B18, blijft warm lopen

Lees meer
12-05-2017 13:42 #168928 door stefan hoogvliet
Beantwoord door stefan hoogvliet in topic B18, blijft warm lopen
Ah, deze dus ook:


Zit de pijp klem in de kop? Tikken met een doorslag of schroevendraaier moet lukken dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2017 13:57 #168929 door stefan hoogvliet
Beantwoord door stefan hoogvliet in topic B18, blijft warm lopen
Weet iemand de maat van deze pluggen toevallig?
Dan kan ik ze vast bestellen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2017 16:06 #168932 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B18, blijft warm lopen
De onderdeelnummers van de vriespluggen zijn 418717 (voor, 35 mm) en 418718 (achter 45 mm). Staan weliswaar in de webshop, maar bij beide wordt verwezen naar nr 463903 en dat is in het geval van de achterste niet juist, dat moet nr 463904 zijn, dus daar zal ik hen even op attenderen.
Zoals ik al eerder schreef in dit topic, kun je hier een beschrijving vinden hoe de waterpijp te verwijderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2017 16:15 #168934 door stefan hoogvliet
Beantwoord door stefan hoogvliet in topic B18, blijft warm lopen
Hallo Gert,

Bedankt voor de info.
ik heb dit inderdaad gelezen en ga proberen om hem er aan de voorkant uit te krijgen zonder de achterste plug eruit te halen.
Het 6mm draadeind ligt al klaar ;)

gr Stefan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2017 16:23 #168935 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B18, blijft warm lopen

stefan hoogvliet schreef : ...ga proberen om hem er aan de voorkant uit te krijgen zonder de achterste plug eruit te halen.

Succes! Graag je bevindingen met die methode hier ook even posten, dat kan nuttig zijn. Ook zijn we natuurlijk benieuwd in welke staat je waterpijp verkeert...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2017 16:26 #168936 door stefan hoogvliet
Beantwoord door stefan hoogvliet in topic B18, blijft warm lopen
Ik zal mijn bevindingen inclusief foto's even melden hier!

Dit is mijn probleem (ook al in een ander topic gemeld)

Beste Volvo kenners,

ik zou graag reageren op dit topic.
Mijn Volvo Penta AQ130/B20 wordt te warm, en na wat zoeken kwam ik hier uit.

Het is duidelijk een flow-probleem in mijn geval.
Als ik 2000toeren draai loopt de temperatuur op naar 110graden, maar als ik dan meer gas geef richting de 4000 toeren dan zakt de temperatuur heel snel naar de 90, waarna hij weer oploopt.

Het versnellen van de flow zorgt dus voor een betere koeling. Ik heb ook al 2 gaten in de thermostaat geboord maar zonder enig resultaat.
Nu lees ik iets over de koelwaterpijp, waar kan ik deze vinden?

Hopelijk kunnen jullie me helpen!
PS. kan een verkeerd ontstekings tijdstip ook voor een hetere motor zorgen? Ik heb een 123 onsteking welke volgens mij wel goed staat, maar ik heb wel eens gelezen dat een te laat onstekingstijdstip kan zorgen voor een te warme motor.

bedankt alvast!
Gr Stefan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2017 08:50 #169039 door stefan hoogvliet
Beantwoord door stefan hoogvliet in topic B18, blijft warm lopen
UPDATE:

De koelleiding wil er niet uit helaas.
Ik had alle voorbereidingen getroffen maar een stuk omgebogen m6 draadeind is niet sterk genoeg en buigt terug.
Ik ga vanavond terug met een imbussleutel aan het draadeind gelast, dit moet aanzienlijk sterker zijn.

Foto's



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2017 08:27 - 17-05-2017 08:28 #169054 door stefan hoogvliet
Beantwoord door stefan hoogvliet in topic B18, blijft warm lopen
UPDATE 2:

Ik ben gisteravond bezig geweest met de motor, na eerst even zelf wat gereedschap te hebben gefabriceerd.


Alsnog heb ik de pijp er niet uit gekregen, we zijn de sleuven groter geworden omdat de haak gewoon het koper open trok.

Hier kwam ik pas later achter want ik kon het achterste watersleufje eerst niet zien. Ik heb toen ook de vriesplug aan de versnellingsbak kant eruit getikt. nu kon ik in de pijp kijken en bleek dat ik door het trekken/slaan op en aan de koperen bus gewoon de haak door het koper trok.

Ik denk dat de inwendige conditie van een boot motor toch een stuk slechter is dan een auto motor, misschien vaart hij een keer in zout water, wat corrosie opbouw tot gevolg heeft.

Conclusie: De sleuven zijn groter, helaas niet op de nette manier. Vanavond ga ik proefvaren om te kijken of de temperatuur gehandhaafd blijft.

Wanneer het nog steeds niet goed blijft zal ik de pijp er toch uit moeten halen op een of andere manier....

Heeft er nog iemand zo'n pijp liggen? :blink:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2017 10:27 #169055 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B18, blijft warm lopen
Wat een vervelende tegenvaller. Een nieuwe waterdistributiepijp is verkrijgbaar bij de webshop, zie hier . Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2017 10:51 #169056 door stefan hoogvliet
Beantwoord door stefan hoogvliet in topic B18, blijft warm lopen
Bedankt Gert!
Dat is te overzien in ieder geval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.