volvo 1800S 1967

Lees meer
31-12-2012 01:39 #121809 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967
Zo vandaag bezig geweest met de carburateur. Dat valt nog vies tegen. Ik heb ze volledig gedemonteerd bij de auto gekregen. Hierbij zat ook een kit om ze te reviseren (zie foto). Gelukkig had de vorige eigenaar het goed in verschillende dozen en zakjes opgeborgen (beide carburateurs hebben een eigen doos, dan verwissel je ten minste geen onderdelen uit).

Ik heb vandaag met 3 verschillende boeken gewerkt om het een beetje te begrijpen. Samen met mijn vader lekker bezig geweest om het uit te zoeken. We waren goed op weg tot we het niet voor elkaar kregen om het buisje met pijpje van de flotter naar de carburateur zonder het stroef lopen van het naaldje te monteren. Als je het buisje volledig in zet gaat de naald er stroef omhoog. Het omdraaien van de naald werkte helaas ook niet. Volgens het Haynes boek moet de naald iets gebogen zijn (dat lijkt deze ook te zijn), het type naald is KD en mijn carburateur is hoogst waarschijnlijk een SU HS6. De naalden me de markering gemonteerd (wijzend naar de geleider van de piston). Misschien dat ik nieuwe naalden moet kopen. Al lijkt er er weinig slijtage aan te zitten.

Zijn er nog mensen met goede tips om dit op te lossen? Teun had me al een paar tips gegeven. Maar tot nu toe is het me niet geluk Ik hoor er graag meer over.
Het lijkt nagenoeg in het midden te zitten.

Zoals gezegt ook even verder geweest met de sierstrip bevestiging. het is een messing bout met moer en een plastic plaatje uit een strip en een plastic ringetje zodat er zo min mogelijk schade aan de lak zal optreden.
Ik hoop dat jullie het wat vinden.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-12-2012 01:54 #121811 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic volvo 1800S 1967
Hoi Steven,
Die SU's zou ik de busjes van de doorgaande asjes door een vakman laten wisselen, die vormen de achilleshiel van de SU.
Als ze verslijten trekken ze valse lucht, dus voorzichtig de ouder eruit persen en nieuwe erin en dat moet heel precies.
Ik zie geen naalden bij het setje, die moet je apart bestellen en deze zou ik zeker gelijk vervangen.

Die clips zien er prima uit, ik zou het verzonken kopje er nog iets beter in laten vallen, zodat ze zonder strak aan te draaien toch stabiel zitten.
Zoals Boele al opmerkte, moet je ze niet te strak aandraaien maar wel zover dat het afsluit, misschien een beetje kit aan beide kanten, het ringetje natuurlijk aan de binnenzijde.
Plastic roest niet, hele leuke modificatie van materialen, simpel en daardoor effectief

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-12-2012 07:18 #121812 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic volvo 1800S 1967
Beste Stefen, wat betreft de klipjes, ik zou aan het uiteinde van de schroef een sleufje zagen, kun je als je later de moertjes los wil halen de schroef tegen houden met schroevendraaier.
De schroefjes gaan geheid meedraaien als ze een tijd vast hebben gezeten.
Ziet er voor de rest goed uit.

groetjes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-12-2012 10:59 #121816 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic volvo 1800S 1967
Leuk gedaan! Eens met Johan. Je kunt natuurlijk ook de messing boutjes vervangen voor rvs. Dan draait het altijd goed los.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
31-12-2012 17:42 #121836 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic volvo 1800S 1967

"Boele Braaksma" schreef:
Leuk gedaan! Eens met Johan. Je kunt natuurlijk ook de messing boutjes vervangen voor rvs. Dan draait het altijd goed los.

Wel even aan denken om een boutje van RVS in te vetten doe je dit niet dan is de kans groot op vreten, ik werk dagelijks met RVS bouten en kom dit zeeeer vaak tegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-12-2012 19:18 #121838 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic volvo 1800S 1967

"Joost Buiting" schreef:

"Boele Braaksma" schreef:
Leuk gedaan! Eens met Johan. Je kunt natuurlijk ook de messing boutjes vervangen voor rvs. Dan draait het altijd goed los.

Wel even aan denken om een boutje van RVS in te vetten doe je dit niet dan is de kans groot op vreten, ik werk dagelijks met RVS bouten en kom dit zeeeer vaak tegen.


Nou Steven, dat moet lukken zo! Succes! Ik hoop ook voor de nachtrit klaar te zijn met de 1800!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2013 01:00 #121890 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967
Bij deze alle gelukkig nieuwjaar.

Vandaag nog even bezig geweest met de carburateur. Bij Nordicar wisten ze me te vertellen hoe je het buisje waar de naald doorkomt (waar de slang van de vlotter in de carburateur komt) kan centeren. Dat was zo simpel :D , zat al te denken aan buigen van de naald of een nieuwe kopen. Jullie weten vast hoe dat moet, de grootste moer moet ietsjes los zetten waardoor je het goed het buisje kan bewegen, om zo het geheel te centreren.

Net ff de avond uren geweest om de rest van de carburateur in elkaar te zetten. Gezellig samen gedaan met mijn vader. Helaas mist er een klein veertje waardoor ik het de linker carburateur nog niet in elkaar kon zetten.


Ik ben begonnen met een volledig kale carburateur (zo kreeg ik het). Maar het is toch behoorlijk lastig als je het via plaatjes en tekeningen in elkaar moet zetten. Het begint nu ten minste ergens op te lijken 8-) .

Morgen langs Van West in de hoop dat ze een veer hebben liggen. Dan de carburateurs monteren. En starten maar. Ben benieuwd of de motor meteen wil starten. Hebben jullie nog tips voor het droog afstellen (voordat ik ga starten)?? Daarna wordt het goed luisteren en stellen met een slangetje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2013 01:15 #121891 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967
Johan, goeie tip van gleuf je maken. Ga ik zeker toepassen. Ik ga nu werken met messing (heb al een berg boutjes en moertjes gekocht). Uiteraard ga ik ze goed inspuiten met anti roest, zat te denken aan Fluidfilm. Ik hoor dat wax een handig middel is om te gebruiken (tegen beschadigingen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2013 23:52 #121931 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967
Het missende veertje van de carburateur gevonden bij van West in Uitgeest. Meteen thuis gemonteerd en alles geinstalleerd om te starten. Wel tot de avond gewacht met starten omdat ik het leuk vond als mijn vader erbij was.

poging 1: sleutel omdraaien, motor gaat rond en start binnen enkele seconden!!! Geweldig dat gaf toch wel echt een goed gevoel.

Bij de stoffeerder was het redelijk druk. Dus kreeg ik zijn tang mee om de krammen te zetten. Dus ook meteen ff de stoel weer in elkaar gezet.

Nu staat alles klaar voor een illegaal oefen rondje :P .

Ik heb er zin in!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2013 09:26 #121934 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic volvo 1800S 1967
Gaaf. Het lijkt er op dat je een stoelkussen van een 164 hebt, in plaats van een 1800!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.