Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

Lees meer
27-02-2012 18:58 #111098 door Niels Bontjer
Beantwoord door Niels Bontjer in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

"Boele Braaksma" schreef:


Overigens, wat ik nooit wist voor wat betreft het natrekken: Ik stelde altijd de momentsleutel in, en begon er vervolgens weer aan te trekken, zeker 80% ging zo niet strakker. Later begreep ik dat alle kopbouten eerst losgedraaid moeten worden, en dan weer vast getrokken moeten worden.


oke.. dit wist ik ook niet. Dus je draait eerst alle bouten van de cilinderkop los om ze daarna allemaal weer aan te trekken op het juiste moment? uiteraard in juiste volgorde 8-)

groeten Niels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2012 21:04 #111100 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Ja dat begreep ik, klinkt overigens ook een stuk logischer! Zal het eens nalezen in Haynes. Tenzij een andere deskundige zich meld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2012 21:55 #111108 door 11019-dummy
Per stuk een kwartslag losdraaien en dan weer met het juiste moment aandraaien, in de normale volgorde dus van binnen naar buiten!!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2012 17:58 #111492 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

"Jacques Smeets" schreef:
Per stuk een kwartslag losdraaien en dan weer met het juiste moment aandraaien, in de normale volgorde dus van binnen naar buiten!!!!!


Vandaag gedaan, kleppen opnieuw gesteld, ontsteking afgesteld, alleen zeikt de olie uit de achterste krukaskeerring. Daar baal ik van, die had ik immers preventief vernieuwd!

Verder vandaag de RVS voorbumper gemonteerd die ik bij Harrington gekocht heb. De pasvorm is nog niet perfect, maar wel stukken beter dan dat het geval was bij de 1800.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2012 19:14 #111494 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Ziet er weer mooi uit Boele, kan er weer even tegen.
Wat betreft de achterste oliekeerring, dat gebeurt vaak.....mijn laatste blokken heb ik gewoon met vilten ringen gedaan.
Is in feite een prachtig systeem, neemt olie op zo veel als nodig is om af te dichten en zodoende meer tolrerantie dan de rubber ring
Naar ik vermoed is zo'n krukas na 4 ton gewoon wat uitgelopen.
Ik ga bij de B20 waar we nu mee bezig zijn, eerste keer revisie, de diameter eens exact opmeten.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2012 19:40 #111524 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

"Ed van der Zee" schreef:
Ziet er weer mooi uit Boele, kan er weer even tegen.
Wat betreft de achterste oliekeerring, dat gebeurt vaak.....mijn laatste blokken heb ik gewoon met vilten ringen gedaan.
Is in feite een prachtig systeem, neemt olie op zo veel als nodig is om af te dichten en zodoende meer tolrerantie dan de rubber ring
Naar ik vermoed is zo'n krukas na 4 ton gewoon wat uitgelopen.
Ik ga bij de B20 waar we nu mee bezig zijn, eerste keer revisie, de diameter eens exact opmeten.


Dank Ed,

De krukas was geheel glad, er zat vroeger een vilten keerring op. Zelfs met de nagel was geen rand te voelen.

Het vreemde is, dat als ik hem koud start, en lang stationair laat draaien, dat hij dan olie begint te druppen.

Na vandaag een flinke toerrit gemaakt te hebben van 80km, lekte de motor geen druppel! En ja er zat nog ruimschoots voldoende in. Bizar?

Ik had er goedkope Action 15W40 in gestopt, 9euro per can. Nu ik er 250kilometer mee heb gereden, heb ik de olie (heet) eruit laten lopen. Vervolgens weer Action 15W40 erin gedaan. Aanstaande vrijdag (weer na 250km) tap ik hem dan nog 1x heet af, vervang ik het filter, en stap ik weer over naar 20W50.

