volvo 1800S 1967

Lees meer
27-04-2013 23:51 #126681 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967
Die auto met veel te fanatieke zwaaiende mensen heb ik zeker gezien. Ik zei nog tegen mijn vriendin, die jongen leek op Sietse, maar omdat het een Franse auto was ging ik ervan uit dat je het niet was. Begint inderdaad wat te worden. De gril moest nog gemonteerd worden, had te weinig tijd omdat te doen ;) .

Ik heb inderdaad een paar blanco sleutels. Maar de auto stond niet bij mijn ouders daarom had ik bij de plaatselijke sleutelmaker een gok gemaakt (en met suc6). De sleutel paste precies.

En dat knusse moest wel, doordat het nog een beetje kaal is in de auto heb ik nogal last van geluidsoverlast :lol: . Door dicht bij elkaar te zitten kan je beter communiceren ;)

Ik zal morgen wel weer ff wat foto's gaan maken/ plaatsen.

Vandaag de klok opgemaakt. Super intressante om al die radartjes te zien in de klok. Door goed te kijken begin ik er steeds meer van te snappen. Ik snap eigenlijk niet waarom het klokje het niet doet, alles ziet er super uit van binnen. Ik heb al het bestandje van Han Misdom door zitten lezen www.volvokv.nl/index.php?option=com_docm...&format=raw&Itemid=6 . Maar ik snap het nog niet helemaal, misschien toch Han nog maar even vragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-07-2013 21:51 #129905 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967
Het was weer even stil geweest. Heb er nu al heel wat keren in mee kunnen rijden. Het is echt een volledig andere beleving van het rijden als met de Amazon. Ondertussen zit alle bekleding er in, wel ben ik in gevecht met de achterbank montage. Het schanierpunt zit voor geen meter. Dat licht mogelijk aan de nieuwe bekleding. Maar ik moet anders maar eens p1800 komen spieken.

Zoals ik eerder vertelde was mijn snelheidsmeter uitgevallen. Na onderzoek aan de kabel bleek het probleem ergens anders te liggen. Het is na onderzoek toch het tandwieltje in de versnellingsbak. Die mist enkele tandjes. Dus dat is niet zo heel vreemd dat die ermee gestopt is. Nu heb ik bij het VOD een nieuwe gehaald die voor een p1800 geschikt is (dat is de zwarte met 19 tanden, 380305 (op tandwiel staat 381600)). Uit de versnellingsbak komt een witte tandwiel met 18 tanden met code (op tandwiel) 380168.



Nu is mijn vraag kan ik deze zo uitwisselen met de andere. Ik zie namelijk een probleem in de dikte van het tandwiel
witte tandwiel is: Lengte= 6.83cm, breedte as= 0.9 en tandwielbreedte = 1.85cm
Zwarte tandwiel is: lengte= 6.88cm, breedte as= 0.9 en tandwielbreedte = 1.7cm

Ik vermoed dat het d-type versnellingsbak van een andere auto komt.

Alvast bedankt voor het meedenken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-07-2013 22:42 #129909 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic volvo 1800S 1967
De D-overdrive is er met twee verschillende wormwielen in de overdrive.
Als er een zwart tandwieltje in hoort mag er ook alleen maar een dergelijke in (P1800). Als er een gekleurd in hoort kunnen er ook verschillende in (amazon, 140). Onderdeelnummers kan ik nu even niet nakijken.
Als ik het me goed herinner heeft de worm in een P1800 D-Overdrive 6 tanden en die in een van de amazon/140 maar 5 tanden.
Het zou goed kunnen zijn dat je tandwieltje kapotgelopen is omdat de overdrive van een P1800 is en dus eigenlijk een zwart tandwieltje moet hebben, dat zou passend zijn voor je. Maar garanderen kan ik je dat niet (zeker weten doe je dat waarschijnlijk pas als je het onderdeelnummer cq het aantal tanden van het wormwiel weet).
Ik moet zelf echter ook nog eens kijken of de wormwieltanden door het gat te tellen zijn, dat spaart een demontage (zie mijn vergelijkbare vraag mbt J-type "welk KM-tellertandwieltje in M41-J met 4.56:1 as in amazon?").
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-07-2013 14:06 #129941 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967
Ik had iemand wel eens horen roepen dat je de tandwielen niet uitwisselbaar waren. Dit lijkt me een kloppende reden.
Ik zal vanavond even proberen te kijken naar het aantal tandjes van de worm. Ook zal ik even kijken of ik de code van de bak kan vinden. Dan zou ik kunnen zoeken of het p1800 bak is of niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-07-2013 17:47 #129945 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic volvo 1800S 1967
Hallo Steven,
waar kun je met welke code nakijken voor welke auto een dergelijke bak/overdrive is?
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2013 02:07 #129964 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic volvo 1800S 1967
Beste Steven, is dit niets ben je er voorgoed vanaf.
Kun je alle kanten mee op

www.hukebasart.nl/huke/?Electris ... heidsmeter

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2013 21:31 #129975 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967

