- Berichten: 1421
Katterug project
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
Weer tijd voor een kleine (winter) update, tjonge wat was het koud in de garage vorige week.
Heb een begin gemaakt met de koppeling. Het idee om hem hydraulisch te maken heb ik laten vallen maar de speling in de hele armen en benen fabriek kon ik niet los laten.
Ben eerst gaan zoeken naar geschikte kogel gewrichten en vond die wel in Nederland voor een kleine 32 Euries incl BTW en verzenden. Toch maar even op e-bay gekeken en daar vond ik dezelfde voor 5,80 en gratis verzenden vanuit China
Heb eerst een nieuw asje gemaakt met M10 /1.5 aan beide kanten en het geheel met afstand busjes vast gezet op de bestaande punten. Ik moet allen nog lock moeren op het asje zetten zodat alles mooi vast zit
Als je nu naar het slijt patroon van de steun op het chassis kijkt dan vind je de meeste schade eigenlijk in de lijn van de lineal. Volgens mij komt dit omdat de scharnier punten bijna in een lijn liggen waardoor er veel kracht nodig is om over het 'bijna' dode punt heen te komen.
De nieuwe as heb ik nu wat langer gehouden waardoor er een hoek komt met de scharnier punten en er beter gebruik wordt gemaakt van de hefbomen in het systeem. Het kan verbeelding zijn maar ik vind dat zelf de koppeling nu lichter aanvoelt omdat de momenten anders liggen. Voor mij dus een verbetering, de totale speling is nu minimaal en heb minder kracht nodig om te koppelen.
De steun zelf heb ik ook vervangen. Er zijn reparatie delen te koop in onze onderdelen shop maar ik het gekozen voor een 3 mm plaat en twee grote plaatringen met een gat van 21 mm. Het geheel krijgt daardoor meer wat body en lijkt mij een goed alternatief.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Eerst van karton een knipmal gemaakt en over gezet op een 8 mm plaat. De gaten heb ik wat groter gehouden zodat ik het geheel wat kan schuiven t.o.v. de koets als dat later nodig zou zijn.
De platen op de juiste plaats geklemt en met een puntje vast gezet aan de originele bumper steunen
Daarna was het vrij eenvouding om de haken eraf te slijpen en het geheel aan twee kanten af te lassen
En dan is er weer een stukje klaar
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Mooie update weer en ik denk dat je groot gelijk hebt met het teveel in lijn liggen waardoor erg veel kracht in het begin nodig is. En dat op zijn beurt veroorzaakt onnodige slijtage. Blijf het met interesse en ontzag voor de uitdaging en executie volgen.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Voordeel van de kogelkoppen is ook dat smering langer gehandhaaft blijft vanwege groter oppervlak dus minder druk per mm2.
De olie of het vet houdt dus langer stand.
Mooi gemaakt allemaal, het is het kou leiden waard wat mij betreft (ik voel d'r toch niets van )
Enne, die bumpersteunen; sterk gemaakt, mooi uitgedacht.
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
De remklauwen liggen klaar, zijn gespoten na gekeken en liggen nu te wachten op de zuigers uit Engeland. Ik word steeds beter met E-bay let ook even op de prijs daar kun je ze niet voor laten liggen ... eUjrnO48fw
Vandaag de linker naaf klaar kunnen maken, de trommel is vervangen door een Amazon schijf. De plaatjes zijn waarschijnlijk wel bekend maar toch nog maar even.
Ik heb een centreer ring laten draaien om zo de ankerplaat op de juiste plaats te krijgen en een centreerbus om de nieuwe gaten voor te boren met 4 mm, de drie gaten die niet overeen komen met de Katterug as zijn al dicht gelast.
Linkerkant klaar
Recht moet ik nog doen, heb wel de schokbreker bevestiging onder een hoek van 45 grade gezet en met een puntje vast gelast
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Mooi werk!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
En omdat ik toch bezig was en alles klaar had liggen ook maar gelijk een kleine zijstap naar mijn 2025 project gedaan , de 1965 sport die ook weer een keer gaat schitteren op de Nederlandse wegen.
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.