Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

Lees meer
23-02-2012 10:18 #110947 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

"Tom Steverink" schreef:
Ik vrees dat de kop is gescheurd. Heb je hem laten afpersen? Ontzettend vervelend hoor, zoiets, is mij ook wel eens overkomen helaas.


Waar zou hij gescheurd moeten zijn? Ik heb het pasvlak namelijk met een blokje licht opgeschuurd, de kleppen ingeslepen op de kop, dan zou het me toch opgevallen moeten zijn?

Eerst aanslepen proberen, anders kan ik nog de B18 revisiekop erop zetten, waarschijnlijk niet helemaal goed voor een B20, maar dan kan ik de zuigerveren uitsluiten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2012 10:47 #110948 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Ik heb eens een intern gescheurde kop gehad, daar zie je niets van, maar ik had op twee cilinders een compressie van rond de 4 BAR....

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2012 12:30 #110952 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Als de petroleum in ruimte op de kleppen blijft staan verwacht ik eigenlijk niets aan de kop of er moet erna of bij de montage iets kapot gegaan zijn (de kleppen bewegen dus normaal en ze zijn gesteld) maar ik heb nog geen gescheurde kop gehad. Zijn de compressiewaardes voor alle zuigers slecht? Ik vermoed eerder problemen met de zuigerveren, maar zou zelf het eerst de lektest doen (met perslucht of met de olie op de zuigers).
Ik heb het laatste gebruikte onderblok dat ik verder opgebouwd heb eerst helemaal uiteen gehaald, het bleek dat eigenlijk alle zuigerveren vast zaten en die heb ik toen allemaal los en schoon gemaakt (inclusief hun groeven in de zuigers). Een blok met maar 4 bar zou ik trouwens niet gemonteerd hebben zonder het te demonteren.
Nu het blok ingebouwd is zou ik eerst alles proberen te testen dat zo kan. Een B18 kop op een B20 geeft trouwens een heel hoge compressie, maar zorgt ook voor een korte levensduur van je blok. En ik zou eens kijken hoe de bougiekabels werkelijk horen te zitten voor ik opnieuw zou proberen te starten (ploffen lijkt mij op foute manier te wijzen), de ontsteking is toch verder in orde en goed gemonteerd?
Succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2012 12:51 #110953 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

"Rudi Dortangs" schreef:
Als de petroleum in ruimte op de kleppen blijft staan verwacht ik eigenlijk niets aan de kop of er moet erna of bij de montage iets kapot gegaan zijn (de kleppen bewegen dus normaal en ze zijn gesteld) maar ik heb nog geen gescheurde kop gehad. Zijn de compressiewaardes voor alle zuigers slecht? Ik vermoed eerder problemen met de zuigerveren, maar zou zelf het eerst de lektest doen (met perslucht of met de olie op de zuigers).
Ik heb het laatste gebruikte onderblok dat ik verder opgebouwd heb eerst helemaal uiteen gehaald, het bleek dat eigenlijk alle zuigerveren vast zaten en die heb ik toen allemaal los en schoon gemaakt (inclusief hun groeven in de zuigers). Een blok met maar 4 bar zou ik trouwens niet gemonteerd hebben zonder het te demonteren.
Nu het blok ingebouwd is zou ik eerst alles proberen te testen dat zo kan. Een B18 kop op een B20 geeft trouwens een heel hoge compressie, maar zorgt ook voor een korte levensduur van je blok. En ik zou eens kijken hoe de bougiekabels werkelijk horen te zitten voor ik opnieuw zou proberen te starten (ploffen lijkt mij op foute manier te wijzen), de ontsteking is toch verder in orde en goed gemonteerd?
Succes, Rudi


De petroleum blijft op de zuigers staan, dus dan kunnen het niet zo snel de zuigerveren zijn denk ik zo, echter weet ik niet hoe dat onder druk gaat.

Het blok is grotendeels gedemonteerd geweest, alleen niet de zuigers eruit gehaald. Je ziet immers nog de hoonsporen, doordat de kleppen tulp geslagen waren, zag ik hier de oorzaak in en heb ik ze vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2012 12:52 #110954 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

"Boele Braaksma" schreef:

"Rudi Dortangs" schreef:
Als de petroleum in ruimte op de kleppen blijft staan verwacht ik eigenlijk niets aan de kop of er moet erna of bij de montage iets kapot gegaan zijn (de kleppen bewegen dus normaal en ze zijn gesteld) maar ik heb nog geen gescheurde kop gehad. Zijn de compressiewaardes voor alle zuigers slecht? Ik vermoed eerder problemen met de zuigerveren, maar zou zelf het eerst de lektest doen (met perslucht of met de olie op de zuigers).
Ik heb het laatste gebruikte onderblok dat ik verder opgebouwd heb eerst helemaal uiteen gehaald, het bleek dat eigenlijk alle zuigerveren vast zaten en die heb ik toen allemaal los en schoon gemaakt (inclusief hun groeven in de zuigers). Een blok met maar 4 bar zou ik trouwens niet gemonteerd hebben zonder het te demonteren.
Nu het blok ingebouwd is zou ik eerst alles proberen te testen dat zo kan. Een B18 kop op een B20 geeft trouwens een heel hoge compressie, maar zorgt ook voor een korte levensduur van je blok. En ik zou eens kijken hoe de bougiekabels werkelijk horen te zitten voor ik opnieuw zou proberen te starten (ploffen lijkt mij op foute manier te wijzen), de ontsteking is toch verder in orde en goed gemonteerd?
Succes, Rudi


De petroleum blijft op de zuigers staan, dus dan kunnen het niet zo snel de zuigerveren zijn denk ik zo, echter weet ik niet hoe dat onder druk gaat.

Daarnaast gaf een goede scheut met de oliespuit geen verbetering! Dat verbaasd me zo. Bougiekabels zitten goed, gechecked aan de hand van de tuimelaars. 1 op tuimelen = 4 op vuren

Het blok is grotendeels gedemonteerd geweest, alleen niet de zuigers eruit gehaald. Je ziet immers nog de hoonsporen, doordat de kleppen tulp geslagen waren, zag ik hier de oorzaak in en heb ik ze vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2012 08:24 #110979 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Ik dénk de oorzaak gevonden te hebben tijdens het ontbijt vanochtend. Ik vroeg aan mijn vader of het ook mogelijk was dat de nokkenas 180graden gedraaid zat. Toen zei hij nee dat maakt niet uit, hooguit voor je ontsteking. Vervolgens kreeg ik de vraag 'Heb je de nokkenas wel goed geplaatst met de streepjes bij elkaar?' Toen moest ik hem het antwoord schuldig blijven.

Morgen het distributiedeksel er af, en kijken of ik de assen zo kan afstellen op elkaar. Zou wel verklaren waarom de ontsteking niet 100% goed komt te staan en waarom ik 0,3bar compressie heb op alle cilinders.

Een blunder vind ik het wel.. :oops:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2012 10:00 #110982 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Och, als je alle sleutel-fouten en foutjes van ons allemaal zou verzamelen. Ik duim voor je dat dat het is! Het zou goed kunnen, ik heb bij de 940 een verdaaid nokkenastandwiel gehad, en dat zorgde toen voor 6Bar op alle cilinders. Vooral als het op alle vier hetzelfde is, is het heel waarschijnlijk! (Ik dacht uit je eerdere verhaal op te maken dat je 3Bar op 1 cilinder had...)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2012 10:28 #110987 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!

"Tom Steverink" schreef:
Och, als je alle sleutel-fouten en foutjes van ons allemaal zou verzamelen. Ik duim voor je dat dat het is! Het zou goed kunnen, ik heb bij de 940 een verdaaid nokkenastandwiel gehad, en dat zorgde toen voor 6Bar op alle cilinders. Vooral als het op alle vier hetzelfde is, is het heel waarschijnlijk! (Ik dacht uit je eerdere verhaal op te maken dat je 3Bar op 1 cilinder had...)


Niet goed getypt, 45 PSI = 3bar inderdaad!

Ik weet bijna zeker dat dit het is, heb er niet bij stilgestaan.. Zou ook raar zijn, immers voor het uit elkaar halen had het blok nog 4 bar compressie, met verrotte kleppen.


Nu even voor het gemak, de kop hoeft er niet af. Ik kan toch alleen het nokkenastandwiel verwijderen en de as goeddraaien zodat de stipjes bij elkaar zitten.
Hoop dat het lukt zonder de radiateur te verwijderen. Anders opnieuw koelsysteem vullen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2012 10:44 #110989 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Kop hoeft er niet af, pas wel op met de radiateur: je tikt er makkelijk tegenaan. Ik haal hem altijd weg hoor!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2012 14:46 #111005 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Kleine verbeteringen voor de Amazon Combi. Advies gevraagd!
Als de spie van de nokkenas boven staat en die van de krukas ook moeten de merktekens van de tandwielen tegenover elkaar staan.Heb je het oliespuitje voor de tandwielen er wel uit gehaald en goed doorgeblazen? Wijst het gaatje , dat aan de achterkant zit naar de tandwielen? Ik denk dat het heel lastig wordt om het tandwiel te verzetten met de radiateur erin.Ik heb het nog nooit geprobeerd,maar het lijkt mij onmogelijk,want hoe wil je bv. een trekker plaatsen om het tandwiel er af te halen?
Succes.

niek de boer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.