"Rudi Dortangs" schreef:
Hallo Steven,
waar kun je met welke code nakijken voor welke auto een dergelijke bak/overdrive is?
groeten, Rudi


Ik wist het niet. maar naar een beetje zoeken er toch achter gekomen.
www.volvoamazonpictures.se/powertrain/powertrain.php
en
www.volvop1800club.se/teknik/en_gearbox.htm

Het is in mijn geval een versnellingsbak van een amazon en dan wel het sportieve type.
de code die ik vond was 40 254322 300082
Het eerste getal is type versnellingsbak (raar, want het is een m41), 2de getal is type versnellingsbak en de getal is productie nummer als ik mij niet vergis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2013 21:39 #129976 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967
wat betreft de tandwieltjes kwam ik dit tegen:
380164 16 tanden (geel) voor amazon 120
380166 17 tanden (?) voor amazon combi (220), p1800 m40
380168 18 tanden (wit) voor ?, in ander document vond ik dat deze voor 140 was.
380305 19 tanden (zwart) p1800 m41

Dus nu betekend het dat de zwarte de goede zou zijn als ik een versnellingsbak/overdrive van een p1800 heb. Nu was de afwijking van mijn teller naar beneden (zeg maar ik rij 100km op teller werkelijk 110km). Dan zou ik denken dat als het km tandwieltje harder moet draaien dan geeft deze meer aan (wat ik zou willen). Daarom denk ik dat de gele de beste optie voor mij is. Toevallig hadden ze deze bij van West op voorraad (2de hands). Dus die ga ik er in doen en kijken wat er gebeurd. Maar blijf het raar vinden dan de p1800 m41 meer tanden heeft (of maak ik hier een denk fout), ik kom er snel genoeg achter 8-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2013 22:14 #129978 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic volvo 1800S 1967
Hallo Steven,
bedankt voor de informatie.
Wat je denkfout is, is dat de kilometertellers van de amazon en de P1800 niet hetzelfde weggetal hebben, dus bij de amazon is er een ander aantal omwenteling van de kilometertellerkabel nodig om hetzelfde aantal kilometers aan te geven dan bij de P1800, dus de tandwielverhouding worm-tandwieltje is navenant anders (in dit geval het aantal tanden van worm en tandwieltje anders).
Als je dus blijkbaar een amazon overdrive hebt (als er niemand eens iets omgebouwd heeft, maar de achteruitrijschakelaarversie wees er ook al op) is het kapot lopen van je tandwieltje niet op een verkeerde worm terug te voeren en zou dus het zwarte tandwieltje erin kapot lopen.
Alleen het aantal tanden is trouwens niet de hele informatie die je nodig hebt, zover ik weet zijn er verschillen tussen de baktypes (vooral de dikte van het asje van het tandwieltje is opvallend anders).
Hopelijk heb je nu een goede combinatie (moet ik bij mijn P1800 ook eens gaan zoeken, D-type met 4.1:1 as).
Ik heb trouwens al eens M40 op een M41 combinatie zien staan, ook als deze origineel en dus niet omgebouwd was, dat zag Volvo blijkbaar anders als wij dat nu doen.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2013 23:16 #129982 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967
Ik had de diameter van de as ook gemeten, dat was hetzelfde. Ik heb het er net weer onder terug gesleuteld. was nog best ff pielen om het allemaal weer terug te krijgen. Ook de olie weer terug de versnellingsbak in, altijd feest. Volgende keer maar weer een burg regelen voor deze klus. Ik hoop morgenavond even een rondje te kunnen rijden. Anders gaat het waarschijnlijk zaterdag worden.

Bedankt voor de hulp

Johan, Ik hou het liever zoveel mogelijk origineel. nou ja, die amazon bak is ook niet helemaal origineel. :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.