Katterug project

Lees meer
26-01-2016 04:19 #157676 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Paul, een beetje laat :oops: bedankt voor je reactie , is echt iets om trots op te zijn zulke kids.

Weer tijd voor een kleine (winter) update, tjonge wat was het koud in de garage vorige week.
Heb een begin gemaakt met de koppeling. Het idee om hem hydraulisch te maken heb ik laten vallen maar de speling in de hele armen en benen fabriek kon ik niet los laten.
Ben eerst gaan zoeken naar geschikte kogel gewrichten en vond die wel in Nederland voor een kleine 32 Euries incl BTW en verzenden. Toch maar even op e-bay gekeken en daar vond ik dezelfde voor 5,80 en gratis verzenden vanuit China :)




Heb eerst een nieuw asje gemaakt met M10 /1.5 aan beide kanten en het geheel met afstand busjes vast gezet op de bestaande punten. Ik moet allen nog lock moeren op het asje zetten zodat alles mooi vast zit





Als je nu naar het slijt patroon van de steun op het chassis kijkt dan vind je de meeste schade eigenlijk in de lijn van de lineal. Volgens mij komt dit omdat de scharnier punten bijna in een lijn liggen waardoor er veel kracht nodig is om over het 'bijna' dode punt heen te komen.




De nieuwe as heb ik nu wat langer gehouden waardoor er een hoek komt met de scharnier punten en er beter gebruik wordt gemaakt van de hefbomen in het systeem. Het kan verbeelding zijn maar ik vind dat zelf de koppeling nu lichter aanvoelt omdat de momenten anders liggen. Voor mij dus een verbetering, de totale speling is nu minimaal en heb minder kracht nodig om te koppelen.





De steun zelf heb ik ook vervangen. Er zijn reparatie delen te koop in onze onderdelen shop maar ik het gekozen voor een 3 mm plaat en twee grote plaatringen met een gat van 21 mm. Het geheel krijgt daardoor meer wat body en lijkt mij een goed alternatief.
















Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2016 04:58 #157677 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Daarna heb ik de bumper steunen achter verder moeten aanpassen. Toen ik de wagen in september in elkaar heb gezet voor de beurs kwam ik er achter de originele steunen net niet langs het Duett chassis kwamen. Na wat passen en meten en kartonnen mallen heb ik besloten om de nieuwe steunen in te klemmen tussen het chassis en de dwars balk achter op het chassis.




Eerst van karton een knipmal gemaakt en over gezet op een 8 mm plaat. De gaten heb ik wat groter gehouden zodat ik het geheel wat kan schuiven t.o.v. de koets als dat later nodig zou zijn.





De platen op de juiste plaats geklemt en met een puntje vast gezet aan de originele bumper steunen



Daarna was het vrij eenvouding om de haken eraf te slijpen en het geheel aan twee kanten af te lassen





En dan is er weer een stukje klaar :)

Groeten, Rob













Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2016 19:39 #157699 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Katterug project
Hey Rob, Laat naar bed of vroeg er uit?

Mooie update weer en ik denk dat je groot gelijk hebt met het teveel in lijn liggen waardoor erg veel kracht in het begin nodig is. En dat op zijn beurt veroorzaakt onnodige slijtage. Blijf het met interesse en ontzag voor de uitdaging en executie volgen.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2016 22:19 #157746 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Bedankt Gerben, vandaag nog wat aan de schijfremmen kunnen doen. Zal snel wat foto's posten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-01-2016 23:26 #157749 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Katterug project
Prachtige vorderingen weer Rob !
Voordeel van de kogelkoppen is ook dat smering langer gehandhaaft blijft vanwege groter oppervlak dus minder druk per mm2.
De olie of het vet houdt dus langer stand.
Mooi gemaakt allemaal, het is het kou leiden waard wat mij betreft (ik voel d'r toch niets van :lol: :lol: )
Enne, die bumpersteunen; sterk gemaakt, mooi uitgedacht.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2016 19:23 #157767 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Bedankt jan :) , vandaag nog wat kunnen doen aan de vooras. Morgen nog een dagje en dan weer werken :shock: maar eerst even de foto's die ik beloofd had




De remklauwen liggen klaar, zijn gespoten na gekeken en liggen nu te wachten op de zuigers uit Engeland. Ik word steeds beter met E-bay :) let ook even op de prijs daar kun je ze niet voor laten liggen ... eUjrnO48fw

Vandaag de linker naaf klaar kunnen maken, de trommel is vervangen door een Amazon schijf. De plaatjes zijn waarschijnlijk wel bekend maar toch nog maar even.






Ik heb een centreer ring laten draaien om zo de ankerplaat op de juiste plaats te krijgen en een centreerbus om de nieuwe gaten voor te boren met 4 mm, de drie gaten die niet overeen komen met de Katterug as zijn al dicht gelast.




Linkerkant klaar




Recht moet ik nog doen, heb wel de schokbreker bevestiging onder een hoek van 45 grade gezet en met een puntje vast gelast



Groeten, Rob













Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2016 21:15 #157773 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Katterug project
Nou Rob, lijkt wel in een stroomversnelling te komen!

Mooi werk!

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2016 22:10 #157775 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Katterug project
Goed werk en slimme oplossingen !

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2016 10:21 #158022 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Deze week de rechter naaf ook nog af kunnen maken, nu nog even wachten op de remzuigers uit Engeland. K'ben bang dat die nog even in een depot zijn blijven hangen door de canaval :|




En omdat ik toch bezig was en alles klaar had liggen ook maar gelijk een kleine zijstap naar mijn 2025 project gedaan :lol: , de 1965 sport die ook weer een keer gaat schitteren op de Nederlandse wegen.




Groeten, Rob



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2016 10:33 #158023 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Katterug project
Mooi setje remmen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.