Het (meestal) rijdende Amazon project en de student met twee linker handen

Lees meer
08-02-2022 13:37 #197705 door Fred Kok
Beste Stijn,
' Heb zoeven een onderdeel verkocht aan Renny verver, maar mijn antwoordt / bank nr etc is niet op persoonlijke berichten terechtgekomen, maar bij de algemene discussie "RECENT" zou je dat voor mij kunnen verwijderen?
 Bij voorbaat dank Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2022 13:39 #197706 door Stijn v.d. Linde
Hoi Fred,

Direct gedaan!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2022 13:41 #197707 door Fred Kok
Stijn Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2022 19:13 #198857 door Stijn v.d. Linde
Inmiddels valt er weer heel wat te vertellen over mijn Amazon. Op een mooie dag onderweg naar huis vanuit Nijmegen (in de file) begon de motor plotseling behoorlijk te ratelen. Blauwe rook kwam uit alle kieren rondom de motorkap, maar de auto liep verder normaal.
Voorzichtig op een veilige plek stil kunnen zetten en telefonische bijstand gezocht bij Cor. Het geluid leek sterk op een versleten distributie en bij controle leek er ook een heel klein beetje speling op te zitten. Of de ANWB bellen en laten slepen of heel langzaam naar huis rijden (ik was toch al behoorlijk in de buurt). Na voor dat laatste te hebben gekozen was het geratel plotseling weer weg. De motor reed eigenlijk zoals altijd. 

Daarna dus begonnen met het controleren van zaken. De distributie had verschillende happen in het fiber tandwiel, maar waren grotendeels heel. Er zat geen enkele speling op. De oliespoeier deed het goed en sproeide ook de oprit onder dus dat leek mij niet de oorzaak.
De compressiemeting gaf het verlossende antwoord: 11 bar op alle cilinders, behalve op cilinder 3 waarvoor Johan waarschuwde (zie enkele berichten terug). Die was plotseling van 9 naar 3 bar gezakt. Samen met de blauwe rook uit alle gaten waar het niet hoort te komen, kon ik wel tot de conclusie komen dat de zuigerveren het hebben begeven. Helaas...., maar met zo'n oud (nog origineel) blok zit dat er een keer aan te komen. Ik zou kunnen doorrijden want hij lijkt eigenlijk te rijden zoals van ouds, maar inmiddels spuwt hij evenveel blauwe rook uit de oliedop, carterventilatie en de uitlaat dat dat gewoonweg asociaal is. Ik wil geen milieuactivisten achter mij aan hebben (wat terecht zou zijn)  . In ieder geval heb ik mij weer verbaasd over hoe goed een B18A op praktisch 3 cilinders loopt.
 
Dit is het oude blok, hij dronk al aardig wat olie en lekte op diverse plaatsen. Dat is ook wel te zien. Het olieverbruik was al tijden 1 liter op 500-600 km.

Opties waren dus om het blok te reviseren of voor een 'upgrade' te gaan. Het oude onderblok kan ik dan altijd nog tot tafel ombouwen zodat ik over de oude nummers beschik (en wie zegt nou nee tegen een B18 tafel?  ). 
Hoewel een revisie altijd aan de prijs is, leek me dat het meest veilig omdat mijn B18 had bewezen dat een oude motoer altijd plotseling de geest kan geven. Als ik het doe, laat ik het dan ook maar in een keer goed doen want ik wil echt in een Amazon blijven rijden!


Samen met Ed heb ik afgesproken om een B20 uit een 140 te reviseren met hoge compressie, Stromberg carburateur, Simons uitlaat en TT3 nokkenas. Het uitbouwen en inbouwen doen we samen, diverse delen van mijn oude blok hebben we hergebruikt omdat deze nog nagenoeg nieuw waren (denk aan drukgroep/koppeling). Ook het oude koppelingshuis met hydraulische koppeling is hergebruikt.
 
Het nieuwe blok nog uit de auto
 
Het nieuwe blok weer in de auto

Sinds gisteren rijdt hij eindelijk weer! 

Nu is het alleen nog tijd om het Sahara zand en vetvlekken. Dan kan in weer lekker rijden!

Het was een mooi technisch project waarvan ik ontzettend veel heb geleerd.

Veel dank aan Ed!

Ps1. of de B18 tafel er echt gaat komen moet ik nog bezien. Ik zal het melden als hij er komt  .
Ps2. ik heb diverse delen van een Amazon B18A nu te koop waaronder:
- Zentih VN36 carburateur: in 2022 voorzien van nieuwe pakkingen, niet helemaal origineel omdat de gasboer er een gat in had geboord voor LPG (die is vakkundig dichtgemaakt). Lopend gedemonteerd. Hij zweet niet door de behuizing heen (het kwaaltje van de Zenith)
- Gasmengstuk voor een Zenith VN36 inclusief montagemateriaal. Deze worden schaars!
- Spruitstuk (gebruikt)
- Carterventilatie open systeem (gebruikt)
- Luchtfilter Zenith VN36 (gebruikt)
- Wat er verder op een B18A zit in overleg 

Ik zal t.z.t. advertenties plaatsen op het forum, maar een PB sturen mag altijd. Eerst maar even van mijn nieuwe blok genieten!


 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-06-2022 13:53 - 19-06-2022 13:56 #199427 door Stijn v.d. Linde
Waarschuwing: de foto's zijn van een beun aan het werk in een tuin op een blauw zeil. Als je als 'profi monteur' aanstoot neemt van dit soort foto's, dan zou ik ff doorscrollen  ....

