Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

Lees meer
07-11-2011 21:29 #107674 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
kilometer tellerhuis moet je vanonder het dashboard doen, is een lastig karweitje met al die bedrading. Dit klusje moet je op je rug moet doen. Zou ik wel de stoel eruit halen en een kussen o.i.d. op de pedalen leggen, niet in slaap vallen :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2011 09:09 #107779 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

"R Minnebo" schreef:
kilometer tellerhuis moet je vanonder het dashboard doen, is een lastig karweitje met al die bedrading. Dit klusje moet je op je rug moet doen. Zou ik wel de stoel eruit halen en een kussen o.i.d. op de pedalen leggen, niet in slaap vallen :lol:


Nou dat is me nog nooit gebeurd! Je ligt dan namelijk ook met je rug in de pinnen van de stoelbevestiging ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2011 13:01 #108423 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Ondertussen bezig met de achterklep behandelen, ontstond wat roest in de felsnaad, behandeld met owatrol en nog even netjes afwerken met strijkkit en dan weer de lak erover.

Besloten om nu toch echt maar eens aan de schijven en stofplaten te beginnen. Van een donor hadden we nog een goede vooras liggen. Daar de schijven+stofplaten afgehaald. De eerste keer voor me, dus was een leuke klus! Gelijk de nieuwe elektrische slagmoersleutel getest. Werkt perfect!!


De oude stofplaat, wat er van over is.

De schijven werden toch wel erg dun ;-) Misschien leuk als asbak? Bij ons rookt er alleen niemand..



De stofplaten van de donor waren ook niet al te best meer na een beetje krabben, dus heeft mn vader er een nieuw stukje in gelast. Nu goed conserveren, dan blijven ze weer jaren hangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2011 14:20 #108878 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Inmiddels weer lekker aan de gang geweest. Temperaturen zijn nog steeds sleutelwaardig!

Vorig weekend het motorblok eruit gehaald. Wat een vette bagger!



Eerst met een plamuurmes maar de dikke lagen vet eraf gestoken. Roest in ieder geval niet!



Eerst maar het motorruim aan stuurboord aangepakt. Geheel ontvet, tectyl weg, daarna opgeschuurd en in de metaalverf gezet. Na twee lagen goed genoeg dekkend. Toevallig komt de Hammerite van de Gamma verdomd dicht in de buurt. Een goedkoop alternatief voor kleurnummer 79. Het rechterbinnenscherm hebben we vorig jaar al eens vervangen. De lak houd prima!

Nu maar beginnen met het middengedeelte waar de kachel zit. Al vrij veel los, moet er van binnenuit nog veel los om de kachel eruit te halen? Het kachelhuis kan ook wel een nieuwe laklaag gebruiken. Beter gaat hij er niet van werken, fraaier is het wel.


Het B18blok heb ik al uit elkaar gehaald, de K-nokkenas komt in het B20B blok voor iets meer kracht. Toen ik het vliegwiel verwijderde begreep ik waar alle olie naartoe ging... De viltenring is op. Dus hij zal waarschijnlijk niet zo veel verbruikt hebben (zag ook nooit walmen) maar het toch vooral gelekt hebben.

De stuurboordzijde kan weer dichtgebouwd worden met verdamper en spanningsregelaar. Eerst nog even uitzoeken of een bosch gelijkstroom spanningsregelaar het ook doet op een wisselstroom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2011 14:49 #108882 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

"Boele Braaksma" schreef:
Nu maar beginnen met het middengedeelte waar de kachel zit. Al vrij veel los, moet er van binnenuit nog veel los om de kachel eruit te halen?


Nee, heel weinig. Veruit het handigst is om de kachel compleet met de drie schuiven en kachelkraan te demonteren. Die schuiven zitten met 2 (of 3?) flinke parkers vast en kunnen dan (met wat gedraai en gepruts) via de achterkant uit het dashboard gehaald worden. Vergeet niet eerst het lampje los te halen die de schuiven verlicht.

Om de kachelkraan los te maken: slangen los en dan de twee boutjes losmaken.

