volvo 1800S 1967

Lees meer
14-04-2013 23:14 #126082 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967

"Ed van der Zee" schreef:
Heb je de schakeling van het achteruitrijlicht van je M41/OD al kunnen oplossen ?.

Het is een bak van een Amazon Dus ik moet nog ff een schakeling maken om het via een relais te laten lopen. Die heb ik hier al een keer eerder gevraagd voor mijn Amazon (moet ik nog ff opzoeken). Ik begreep dat dit niet nodig was voor de APK, daarom zal ik dit op een later tijdstip gaan inbouwen.

Morgen weer opnieuw de auto aanbieden voor APK.

Waren vrijdag behoorlijk wat dingen mis: Scheur in spruitstuk, vast gelasten moeren van uitlaat aan spruitstuk, draagarm rubbers, stuurstang rechts + midden, dynamo was op (gelukkig heb ik nog een wisselstroom liggen :) .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2013 16:41 #126145 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967
Gisteren weer bij de garage geweest om de APK te voltooien.
Dit ging eigenlijk zonder probleem. Wat wel een probleem was dat de dynamo die ik nog had liggen het toch niet deed. Of eigenlijk deed hij het iets te goed met 20 Volt. Dus hiervoor moest toch ff geinvesteerd worden om een nieuwe dynamo aan de auto te geven.

Mijn dank is groot aan Garage van West waar ik de zaterdag ochtend mocht gebruiken om alle aanpassingen aan de auto te maken voor de APK. Wat is dat toch een luxe dat je staand onder je auto kan werken (lees: auto op de brug).

Ik heb nog een vraagje in een andere topic over de controle lampjes van knipperlicht en grootlicht www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=140...e6befe4dbe3f0a30c3cc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2013 08:55 #126239 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic volvo 1800S 1967
Steven, als hij 20 volt levert, is je spanningsregelaar defect. Je hebt tegenwoordig elektronische spanningsregelaars voor ongeveer 25euro.

Als je dynamo defect is, heb ik er waarschijnlijk nog wel een voor je liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2013 11:09 #126386 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967
Ik heb al een nieuwe (wisselstroom-)dynamo gemonteerd (maar toch bedankt voor het aanbod). Ik had ook een andere spanningsregelaar gemonteerd, maar ik hield hetzelfde probleem van een te hoge voltage.

Afgelopen zaterdag ben ik met de auto naar de High tea gegaan in het zuiden (Berg en Terblijt) van de volvokv.
Dit was een leuke en gezellige dag.

Er ging nog wel 2 dingetjes mis met de auto.
De heen weg was er een hoge piep toon in de auto te horen, ik vermoede een wiellager die aanliep. Toen het geluid ineens verdwenen was en de kmteller het niet meer deed begreep ik dat ik het daar moest gaan zoeken. De kabel is niet gebroken. Daarom vermoed ik dat het tandwiel in de versnellingsbak kapot is. Klopt dit?

Een ander probleem is dat gisteren de sleutel is afgebroken in het contactslot :roll: . De auto is nog wel te starten met aanduwen.
Ik zag al een filmpje op youtube hoe ik de sleutel uit het contact zou moeten krijgen. Hopen dat dit gaat werken. Daarna meteen maar ff een nieuwe sleutel maken en het contact slot smeren.

Het knipperlicht controlle lampje bleek een gewone schroeffitting te zijn. Dus dat probleem is ook weer opgelost. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2013 21:17 #126403 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic volvo 1800S 1967
Kilometertellerkabel zelf zeker niet gebroken? En hoe zit het met het kleine stukje kabel tussen de hoekaandrijving en de bak? Hoekaandrijving nog heel? (of heb je geen hoekaandrijving?) Als de kabel etc. zeker heel en het tandwieltje kapot is moet je aan de kabel draaiend toch nog (redelijk) vrij kunnen draaien. Indien D-Type (bij J-Type weet ik het niet): toch geen zwart P1800 tandwieltje in je amazon bak gezet? Dat gaat gegarandeerd kapot omdat de wormwielen in de bak anders zijn.

