Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

Lees meer
17-02-2012 20:09 #110763 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Boele ik heb laatst een electrische takel aangeschaft, met een kantel instrument, zo'n schroefdraad met draaiarm waarmee je de motor voor en achterwaards kunt laten hellen.
Daarmee lukte het om een B30 met M410 en Overdrive, in mijn eentje, erin te lepelen.
Het lastigste was nog de motorsteunen precies in het gaatje te krijgen, een moest ik even losmaken en toen was het zo gepiept, denk dat ik alles bijelkaar nog geen uur bezig ben geweest

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2012 22:22 #110767 door 11019-dummy
Bij mijn Ama is het slechts een dun plaatje en dat was ik dus in eerste instantie even vergeten. Kwam ik vanzelf achter toen dit over bleef! :oops:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2012 23:25 #110772 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

"Jacques Smeets" schreef:
Bij mijn Ama is het slechts een dun plaatje en dat was ik dus in eerste instantie even vergeten. Kwam ik vanzelf achter toen dit over bleef! :oops:


Klopt! Dat is bij de B18.

Zo te zien had het dus wel gekund, ach er is een spreekwoord met iets van wegen en Rome.... :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2012 19:46 #110807 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Pfoe! Volgende keer probeer ik het ook met bak en blok tegelijk.
Viel me toch tegen, de bak is wat vettig, dus hij gleed snel uit mijn handen. Uiteindelijk met behulp van een krik er toch alleen onder gekregen.

Verder alles weer gemonteerd, tijdens montage kom je toch altijd weer veel dingetjes tegen wat 'net effe netter kan' Dus daar gaat nog wel wat tijd in zitten.

Nu alleen nog alle vloeistoffen aanvullen en de Simons-pijp monteren. Benieuwd of dat zonder veel problemen lukt. Wat dat betreft zijn uitlaten en ik niet zulke goede vrienden... :P

Ik ga overigens de goede B18A JFR4 verdeler met Hotspark weer in de B20B zetten. Officieel hoort een JFUR4 in, verschil nog niet kunnen vinden. Samen met een enkele Stromberg en een K-nokkenas moet dit voor een prima koppelblok zorgen om heerlijk in te toeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2012 21:16 #110937 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Vanavond heb ik samen met mijn vader de Simons uitlaat onder de Combi gemonteerd. Vervolgens de ontsteking afgesteld zodat we konden gaan starten. Altijd een spannend moment bij een ander motorblok. In eerste instantie gebeurde er niets, bougiekabels gewisseld, toen plofte hij eenmaal, maar liep hij nog niet.

Uiteindelijk compressie gemeten, daar werden we niet vrolijk van! Zie onderstaande foto:

Wat nu te doen? Eerst maar eens een nacht er over slapen. De kop heeft nieuwe kleppen, die zijn goed ingeslepen. Voordat we het gingen monteren, hebben we in de cilinders petroleum gegoten, dit bleef keurig staan. Erg raar.

Nu de rest dichtbouwen, dan gaan we proberen de auto aan te slepen. Uiteindelijk toch wel een domper na veel sleutelwerk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2012 22:44 #110939 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Om makkelijk een oorzaaksrichting te kunnen aanwijzen kun je het volgende doen:
Olie door je bougiegat op je zuigers laten lopen dat daar een klein laagje opstaat, is je compressie omhoog dan zijn het je zuigerveren, is je compressie hetzelfde is het dus je kop.
Wat je ook kunt doen is er perslucht op zetten en kijken of je gesis in je uitlaat hoort(lekke uitlaatklep) of gesis in je luchtfilter (lekke inlaatklep).

Qua starten: krijgt hij vonk?
Krijgt hij benzine (benzine in vlotterkamers?)?

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2012 08:17 #110941 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

"Kevin de Leuw" schreef:
Om makkelijk een oorzaaksrichting te kunnen aanwijzen kun je het volgende doen:
Olie door je bougiegat op je zuigers laten lopen dat daar een klein laagje opstaat, is je compressie omhoog dan zijn het je zuigerveren, is je compressie hetzelfde is het dus je kop.
Wat je ook kunt doen is er perslucht op zetten en kijken of je gesis in je uitlaat hoort(lekke uitlaatklep) of gesis in je luchtfilter (lekke inlaatklep).

Qua starten: krijgt hij vonk?
Krijgt hij benzine (benzine in vlotterkamers?)?



Het bizarre is dat er een flinke laag petroleum zeker 3 weken in de cilinders heeft gestaan, zonder dat het wegliep. De kleppen zie je gewoon in/uit gaan en heb ik gewoon afgesteld op 0,50mm.

Er zitten nieuwe uitlaatkleppen in. Enige wat ik kan bedenken is dat er nu zoveel vuil/olie in de kop zit, dat hij slecht afdicht..

Vanavond het scherm erop bouwen en dan aanslepen. Ik verwacht dat hij door meer toeren wel start en waarschijnlijk de zuigerveren los komen (mits dat het is.)

Anders eerst maar weer uit elkaar halen en de kop inspecteren. Perslucht is een goede! Zal eens een bougie uitboren ofzoiets.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-02-2012 08:47 #110943 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Dat is een domper zeg, ik hoop dat het vastzittende zuigerveren zijn. Ik heb wel eens gehoord dat ATF op de zuigers ook de veren losweekt. Wel veel rook als je weer gaat starten daarna.

Succes iig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2012 09:24 #110944 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

"Jeroen Visser" schreef:
Dat is een domper zeg, ik hoop dat het vastzittende zuigerveren zijn. Ik heb wel eens gehoord dat ATF op de zuigers ook de veren losweekt. Wel veel rook als je weer gaat starten daarna.

Succes iig.


ATF heeft er ook een tijdje opgestaan, ging ook perfect, weekt een hoop mee los. Vervolgens petroleum erop gegoten. Dat is dunner dus dan zou het weg moeten zakken. gebeurde niet. Ik denk dat ik hem toch maar even aan moet gaan slepen vanavond. De hoonsporen waren nog zichtbaar, dus zo slecht had ik niet verwacht. Voordat het blok uit elkaar ging, had hij nog 4bar, nu nog minder ;)

Een domper, gelukkig krijg je dan leuke reacties van vrienden in de trend van 'Hoezo heb je niet verder gespaard voor een revisieblok?' :x

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2012 09:27 #110946 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Ik vrees dat de kop is gescheurd. Heb je hem laten afpersen? Ontzettend vervelend hoor, zoiets, is mij ook wel eens overkomen helaas.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.