Het kachelhuis zelf zit met 3 boutjes vast: eentje 'linksonder', eentje 'rechtsonder' en een langere bout net onder/in de paravan. Die zijn alle drie vanuit de motorruimte te bereiken. Het boutje van de lange bout moet je vasthouden (anders rolt ie in de kachel of hij draait mee), en daar kun je pas bij als je het roostertje op de paravan los hebt.

Nu kun je het kachelhuis met schuiven en kachelkraan in 1 keer via de motorruimte eruit tillen. Pas op dat je de draad van de kachelkraan niet knikt.

O, en bij het terugplaatsen niet vergeten het kleine rubberen afvoerpijpje netjes door de versnellingsbaktunnel te voeren! Anders zit je binnen de kortste keren met rotte bodemplaten.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2011 18:48 #108896 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Kachelkraan hoeft toch niet perse los? Dacht dat die kabel ook met een parkertje zat. Ik ga vanavond er eens mee stoeien!

Daarna alles aan stuurboord weer inbouwen. Stuk netter zo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2011 21:34 #108901 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Netjes!

Hammerite van de Gamma dus, die ga ik onthouden.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2012 11:14 #109434 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Inmiddels weer wat andere kleine klusjes gedaan aan de Combi.
Nu zal ik toch echt verder moeten met het schutboard. Een rotwerkje vind ik dat! Je kan er slecht bij, en om nou de complete kabelboom weg te halen, zit ik ook niet op te wachten. Altijd lastig om voor je zelf een grens te stellen.

Zo heb ik de rembekrachtiger ook maar verwijderd. Volgens mij hoort hij niet in een 66-er, maar in een latere Amazon/140.



De Combi remt perfect, alleen wil ik hem nu voorzien van een nieuwe laklaag. Heb al een leiding gevonden met twee nippels, zo kan daar geen verf in komen. Maar: Hoe haal ik het plastic reservoir los?

Kan ik dit systeem ombouwen naar een gescheidenremsysteem? Ik heb namelijk nog een blokje liggen van een 1800E. Dat is nu vast niet zo veel werk. Mijn vader denkt dat het blokje puur voor het waarschuwingslampje is, volgens mij heb ik ooit gelezen dat er dan een palletje omgaat waarmee hij overgaat op 2 voorwielen 1 achterwiel o.i.d. Heb het nog niet teruggevonden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2012 12:28 #109436 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
De bekrachtiger is inderdaad van een later systeem van een Amazon en typisch de hoofdremcilinder voor het gescheiden systeem.

Het plastic reservoir moet je er gewoon uittrekken. Dit zit met 'weerhaakjes' in de rubbers geklemd.

Ombouwen naar een gescheiden systeem kan. Daarvoor heb je inderdaad dat blokje nodig.
Voor de werking daarvan zie de post van Tom in het topic waarschuwingslampje remmen blijft branden .

Maar met alleen het blokje ben je er niet. Het gescheiden systeem heeft ook andere remklauwen voor en nog een blokje op de voortrein..
Zie hier voor een plaatje van het circuit van een dubbel systeem.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2012 15:46 #109447 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

"Boele Braaksma" schreef:
Inmiddels weer wat andere kleine klusjes gedaan aan de Combi.
Nu zal ik toch echt verder moeten met het schutboard. Een rotwerkje vind ik dat! Je kan er slecht bij, en om nou de complete kabelboom weg te halen, zit ik ook niet op te wachten. Altijd lastig om voor je zelf een grens te stellen.


Klopt, irritant stuk is dat. Vooral aan de 'stuur-kant'. De stang van stuur naar stuurhuis zit in de weg, de hoofdkoppelingscilinder + leiding zit in de weg en de remleidingen zitten in de weg.

De kabelboom heb ik niet compleet uit de motorruimte weggehaald, maar ik heb de knipperlichten, koplamp, toeter en zekeringkast losgemaakt, zodat ik alle kabels bij elkaar kon binden en met een touwtje aan het plafond kon vastbinden. Dan loopt de kabelboom omhoog en zit niet meer in de weg.. Nou ja, in ieder geval minder in de weg.





Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.