Het (meestal) rijdende Amazon project en de student met twee linker handen

Lees meer
22-11-2019 23:14 #186060 door Stijn v.d. Linde
Hoi allemaal,

Ondertussen bezit ik mijn Amazon alweer een half jaar en dat bevalt me uitstekend. Ik dacht dus dat het leuk is om een topic te beginnen over de reis die ik maak. Voor de toekomstige Amazon bezitters met twee linker handen een steuntje in de rug (I've been there), voor de ervaren sleutelaars iets om te kunnen gniffelen (er is niks leukers dan leedvermaak natuurlijk).

Zoals is te lezen in mijn topic Stijn en zijn Amazon stellen zich voor ging in blanco een auto kopen, nouja ik heb een avond gegoogled waar ik op moest letten. Daarmee wist ik dat je bijvoorbeeld moet opletten op rotte vloeren i.v.m. lekkende ramen en rotte voorschermen. En daarmee tikte ik een redelijk goede Amazon op LPG op de kop in Groningen. Ik kwam veilig thuis (bij Arnhem) in mijn, op de proefrit na, eerste oldtimer kilometers. Daar deed gebrek 1 zich voor: rook tijdens het remmen op de motor, blauwe rook.

Gelukkig was daar, na mijn eerste topic hier, Cor. De hele auto technisch langs gelopen en daar kwam een positief beeld uit. Ook geen symptomen die op motorproblemen konden duiden en gek genoeg was de blauwe rook kort na deze keuring ook weg (misschien hielp de nieuwe olie). Aandachtspunten: remleidingen en slangen voor en de koelvloeistof. En dus kon ik aan de slag met mijn eerste sleutelervaring. Nieuwe onderdelen (en Engels gereedschap) bestellen en zorgen dat ik een complete kleine-beurt kon doen. De koelvloeistof was een eitje (alle afsluit kraantjes waren gelukkig niet vastgeroest). Een nieuwe plastic fan installeren was een krappe bedoeling met de radiator nog in de auto maar alles verliep op rolletjes. Een ophangrubber van de uitlaat is tot dan toe mijn struikelblok. Die aan de een na laatste demper zit krijg ik tot nu toe niet vast maar wellicht lukt dat een keer op een brug.

Maanden later vond ik het tijd om de remmen aan te pakken. De leidingen en slangen waren snel los en rechts zat binnen no time weer goed in elkaar. Linkerkant ging ook op rolletjes tot ik het remsysteem moest ontluchten. Netjes met z'n 2 rechts achter beginnen (die zit het verst weg van de cilinder) en zo naar voren. Tot ik links voor aankwam. Knap... ontluchtingsnippel gebroken. Na wat gepeins besloten we om hem te proberen uit te boren maar als beginner moet je wel een behoorlijke vaste hand hebben om dat goed te doen. Knap... boortje afgebroken. Cor appen, wat zou jij doen? Advies: probeer te ontluchten bij de remleiding. Helaas had ik met mijn boor al zoveel 'vernaggeld' dat de ontluchtingsnippel lekte en dus was het game over. Op zoek naar een nieuwe klauw (ik was er ondertussen behoorlijk klaar mee, hoe kon alles op het eind alsnog verkeerd gaan). De nieuwe klauw was snel geïnstalleerd, remmen ontlucht en toen was het testen geblazen. Redelijk 'sketchy' zouden sommigen zeggen maar ik besloot om rondjes door te wijk te rijden en regelmatig te remmen. De auto bleef rechtuit rijden tijdens het remmen (handen van het stuur) en een noodstop leverde zwarte strepen voor het huis op; toch maar een groter rondje, de provinciale weg op en de snelweg. Ook dat ging goed (wel telkens het niveau checken of je niks lekt). Ik had er vertrouwen in en dus deed ik gelijk de koppelingsvloeistof. Deze ontluchtingsnippel vocht gelukkig niet tegen en dus was ik klaar om weer te rijden. Tot nu toe geen problemen, geen vloeistof verloren (nouja een beetje olie zweet hij wel maar dan weet ik in ieder geval dat het er in zit ;-) ).