Inmiddels rijd ik met ontzettend veel plezier in de Ama met B20. Elke 300km gewoon kunnen doorrijden zonder steeds 1L olie te moeten vullen is ook erg fijn!
Ter lering en vermaak dus ook het oude B18 blok uit elkaar gehaald.
Dat viel niet tegen! De kop lijkt best aardig, wel wit uitgeslagen, maar de kleppen zijn niet helemaal in de kop verdwenen. De koppakking was nog heel.
Het carter losgemaakt en de metaaldeeltjes springen me tegemoet. De olie is grijs i.p.v. helder of zwart. De magnetische carterplug heeft zijn werk gedaan en zit vol (je ziet een kop aan metaaldeeltjes). 

Op de krukas voel ik geen extreme groeven, maar goed ik heb ook geen idee. Wel netjes alles op volgorde gelegd.
 

De zuigers zien er mooi uit, maar de zuigerveren zijn wel vuil. Ze zijn in ieder geval nog heel en 'veren' nog.

En dan last but not least: cilinder 3 die van 9 naar 3 bar was gesprongen. Waarom? Kijk en huiver:
 
 
Er zit een flink gat aan de zijkant van de zuiger, de zuigerveer is gebroken en de overige veren zitten klem in de cilinder. De groeven voor de zuigerveren maken een golfbeweging en het ding is totaal vervormd. Dat verklaart een hoop.

​​​​Het blok wordt dus tot tafel omgedoopt en deze zuiger krijg een mooie plek in de kamer als aandenken. Leerzaam is het zeker, en voor de non-techneut ook leuk om te zien hoe het niet hoort te zijn.

Dan een vraag voor de ervaren mensen hier op het forum:
Hoe kan ik zien of het blok ooit is gereviseerd? Op de zuigers staan de nummers van de cilinder en er is een soort hoofdletter E ingeslagen. Onder het cijfer staat ook een E met 045 (denk ik)
   
​​​​​Op de drijfstangen staat een B met pijltje.
 

Wie o wie weet dit?

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-06-2022 18:50 #199438 door Ed van der Zee
Hoi Stijn, krukas goed invetten en in een oude krant bewaren ... voor 'ooit'

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2022 16:27 #200649 door Stijn v.d. Linde
Tijd voor een update! Het volgende op het lijstje was de rembekrachtiger. Ik heb deze in januari vervangen voor een imitatie lockheed (Powertune), maar sindsdien reed ik met ontzettend vreemd remgedrag. De rembekrachtiger scheef hangen (volgens instructie) maakte dit nóg erger. Omdat mijn vorige niet-imitatie rembekrachtiger van Lockheed wel recht hing, heb ik dat aangepast en dat maakt het beter, maar verre van prettig.
Het rempedaal is wisselt continue van druk en het pedaal duwt soms ook terug. Afgelopen zomer kwam ik iemand tegen die in het Zweeds tegen mij begon: hé dat is niet origineel, ik heb nog een originele Amazon rembekrachtiger waar ik niks mee doe. Wat bleek; hij was bezig met het reviseren van een 140 en hij had twee rembekrachtigers gereviseerd. Ik mocht zelf kiezen welke van de twee ik wilde kopen, de ander zou hij zelf gebruiken. Daarnaast is het een bekende in het dorp dus vertrouwen was er wel. Het inbouwen is vlekkeloos gegaan. Het valt op hoeveel meer ruimte er nu is in het motorruim. Het remgedrag is weer normaal, alhoewel ik daar nu juist weer aan moet wennen. Zie de foto's!
PS. ja remleidingen buigen is nog iets wat beter kan, maar voor een eerste keer is het wel functioneel en het lekt niet! 
 

 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2022 00:40 #200653 door Johan Geers
Het rempedaal is wisselt continue van druk en het pedaal duwt soms ook terug.
Heb ik ook gehad pendaal omhoog.
Ik heb de bekractiger uit elkaar gehaald bleek vuil te zijn in de cilinder en tussen de afdichten.
Goed schoonmaken en terug in elkaar zetten.
Die Chinezen zijn nogal slordig met het schoonmaken.
Bekrachtiger werkt nu weer goed.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2022 19:56 #200660 door Stijn v.d. Linde
Daarvan ben ik mij bewust, maar 199,95 bij de club voor een rembekrachtiger die je zelf uit elkaar moet halen en moet schoonmaken is mij dan iets te gek.
Ik houd het dus gewoon bij deze originele remberkachtiger. Ziet er mooier uit, functioneert en biedt meer ruimte voor onderhoud in het motorruim. De prijs was ook goed dus de keuze was zo gemaakt.
Ik heb contact met het VKO over hoe verder met de oude, nouja eigenlijk nieuwe, rembekrachtiger.
Mocht daar niks uitkomen, dan komt hij op het forum (met vermelding van de gemerkte problemen). Komt daar niks uit, dan haal ik hem uit elkaar, probeer ik misschien mijn oude Lockheed rembekrachtiger op te lappen als reserve en gaat de rest helaas als 200 euro in de oud-ijzerbak.
Dat doet in deze tijden wel even pijn 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2022 01:06 #200667 door Johan Geers
Ik heb geen lockheed maar deze www.aliexpress.com/item/1005001366568317...t.0.0.21ef180287LMnF
Moet je niets bij bestellen de man beloofde mij een nieuwe op te sturen maar is zijn belofte niet nagekomen, dus vandaar dat ik hem maar uit elkaar heb gehaald en schoon gemaakt.

m.vr.gr.

Johan Geers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.