Sleutelstuk normaal met een afgebroken fijn figuurzaagje eruit te halen (tandjes naar buiten toe, haken in baard van sleutel).

Succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2013 11:11 #126476 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967
Dag Rudi,

Bedankt voor je antwoord. Ik had de kabel uit zijn hoes getrokken, daar waren geen beschadigen of breuken te zien.
Daarna de hoekaandrijving bekeken. Ook geen gekke dingen. Verder dan dat ben ik nog niet geweest.
Ik vermoed dat de versnellingsbak een Amazon bak is (het is een m41 met D type overdrive) Dit omdat de achteruit schakelaar op de bak niet op de deksel zit. Het viel mij al wel op dat de kilometerteller iets te weinig aangeeft bij 80 reed ik op de gps toch al 86 a 88 km/h (en het is een km/h teller geen miles).

Als ik tijd heb zal ik de bak dit weekend ff open halen om verder te komen en een conclusie te kunnen geven.

Het sleuteltje ging erg makkelijk uit. Eerst voorzichtig in neutraal stand zetten (stond nog in rijden). Daarna smeren en met een magneetje er voor kwam de sleutel er ver genoeg uit om het met een tangetje er verder uit te halen. Ik had figuurzaagjes gekocht om dat te proberen als het niet zou lukken met de magneet.

Nu moet ik opzoek naar een sleutelmaker die zo'n sleutel heeft liggen. De eerste vertelde dat hij het al jaren niet in zijn assortiment had zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2013 12:14 #126479 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic volvo 1800S 1967
probeer luke de sleutel prof eens. www.keyprof.com/ Daar heb ik destijds originele blanco sleutels voor mijn opel admiral uit 1974 gekocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2013 13:03 #126480 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic volvo 1800S 1967
Onze onderdelenshop heeft ze in een verschillende stijlen (met bijbehorende verschillende prijzen), ook de bekende webshops hebben ze wel.

www.volvoklassiekerswebshop.nl/c ... l02jk171r0

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2013 14:15 #126484 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967
Net terug vanuit het centrum van Wageningen (mijn studenten stad) daar langs de plaatselijke sleutelmaker geweest.

Ik gaf de sleutel aan hem en riep meteen dat is een Volvo sleutel, dat gaat goed dacht ik. na 5 minuten zoeken had hij ze inderdaad gevonden. Gelukkig kon hij het gebroken exemplaar namaken (nu nog even passen).

Hij vertelde me dat de makelaar van Wageningen die lang in een amazon combi reed, met grote regelmaat bij hem langs kwam met een gebroken sleutel. Vandaar dat hij een voorraad van deze sleutel had liggen (een stuk of 15).

voor €5,95 kreeg ik de sleutel (opmaat) mee. Geen gekke deal. Nu nog even kijken of het past en dan meteen een reserve sleutel bestellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2013 16:34 #126604 door Sietse Van Der Weij
Beantwoord door Sietse Van Der Weij in topic volvo 1800S 1967
Hallo Steven,

Je hebt me afgelopen zaterdag waarschijnlijk niet herkend, maar die enthousiaste knakker achterin die grijze Franse Scenic, t.h.v. Nederweert dat was ik. Ik werd door mijn vader, van wie die Scenic is, geattendeerd op een klassieke wagen voor ons. Bleek het de wagen te zijn die ik op kenteken heb gezet!

Als ik mij niet vergis moeten er tussen alle spullen die los bij de wagen zaten ook een paar blanco reservesleutels zitten. In ieder geval van de tank en achterklep; van het contactslot weet ik dat niet zeker.

Wat een tegenvaller van de schade, en dat je er achter moest komen dat er al 6 lagen lak op zitten. Mij was dat niet bekend want de handelaar van wie ik 'm kocht wist niets te vertellen over de geschiedenis van de wagen. Moet zeggen dat de neus er nu erg netjes uit ziet, helemaal met het chroom en de chromen bumpers. De wagen blonk goed toen ik je zaterdag zag. Jullie zaten er trouwens er knus bij, leuk om te zien!

Veel succes met de verdere opbouw; ik blijf je volgen dus laat de foto's maar stromen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.