B18, blijft warm lopen

Lees meer
04-10-2016 20:17 #163946 door 14729-dummy
B18, blijft warm lopen is gemaakt door 14729-dummy
Dag mede leden,

Ik heb met mijn B18 het probleem dat deze erg warm loopt, zo loopt hij stationair zelfs tegen het laatste blokje op de temperatuurmeter aan, en rijdend dan zit hij iets na het 3e blokje op de temperatuurmeter,
Ik heb de volgende dingen gedaan om het probleem op te proberen lossen:

Nieuwe radiator (een super tropic open systeem)
Nieuwe thermostaat (met een gaatje erin gemaakt)
Nieuw Thermostaathuis
Nieuwe radiatorslangen
Nieuwe waterpomp
Andere temperatuurmeter (Een 2e hands)
Het koelsysteem gereinigd met Soda (gedurende 3 weken)
Het koelsysteem gereinigd met Azijn (gedurende 4 weken)
Het Koelsysteem gereinigd met Forte Coolant Flush (1 keer 25 minuten stationair draaien)
Kleppen gesteld

Het water loopt tijdens het spoelen net zo hard uit het motorblok en de radiator als dat het er in gaat.

Maar na al deze stappen blijft hij te warm lopen,

Nou heb ik met een infra rood thermometer het blok proberen te meten, en kwam tot conclusie dat door alle slangen vrij goede temperaturen kwamen (tussen de 80 en 85)
En dat vooraan het blok ook alles op +/- 85 graden staat,
Alleen aan de achterkant van het blok loopt alles boven de 95 graden,

Zou dit ook met de ontsteking te maken kunnen hebben?

Het baart mij een beetje zorgen aangezien ik mijn Amazon Combi dagelijks gebruik,


Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet Rowan de Vries

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2016 21:15 #163950 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic B18, blijft warm lopen
je schrijft als laatst alles boven de 95 graden aan de achterkant van het blok. Klopt daar wordt een B18 en 20 ook het meest warm. Maar als de temp daar 95 graden is lijkt me dat prima. Echter ik had mijn combi destijds ook gereinigd met azijn omdat men in California liever met water in het blok reed en deze dus behoorlijk dicht gekalkt was. Nieuwe radiateur, geen tropen maar een originele maar wel een 6 bladige fan omdat de mijne in California een airco had. Ik had een thermometer in mijn rad gezet en ik kwam en dat was bij 30 gr buiten temp stationair niet verder dan 73 graden. Zal achter op het blok 10 graden warmer zijn geweest denk ik. Ik had een open systeem trouwens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2016 21:27 #163951 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic B18, blijft warm lopen
10 gr verschil voor/achter kan (volgens eerdere berichten/metingen op dit forum), maar is natuurlijk best veel.

Er is onlangs nog een interessante discussie geweest over koel verdeling in een B18, zie : www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/25571-v...vloeistof-b18#161335

Je hebt bijna alles vervangen / bijna al het mogelijke gedaan; je zou nog naar de waterdistributiepijp kunnen kijken. Er is al eens eerder een bericht op dit forum geweest over een waterdistributiepijp die compleet verrot was ..... :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2016 21:40 - 04-10-2016 21:48 #163952 door 14729-dummy
Beantwoord door 14729-dummy in topic B18, blijft warm lopen
Dag Rob en René,

Ten eerste bedankt voor jullie snelle reactie's!! geweldig!
Als 20 jarige in deze hobby stappen is niet zo makkelijk :blush: ,dus is dit toch wel een opluchting dat er zoveel behulpzame mensen zijn, (Vooral als je het zelf niet allemaal weet) mijn complimenten!

Ik had inderdaad al even op het forum gelezen over het waterdistributiepijpje, dit ga ik aankomend weekend nog maar even nakijken samen met mijn hulp (Dhr, Smit Die mij gelukkig helpt :blink: )
Als deze los zit of verrot is dan gaan we deze natuurlijk repareren/vervangen.

Ook zat ik te denken aan inderdaad een 5 blads fan, of electrische fan, alleen denk ik wel eens dat het vroeger ook altijd goed ging, dus waarom zouden er nou 5 blads of electrische fans voormoeten, dus dat sluit ik eerst uit.

