- Berichten: 1421
Katterug project
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
Ik zocht al meer dan een jaar naar een mooie oplossing voor de kap constructie die moest aansluiten op de “B” stijl. Deze moest stevig genoeg zijn om het raam te kunnen omsluiten maar ook weer flexibel zodat hij mee kan geven met de beweging van de kap. Daarnaast moest het natuurlijk mee kunnen vouwen met kap als deze in geklapt wordt. Ik heb dat stukje Essenhout misschien wel 200 keer langs het frame gehouden. De plaats stond vast maar nu de constructie nog die aan de voorwaarden voldeed. Twee weken geleden ging het licht aan nadat ik in het ijzerwaren vak van de Hornbach de nodige inspiratie had opgedaan.
Heb het nog even met Twan (bekend van de stuurbekrachtiging en de Speedrunner) doorgesproken omdat hij de nodige ervaring heeft met Engelse classic cabrio’s. Altijd goed om even te sparren als het om dit soort dingen gaat.
Ben begonnen met twee 5 cm pijpjes 11mm rond binnenmaat die in de koets heb gelast en nylon draadbussen erin getikt.
Een profieltje gemaakt met twee afgeronde pennetjes wat weer met hout schroeven vast gezet wordt aan het Essenhouten deel. Dit zorgt ervoor dat het blok niet kan weg draaien als de spanning van het doek er op komt.
Het horizontale deel boven het raam wordt gefixeerd met een klein u-profieltje dat om het kapframe valt. Dit bepaald dan de plaats t.o.v. de ruit, het is nu nog een proefstukje en wordt nog wel vervangen door een mooier stuk.
In het horizontale deel is weer een nylon draadbus gezet en een korte 7mm pen in het verticale deel. De plaats van deze pen/bus is zo dat er een voorspanning op het geheel staat tussen de koets en het kapframe/u-profieltje. Hierdoor is een stevig, flexibel uitneembaar deel ontstaan. Het verticale deel zal uiteindelijk aan het doek vast komen en kan dan met het frame mee gevouwen worden.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
En dan is er weer zo’n hoera momentje in de garage . Nu alleen nog de lengte en vorm van het verticale deel aanpassen zodat ze binnen de vorm van het doek gaan vallen.
Wordt weer vervolgd.
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Rob gaat door met de meesterwerken!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 274
Weer goed bezig.
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Ik moest je foto's echt even een paar keer bestuderen.
Heb je misschien ook nog een wat meer uitgezoomde foto voor het overall beeld rondom het raam?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
"Lars Rengersen" schreef:
Ik moest je foto's echt even een paar keer bestuderen.
Heb je misschien ook nog een wat meer uitgezoomde foto voor het overall beeld rondom het raam?
Heb je wel gelijk in Lars k'zal morgen nog even wat foto's maken en ze plaatsen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Bij jou is het net Car SOS, ineens is er een frame voor de kap met montage punten... keep on the good work
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Heb nog even wat foto's gemaakt waar het raam te zien is.
Het u-profieltje dat weer in het kap frame grijpt.
Het verticale deel
En dit zal ongeveer de vorm worden zodat het binnen de kap vorm gaat passen.
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Het blijkt maar weer, ideeën hebben soms even tijd nodig om te rijpen.....
Fijn dat je weer tijd gevonden hebt om aan je project te werken én om ons daar ook weer van mee te laten genieten
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Heel mooi project
Gr Arco
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.