Volgende avontuur: VKB. Ontzettend gaaf en op jacht naar een goed werkplaats boek (het is Haynes geworden), wieldoppen voor het setje winterwielen en bij toeval vond ik een dashboardschapje. Ik had al gelezen dat het houdertje rechts moeilijk te vinden is dus ik besloot dat een klein hoeklijntje die ik netjes door het hardboard scherm prikte ook wel werkte (en dat doet 't ook). De rest kon ik natuurlijk gewoon vastbouten/schroeven. Nieuwe speaker er achter en weer een projectje afgerond.
Tussentijds geprobeerd een Saab 9-3 met accu problemen te helpen (niet gelukt helaas door gebrek aan ruimte door de snelkoppel accupolen) maar dat gaf wel een leuk beeld en toen vond ik het tijd voor de koets. Daar ga ik niet zelf aan prutsen en dus heb ik hem naar een schade/restauratie bedrijf in de Achterhoek gebracht. De eigenaar kende ik via mijn moeder en zo kon ik een dealtje sluiten. Ik zou zelf voor demontage en montage zorgen + wat voorbereidend werk (zwart van het tectyl verwijderen) en dan komt het goed. Doel: R.V. tussen het front en het voorscherm zat een klein gaatje, R.A. was ribbel plaatwerkje behoorlijk rot en ik wou de LPG kraan verplaatsen van datzelfde scherm naar de reflector. Tot nu toe staat hij dus daar. Hieronder een paar foto's.

Een ontzettend lang verhaal maar dan ben ik in grote lijnen wel bij ;-). Tips etc zijn altijd welkom natuurlijk, ik hoop dat het een beetje leuk is om te lezen
Updates volgen

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2019 00:24 #186061 door Johan Geers
Gefeliciteerd Stijn, mooie kleur ik heb ook een witte amazone gehad maar total loss bij een ongeluk ik heb nu een grijze amazone.
Wat ik zou doen bij zo een oude auto, de hele bodum kaalmaken zowel binnen als buiten zijde.
Want je denkt dat het nog goed is onder de coating, maar je weet niet wat je tegenkomt wanneer je de coating weghaalt.
Geloof me ik heb het bij mijn amazone ook gedaan en ik vind het een aanrader.
Ik zie dat je een brug heb dus wat let je.

voor de rest succes


m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2019 00:36 #186062 door Stijn v.d. Linde
Hoi Johan,

Ik kan me voorstellen dat dat verstandig is. Echter is de brug van het bedrijf waar hij nu dus wordt gerepareerd, thuis is het op de grond liggen terwijl de auto op een paar assteunen staat ;-) niet ideaal haha )
Ik heb afgesproken dat ik om het jaar of elk jaar iets laat aanpakken. Nu dus de rechterkant. Het voorscherm is volledig ontdaan van tectyl (wat een klus was dat pfff, trouwens niet zichtbaar op de foto's, dat is daarna gedaan). Het liefst zou ik natuurlijk de hele auto kaal maken en alles controleren, maar dan is het geen rijdend project meer ;-). De kosten spelen natuurlijk ook mee als student (net 22) dus het wordt een meerjarenplan. Met een, hopelijk, vaste baan in de toekomst wordt het natuurlijk anders, maar tot die tijd blijf ik lekker rijden en doe ik aan de koets alleen het hoognodige. Hij is gelukkig verre van rot, mede omdat er zichtbaar veel aan is gewerkt in het verleden. Dank voor je reactie!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2019 15:43 #186147 door Stijn v.d. Linde
Afgelopen weekend was het weer zover. Ik kon weer aan de slag met mijn Amazon want hij was gespoten! Yay!
Nu is pas goed zichtbaar hoeveel kleurverschil de auto had, zeker met de nieuwe lak vs de ongewassen stoffige ongespoten delen van de auto.
Snel aan de slag dus met weer dingen monteren. Dat liep niet helemaal lekker. Een chromen bumper monteren in je eentje zonder de nieuwe lak te beschadigen is erg lastig en dus heb ik dat even uitgesteld.
De nieuwe rubbers voor de knipperlichten hadden er ook geen zin in en dus kwam ik tot de conclusie dat het gewoon niet mijn dag was. Uitstellen en met wat anders aan de slag, ik wil toch iets gedaan krijgen.
Op Banggood had ik nieuwe claxons laten bestellen met een leuk uiterlijk en samen met nieuwe montage beugeltjes van mijn opa kon ik daar dus wel mee aan de slag.
Het is altijd maar een gokje wat voor een geluid de claxons gaat komen, maar na monteren was ik helemaal happy. 2 claxons, hoge en lage toon voor 15 euro, not bad.
Na de claxons het achterlicht L.A. gemonteerd en de tijd was alweer om. Op zaterdag wordt er eigenlijk tot 12 uur gewerkt in de garage, ondertussen was het al half 3. Volgende week met hulp hopelijk weer verder!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2019 17:56 #186148 door Leo Foederer
Goed bezig Stijn!
Foto's zijn wat klein waardoor je niet echt een goed beeld van de kwaliteit krijgt, maar lijkt top!
Houwen zo!
Leo

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2019 12:46 #186253 door Stijn v.d. Linde

Leo Foederer schreef : Goed bezig Stijn!
Foto's zijn wat klein waardoor je niet echt een goed beeld van de kwaliteit krijgt, maar lijkt top!
Houwen zo!
Leo


Ik ga proberen betere foto's te maken komende week Leo!

