ga er maar vanuit dat je mengsel onder deellast ook niet goed is; zou je dus met een colortune moeten kunnen zien. Onder deellast loopt een Volvo red-block motor altijd; problemen openbaren zich pas als je wat inspanning van hem vraagt.
Een vriend van mij is ooit half Noorwegen doorgereden op 2 cilinders....... Die sukkel had twee bougiekabels verwisseld.

Ofwel, alles netjues afstellen en dan komt het goed. Enhoud ook de juiste volgorde aan.
  1. Kleppen stellen
  2. Ontsteking afstellen
  3. Dan pas aan je mengsel gaan draaien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2021 20:39 #195808 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Zenith VN36 Carburateur probleem of afstelling?
Haha dankjewel Han!
Dan ga ik op zoek naar iemand die mij kan laten zien hoe je de ontsteking afstelt. Ik weet alleen dat ik elektronische ontsteking heb (geen 123) dus dan weet jij genoeg van mijn kennis-niveau, maar.... al doende leert men! 
Moet je de ontstekking overigens afstellen om de zoveel tijd of is dat een constante zodra hij goed staat (wellicht een domme vraag maar ik stel hem lekker toch!)?
Ik rijd gelukkig niet op 2 cilinders en op LPG loopt hij prima (althans dat hoor ik kenners zeggen) dus het kan altijd erger  . Bij de eerst volgende mogelijkheid ga ik me eens aanmelden voor een 'afstel-dag'. Dan kan ik in ieder geval een keer kijken.
Voor nu rijd ik maar gewoon lekker verder op LPG want ik wil 10 oktober wel naar 'verre' westen kunnen touren   Zie ik jou daar ook?

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2021 02:51 #195810 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Zenith VN36 Carburateur probleem of afstelling?
Wat wel is met colortune als je het bransstof mengsel afstelt krijg je bruine bougie's.
Op zich goed, maar ik kreeg het effect nadiesllen, heb bij mij de carburators wat armer afgesteld waardoor het nadiesslen verdween.
Heb nu krijtgrijze bougies wat volgens insiders goed is.

Voor de rest ben ik heel blij met mijn colortune is een must in je gereedschap collectie.

Dus daar moet je rekening mee houden als je colortune gebruikt.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2021 16:13 #195823 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Zenith VN36 Carburateur probleem of afstelling?
Dank Johan!!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.