Het (meestal) rijdende Amazon project en de student met twee linker handen

Lees meer
24-01-2021 23:15 #192227 door Johan Geers
Ik heb in mijn Volvo een digitale voltmeter geplaatst, kun je precies zien of dat je accu bijlaad of niet, een volle accu is 12,7 volt kom je daar beneden dan ontlaad je accu en heb je te veel verbruikers.
Wanneer een accu vol is 12,7 volt en je start de auto dan moet binnen een paar minuten de voltmeter op 14Volt of meer staan dit is een teken dat de dynamo goed laad.


m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-03-2021 23:17 - 07-03-2021 23:21 #192913 door Stijn v.d. Linde
Ondertussen al weer een aantal zaken opgepakt. Ruitenwissermechanisme vervangen voor een tweedehands exemplaar (zelfs voor een lenige student een moeilijke klus). Het oude mechanisme schroefde ik open en er zat letterlijk ijs in. Halve-maan tandwieltje verrot dus dat verklaarde het pijnlijke 'sla mijn eigen chroon kapot'-gewis (zie foto's). Op de schanierpunten van de armen zelf bleek ook nog behoorlijk wat speling te zitten dus nu toch maar een setje nieuwe armen besteld (wissers zelf had ik al liggen).

Qua elektra nu alle verlichting omgezet naar relais-schakeling, op het remlicht na. De afwerking van de draden moet nog, maar daar moet ik nog iets slims op bedenken. Bij het relais voor het achteruitrijlicht trok ik de kabel per ongeluk van de bak af en het is echt geen feest om die zonder brug weer te monteren. Via de bovenkant geprobeerd, maar, met een eigenaardige lichaamspositie, liggend onder de auto is het toch nog gelukt, pfieuw 

Over het remlicht gesproken; die gaat rijkelijk laat branden dus een nieuwe sensor bij de club besteld (sensor in de leiding i.p.v. bij het pedaal), maar de oude krijg ik met geen mogelijkheid los! Argh... Ik twijfel om een sensor bij het pedaal te knutselen met als voorbeeld de foto's van wat andere leden.

Als moderator ook redelijk wat topics tegengekomen over een derde remlicht. Voor 7 euro heb ik nu een flexibele ledstrip besteld op Aliexpress. Het ding is 1 meter lang en is dus met de bolling van het raam te plakken, althans... ik hoop dat hij redelijk onopvallend op het raam te plakken is. Ik vind de andere oplossingen persoonlijk niet fraai en voor 7 euro wil ik het wel uitproberen (ik laat het weten)!
​​​​​​Zie: Aliexpress link

Dan resteert voorlopig mijn knipperlichtschakelaar. Officieel zou de Amazon in april naar de apk moeten dus heb ik het streven om hem dan ook goed te hebben (ookal is er geen plicht meer). Het knipperlicht naar links blijft niet hangen en ik heb al verschillende tips gelezen (polijsten van de ring die ze terugtikt of veilen van de pootjes van de schakelaar zelf? o.i.d.), het stuur staat ook een tandje of 2 scheef maar of dat mede oorzaak is?
In ieder geval moet het stuur er af dus heb ik een trekker besteld bij de club (met het oog op de distributie tandwielen ooit in de toekomst), maar ik vermoed dat het een hele klus gaat worden.

Ondertussen ben ik bekend met de trend dat er altijd iets mis gaat of het valt weer erg tegen, dus ik ben benieuwd wat de Ama de komende periode voor mij in petto heeft.   Het loopt altijd uit en mijn buurman verklaart mij voor gek wanneer ik weer op de koudste dagen aan het sleutelen ben; ja nog steeds onder de carport! ​​​​
​​​​​

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2021 23:21 - 20-03-2021 23:22 #193137 door Stijn v.d. Linde
Vandaag een mechanische remlichtschakelaar geplaatst om het remlicht iets sneller te laten werken. Het derde remlicht is ook binnen en ik moet zeggen dat dat echt een aanrader is!
​​​​​​Ik zocht een remlicht dat niet opvalt als hij uit is en....

opvalt als hij aan is. Dat is gelukt en voor 7.5 euro vind ik dat een goede zaak!
 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
21-03-2021 14:16 #193140 door Cor Kraaijeveld
Mooi Stijn, het lijkt wel een kerstboom; heb je nu overal Led verlichting in?

ps Hoe maak ik de prullenbak van de PB leeg?

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2021 14:29 #193141 door Stijn v.d. Linde
Ha Cor, nee overal de standaard lampjes, behalve het remlicht natuurlijk! 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2021 22:13 #193155 door Pieter
netjes, met dat remlicht!
Hoe heb je de ledstrip geschakeld? Nog iets ertussen of gewoon op 12 volt?

link in bovenstaande bericht kon ik niet openen; naar aliexpress

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2021 22:23 #193157 door Stijn v.d. Linde
Poging 2 voor de link: 
€ 7,78 31%OFF | Doofoto Auto Styling Veiligheid Rijden Waarschuwing Accessoires Auto High Mount Stop Lamp Hoge Remlicht Enkele/Kleuren Multi-mode Led a.aliexpress.com/_m08Lqvd

Als je zoekt op flexibel high brake light of flexibel brake light moet je er ook komen. Wel opletten dat er ook een 'disco' variant is inclusief knipperlichten en de hele mikmak, die moet je niet hebben 
​​​​​'single mode' is goed.

Ik heb hem gewoon direct op de 12V zitten en een naar massa in de kofferbak. Wel even met schuifstekkers zodat ik hem af kan koppelen bij mogelijke problemen, je weet het nooit voor dat geld. 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2021 11:56 #193167 door Pieter
top, ga hem ook bestellen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2021 00:39 #193173 door Johan Geers
Ik heb hem al besteld.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-09-2021 18:38 - 08-09-2021 18:38 #195571 door Stijn v.d. Linde
Het is inmiddels even geleden dat ik iets hier heb geschreven. Het is tegenwoordig ook leuker om als moderator verhalen van anderen te lezen, ook als ik er soms zelf de ballen van begrijp  . Ondertussen op persoonlijk gebied afgestudeerd (en alweer begonnen) en daarom was er een stuk minder tijd voor de Volvo; los van rijden natuurlijk. 

Afgelopen week heb ik nogmaals contact gezocht met het archief van het Volvo Museum (die i.v.m. Corona afwezig waren) om mijn nummers van de Amazon te checken. Resultaat: 6 van de 7 nummers kloppen! Toch leuk om te weten.

Van het archief krijg je gegevens als datum van einde productie, datum verlaten fabriek, regio van aflevering. Zo blijkt dat mijn Volvo in vervolg op 16 juni zijn verjaardag viert  . Daarnaast komt de regio van aflevering overeen met de plaats van degene die op het naamplaatje in mijn auto staat.

​​​​​De nummers die je krijgt zijn:
Motor, versnellingsbak en body. Daarnaast krijg je alle nummers die op het type-plaatje staan. Zo blijkt dat mijn versnellingsbak niet meer origineel is, maar het body nummer en engine nummer kloppen wel.
Nb. het body nummer staat niet op het type plaatje maar is een geschroefd plaatje op de koets (in de motorruimte aan de linkerkant), daar is op het forum wel eens over geschreven.

Zelf gegevens opvragen? Stuur dan even een mailtje (in het Engels of Zweeds!) met een foto van je type plaatje. Het lijkt erop dat één man de gegevens opzoekt en als de hele club gaat mailen dan zal het langer duren 
Het adres is: Adm.historical.archive@volvo.com

Ps. ik ben niet verantwoordelijk voor teleurstelling!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.