Nou had ik ook nog de vraag of misschien de ontsteking iets met de warmte te maken kan hebben, ik rijdt namelijk op LPG en als de verbranding niet goed is kan dat ook warmte veroorzaken (Heb ik mij laten vertellen)
Ik ga daarom voor de zekerheid ook nog de bougies vervangen voor nieuwe die geschikt zijn voor LPG.


Super bedankt voor deze reactie's in ieder geval al!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2016 21:58 #163954 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic B18, blijft warm lopen
Heb je al eens een compressie en lekdruktest gedaan? Verlies je water?
Het zou ook nog een doorgeslagen koppakking kunnen zijn.
Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2016 22:08 #163955 door 14729-dummy
Beantwoord door 14729-dummy in topic B18, blijft warm lopen
Dag thom,

Dezetesten heb ik nog niet gedaan, maar ik verlies geen water en er komt geen witte rook uit de uitlaat (als hij warm is want koud is dit logisch)

Dus dan ga ik ervanuit dat de koppakking niet lekt,

bedankt voor je reactie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2016 22:12 #163956 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic B18, blijft warm lopen
Rowan,

Nooit problemen proberen op te lossen door domweg dingen te vervangen of toe te voegen. Eerst oorzaak proberen op te sporen, anders wordt het een dure hobby ...

Ik zou dus niet te hard van stapel lopen met e-fan of 5-blad ventilator.

Je hebt je thermostaat al vervangen, met gaatje erin. Bedenk dan dat :
- een 82C thermostaat (standaard) begint open te gaan bij 82C en is pas volledig open bij 90 C
- een 77C thermostaat begint open te gaan bij 77C en is pas volledig open bij 89C
(tenminste, volgens Volvo specs).

Dus als jij 85C aan de voorkant meet is dat hartstikke perfect !

Daar zal een 5-blads fan of e-fan geen positieve bijdrage gaan leveren. Alleen die 95C aan het andere eind van het blok lijkt een tikje hoog .....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2016 22:20 #163957 door 14729-dummy
Beantwoord door 14729-dummy in topic B18, blijft warm lopen
Rob,

Hat was gelukkig niet domweg want al deze onderdelen waren zeker ook echt wel aan vervanging toe! :)

Maar u heeft gelijk, ik denk dat het eerst verstandig is om te gaan kijken naar het waterdistributiepijpje in het blok, volgens andere onderwerpen in de forumlijst staat dat dit de toevoer kan verslechten omdat het pijpje gewoon los kan zitten, dit ga ik eens proberen,

Zo'n compressietest is nooit mis, want ik wil namelijk alles leren over de oude volvo's (ik ben namelijk best wel in het diepe gesprongen maar dat geeft niet!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2016 23:00 #163958 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B18, blijft warm lopen

Rowan de Vries schreef : ...alleen denk ik wel eens dat het vroeger ook altijd goed ging, dus waarom zouden er nou 5 blads of electrische fans voor moeten

Omdat er nu aanzienlijk meer files zijn dan vroeger. Er zijn nu 8,1 miljoen auto's in NL en in 1970 waren dat er 2,4 miljoen... En bij elke B18/B20-motor loopt de koelwatertemperatuur bij stationair toerental nu eenmaal op vanwege te weinig circulatie.
Op basis van wat je schrijft is het overigens niet gezegd dat er iets mis is met je koelsysteem. De waterdistributiepijp controleren kan uiteraard nooit kwaad. Is er een 82 gr. thermostaat gemonteerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-10-2016 09:00 #163959 door 14729-dummy
Beantwoord door 14729-dummy in topic B18, blijft warm lopen
Dag gert,

In het rustige friesland kennen wij amper files gelukkig,

Er zit inderdaad een 82 graden thermostaat in,

Het valt me ook op de de motor heel erg snel warm is, al na 3 / 4 km is de meter al voorbij het 3e vakje gaat dan langzaam naar het laatste vakje en dan gaat de thermostaat open en krabbelt hij weer terug naar net over het 3e vakje op de meter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.