Weer een week verder: kofferklep zit er weer op, reflector L, achterlichten en voor de knipperlichten (wat zijn nieuwe rubbers toch lastig om te monteren zeg pff). Rechts is de gasvulkraan gemonteerd. Bij de Obelink gehaald met rechte aansluiting (voor heen haaks in het ribbelplaatje R). Op de carrosserie is een houdertje gelast.


In het huisje zitten twee stripjes. De kraan met schroefjes past zo door de kraan en het huisje op de koets.


De reflector heeft een vlak plaatje achterot met een busje. Het achterste stukje van een italiaanse gasnippel (brede stuk afgezaagd) zit daar weer op met een slangklem. Die tactiek had degene die mij helpt eerder gebruikt en het zit hartstikke vast. Nu kan ik de reflector stellen zodat hij recht op het huisje zit. Duct tape achterop de reflector tegen beschadigingen en het zit hartstikke netjes!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2019 13:11 #186254 door Ed van der Zee
Hoi Stijn,
Leuk verhaal om te lezen, je hebt een goed exemplaar op de kop getikt en je pakt de Amazon goed aan, netjes gelast en gespoten.
Als je de 'oude' lak eens flink aanpakt met cleaner en poetst zou het kleurverschil wel eens minder kunnen zijn.
De tip om tzt de tectyl er af te halen is een goede, in de bekende punten komt er water onder de uitgeharde laag tectyl en dit gaat roesten.
Meestal zie je dit pas als de tectyl er af gaat, kijk maar eens bij deze Amazon. Goede schoonmaken !.




Ik gebruik vaak RX5 voor de roestige delen en daar RX10 overheen, dit is hoogglans en geeft goede hechting over de RX5 heen te krijgen in een kleur die lijkt op wat Volvo er zelf onder op heeft gespoten en is prima met de hand aan te brengen




Mocht je een brug zoeken, ik zit in Doesburg vlak bij Arnhem en zou je kunnen helpen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2019 14:52 #186255 door Stijn v.d. Linde
Hartstikke bedankt Ed! Zodra hij klaar is kom ik sowieso langs. Lekker in de buurt Doesburg! Ik heb dat RX al gebruikt in dat lullige randje waar het koplamphuis in ligt. Super spul! Er zit een behoorlijke laag tectyl op en inderdaad het vocht zat er al onder. Leuk klusje voor in de vrije tijd ;-)

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2019 22:08 #186318 door 16020-dummy
Hé wat mooi zeg! Dat moet veel voldoening geven, zo'n vers gespoten auto. En wat heb je die nippel netjes weggewerkt in het reflectorhuis, knap.
Die claxons van Banggood, heb je daar een linkje van? Die prijs klinkt namelijk een stuk aangenamer dan 100 euro van Bosch.. Het proberen waard. Ze zien er ook wel leuk uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2019 22:34 - 22-12-2019 22:41 #186319 door Stijn v.d. Linde

Renee schreef : Hé wat mooi zeg! Dat moet veel voldoening geven, zo'n vers gespoten auto. En wat heb je die nippel netjes weggewerkt in het reflectorhuis, knap.
Die claxons van Banggood, heb je daar een linkje van? Die prijs klinkt namelijk een stuk aangenamer dan 100 euro van Bosch.. Het proberen waard. Ze zien er ook wel leuk uit.


Ha Renee,

Dat is het zeker! De auto staat ondertussen weer thuis na een zaterdagje werken. Het kleine spul kost altijd meer tijd dan je denkt :)

Wat betreft de claxon kan ik, als je je email of nummer wil sturen, kan ik een filmpje maken voor het geluid. Het is een heftig ding ;-), maar past wel bij een oude auto. De link is m.banggood.com/12V-115DB-Chrome-Car-Horn...16.html?rmmds=search

De montage stripjes heb ik niet gebruikt (te kort). Daarvoor heb ik rvs stripjes van dezelfde lengte en kromming als de originele beugel van de hoge toon claxon.
Ik hoor het wel!

Ohja! Ik heb deze gekozen omdat ik het liefst geen aanpassingen aan de electra wil en wel twee claxons (ik had er nog maar een terwijl de kabel + beugel er wel nog zat met een boel ductape).
Veel claxons hebben een hoog ampérage en bij deze vermoedde ik dat het wel goed zou gaan. Nou dat blijkt, de zekering zit er nog gewoon in.
Ik had eerst een Bosch (zo'n slakkenhuis) maar die trokken zoveel per stuk (dacht eerst dat het voor twee was oeps) dat ik die weer heb teruggestuurd.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.