volvo 1800S 1967

Lees meer
11-01-2013 10:15 #122259 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic volvo 1800S 1967

"Jacques Smeets" schreef:
Ik weet niet hoe het zit bij de P1800 maar bij mijn Amazon doet de achteruitrijverlichting het alleen maar als ook het licht aan is. Volgens mij is dat standaard?


Jacques, dat is niet origineel in ieder geval. Lijkt mij ook APK afkeur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-01-2013 12:07 #122262 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic volvo 1800S 1967
Hallo Steven,
waarschijnlijk heb je een overdrivebak van een amazon of 140 ipv een van een 1800 (of er mist iets of is verschoven in de bak). Bij de amazon en 140 wordt de achteruitrijlamp via het contactje aan het aluminium doosje geschakeld, bij de 1800 zit er aan de (rechter) schakelstang in de bak voor de achteruitversnelling een nok gemonteerd (vergelijkbaar met de nok voor de overdriveschakelaar, deze zit logischerwijze links omdat de pook in de 4e naar rechts wijst en dus het andere, onderste, uiteinde dan naar links wijst en dus de linker schakelstang in de bak bediend). Je kunt dit op de makkelijke manier oplossen door het schakelcontactje op het aluminium doosje zo aan te sluiten zoals bij een amazon (overigens onafhankelijk van licht aan of niet) of de oplossing in de bak zoeken. Met wat geluk zit de nok er nog en is hij alleen verschoven, met wat pech mist alleen de nok, met wat meer pech had deze bak nooit een nok en heb je dan dus ook geen bijbehorende schakelstang in de bak. Als de overdrive van een 1800 is (tenminste als het een D-type is, dat hoort bij je type deksel, deze is echter weer uitwisselbaar) heeft het kilometertandwieltje een fijne vertanding en is zwart. Indien je een D-type overdrive met een andere kleur kilometertellertandwieltje hebt, heb je zeker geen originele 1800 overdrive en zul je geen correcte kilometertelleraangave kunnen hebben. De achteruitrijlamp is dan natuurlijk wel nog zoals boven beschreven op te lossen.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-01-2013 21:00 #122285 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967
Zo alle dank en zeker ook Rudi voor de uitgebreide beschrijving.

ff een grove manier om dit uit te zoeken. hoort er een aluminium huisje aan de achterzijde van de versnellingbak van een 1800 te zitten?

Ik ga misschien wel morgen even naar het tandwiel kijken. Als ik dat open haal komt dan alle olie uit de versnellingsbak?

Mijn vader heeft ook niet stil gezeten. Hij heeft een andere manier bedacht om de sierstrips te monteren. Er bestaan plastic pluggen die uitzetten als je een schroef er in draait (net als elke plug voor in de muur). Maar de gene die hij heeft gekocht zijn vrij glad en zouden ook makkelijk gedemonteerd kunnen worden. Ik ga even kijken of dat wat voor mijn is. grote voordeel geen staal dat met elkaar in contact komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2013 01:36 #122297 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic volvo 1800S 1967
De 1800 bak heeft origineel een aluminium huisje zonder het contact. Zonder het huisje zouden de schakelstangen in de bak anders onbeschermd uitsteken.
Als je het tandwieltje demonteerd komt er olie uit de bak, de wagen achter ver omhoog zetten verhinderd dit deels.
Als je de overdriveschakelaar demonteerd moet je, als de nok er niet is, kunnen voelen of er ergens in de schakelstang die door het gat zichtbaar is ergens een "deuk" / gat aan de zijkant zit (waar precies weet ik niet meer uit mijn hoofd, ik dacht iets onder het midden aan de linker kant), deze moet bij het schakelaargat zitten als de 4e versnelling ingelegd is. Normaal hoort er dus hier een nok te zitten, als deze los en verschoven is moet deze "deuk" / dit gat (waarin de schroef die de nok vastzet in grijpt) wel nog aanwezig zijn bij een 1800 bak. Als er daar bij ingelegde 4e versnelling geen nok en geen gat is, is het geen 1800 bak.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2013 10:56 #122309 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic volvo 1800S 1967
Hoi Steven,

Kun je mij op de hoogte houden als het lukt met de bevestigingsboutjes voor de chromenstrips.
Ik ben ook al aan het uitzoeken hoe je dit het beste kunt uitvoeren.
Ik had zelf een RVS boutje met een op maat geknipt PTFE plaatje van een geleidestrip gemaakt, maar bij het eventueel weer demonteren heb je dan een probleem omdat deze dan meedraait.
Het volgende idee die ik nog uit wil voeren is een PE plaatje samensmelten met een PE boutje.
Als het lukt houd ik je wel op de hoogte.

succes met de versnellingsbak

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2013 11:19 #122311 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic volvo 1800S 1967
Ik heb destijds gebruik gemaakt van kunststof kentekenplaat boutjes, kunststof moeren en aluminium vierkante plaatjes met een gat erin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2013 01:38 #125990 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic volvo 1800S 1967
Het is ff stil geweest. Na 2 auto ongelukken had ik ff moeite om de draad weer op te pakken, zelf had ik geen schade.

de 1800 had ik per ongeluk tegen een muurtje gezet :shock: .
Nog geen 2 weken later krijg ik een kop staart botsing met mijn Amazon combi (ik kreeg door ijzel de auto niet tot stilstand). Bumper was kapot als ook mijn front en lamp. Gelukkig een mooi frontje kunnen krijgen voor een vrienden prijsje. Daarna heeft de spuiter mijn beide auto weer opgelapt.

De 1800 had al een andere schade plek aan de neus. Daarom heb ik gekozen om de gehele neus te laten spuiten. Ik had de auto nog niet weg gebracht of ik werd opgebeld of ik nog even terug wou komen. Daar lieten ze me zien dat de 1800 al 6 keer was gespoten. Hun voorstel was om alles kaal te halen en dan weer op te bouwen. Helaas is mijn studenten loon daar niet geschikt voor. Dus hebben ze het wat simpeler opgelost.
toen ik de auto ging ophalen was het rond het vriespunt. vandaar dat ik goed ben ingepakt, de voorruit ontbrak namelijk nog.


Bij thuis komst meteen het interieur helemaal geschuurd en in 2 componenten epoxy primer gezet.


van Boele een mooie ruitensproeier motor gekregen, na goed schoonmaken deed ie het weer helemaal top.


De vorige eigenaar had nieuwe raamgeleiders gekocht, dat was zeker geen overbodige luxe, er zat alleen maar staal op de oude :o


De verf was van de oude spiegel verdwenen. Deze moesten eerst ontroest worden en daarna met mat spuitbus gespoten. Resultaat was echt verbluffend. Jammer dat ik niet ook een foto van ervoor had.


en toen was ie weer rood


Morgen ga ik proberen om er APK op te krijgen.
Niet dat ik al helemaal klaar ben. er zit nog bijna geen interieur in. Maar ik vindt het fijn als ik hem ten minste kan verplaatsen zonder dat ik moet opletten voor ome agent. Ik hoop volgende weekend deel te kunnen nemen aan de p1800 rit als ook de High tea ;)

tot zover de update

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2013 17:15 #126016 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic volvo 1800S 1967
Hij is mooi geworden zo te zien! Het lijkt me flink balen om kort na elkaar twee auto's zo kapot te hebben.. Succes ermee verder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2013 18:10 #126070 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic volvo 1800S 1967
Heb je de schakeling van het achteruitrijlicht van je M41/OD al kunnen oplossen ?.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2013 19:50 #126071 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic volvo 1800S 1967
Ziet er weer strak uit Steven.
Succes met weer opbouwen.

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.