Er kwam echt pikzwarte olie uit. Niet zo vreemd als het blok zo lang stil heeft gestaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2012 03:32 #113213 door Johan Geers
Beste Boele, wat jij met je achterste keerring hebt, heb ik ook gehad. Een gerivseerd blok gekocht keerring lekte al na 2000km deze werd onder garantie gewisseld, lekte na 2000km weer weer een keer gewisseld lekte na 2000km weer (we hadden de veer in de keerring al een keer strakker gemaakt) toen terug overgegaan naar een vilte ring toe nu toe (ongeveer 80000km verder) geen problemen meer.
Intussen was ik wel op onderzoek uitgegaan en kwam op de website van Erikson terecht, en wat blijkt als de as te glad is, dicht een rubberen ring niet af of tijdelijk. Een as moet een bepaalde grofheid hebben hoe lullig het ook klinkt. Nu je kunt wel nagaan een B20E blok waar flink mee gertoerd is, daar is de as zo glad van als een babybilletje. De as groffer maken met poleistpapier om toch een rubberen ring te kunnen monteren zou ik niet doen dit verkort de levensduur van de rubberen ring. Ik zou als ik jou was gewoon terug gaan naar de vilten ring.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, anders kijk eens op de website van Erikson keerringen.

Groetjes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2012 03:06 #113245 door Johan Geers
Beste Boele, het moet Eriks zijn oil-seals.info/en/Oil-Seals/Data ... erring.pdf
lees dit artikel maar eens.

groet

johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2012 03:29 #113246 door Johan Geers
Beste Boele, ik heb het artikel even naar word geconverteerd

B e s c h r i j v i n g e n w e r k i n g v a n d e o l i e k e e r r i n g


De oliekeerring Olie-afdichting


Een van de meest gebruikte afdichtingen in de techniek is de oliekeerring. Deze wordt in het algemeen toegepast als druk-loze afdichting van smeerolie en -vet op een draaiende as.

Soms ook voor andere vloeistoffen en gassen en voor vaste stoffen in de vorm van poeder of korrels. Om machines gedu-rende hun levensduur zonder storing, met grote bedrijfszeker-heid te laten functioneren, moeten asafdichtingen aan bepaal-de voorwaarden voldoen:

• Van buiten moeten stof en vuil uit de lagers worden gehouden.
• Smeerolie en vet voor smering van tandwielen en lagers moeten binnen de machine worden gehouden.

De juiste keuze van een oliekeerring wordt niet alleen bepaald door de vorm, maar óók door zijn materiaal en toegepaste rubbercompound (zie ook blz. 6 t/m 10).


Goede smeerolie vormt een sterke hechte film op tandwielen, lagers en assen en laat zich niet gemakkelijk tussen drukvlak-ken van tandwielen en lagers wegdrukken.

Bij het uittreden van de as uit de machine moet deze hechte oliefilm echter wel door de oliekeerring worden verbroken om de kostbare olie binnen de machine te houden.

De afdichtingslip oefent hierbij een druk uit die enerzijds groot genoeg is om de oliefilm af te breken, maar anderzijds geen al te hoge wrijvingsverliezen of slijtage geeft.


Het werkingsprincipe van een oliekeerring kan als volgt worden voorgesteld:

Tijdens het draaien van een as wordt onder de afdichting een hydraudynamische smeerfilm (h) opgebouwd, waarvan de dikte afhankelijk is van het toerental van de as, de olie-temperatuur, de viscositeit van de olie en de vlaktedruk tussen de afdichtingslip en de as.

Door capillaire krachten en ruwheid van de as blijft het vloei-stofvolume als afdichtend element in de lekspleet aanwezig. Voor het realiseren van deze capillaire krachten zijn de vloei-stof, het materiaal van de afdichting, de spleethoogte en de grootte van de de hoek ? en de voorspanning P (zie figuur) maatgevend.

Voor het vormen van een smeerfilm onder de afdichtingslip is ook het oppervlak van de as medebepalend. Zo kan een door verbranding glimmend zwart geworden afdichtingsvlak, waar-bij zelfs verharding en scheurvorming kan optreden, wijzen op een te glad oppervlak van de as.

Als het afdichtingsvlak te breed is en wanneer lekkage optreedt, kan dit het gevolg zijn van een te ruw of onjuist geslepen oppervlak.

groetjes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2012 11:36 #113566 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Ha Johan,

Bedankt voor je toelichting. Bij mij is het vanzelf gestopt? (en nee er zit nog voldoende olie in.) Dus ik wacht het even af.
Normaal gesproken zet ik het veertje een tandje strakker, alleen dat was ik vergeten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.